بازداشت «محمد زیان» وکیل و وزیر سابق مراکش

بازداشت «محمد زیان» وکیل و وزیر سابق مراکش
سه شنبه 1 آذر 1401 - 11:36

مقامات مراکشی اعلام کردند که «محمد زیان»، وکیل و وزیر سابق این کشور، عصر روز دوشنبه پس از تأیید حکم سه سال زندان توسط دادگاه تجدیدنظر رباط، به زندان رفت.

العالم - مراکش

دادگاه تجدیدنظر روز دوشنبه حکم حبس محمد زیان (79 ساله) را تایید و دستور «بازداشت» او را صادر کرد؛ این پرونده را وزارت کشور علیه وی تشکیل داده است.

دادستانی او را به ۱۱ فقره اتهام از جمله «توهین به قوه قضائیه و نهادهای سازماندهی شده»، «پخش حقایق و ادعاهای نادرست»، «خیانت» و «آزار و اذیت جنسی» متهم کرد.

علی رضا زیان، پسر وی که وکیل است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دادگاه استیناف رباط روز دوشنبه این حکم را تایید کرد، اگرچه پدرش در دادگاه حضور نداشت و نتوانست از خود دفاع کند. »

محمد زیان پیش از زندانی شدن به خبرگزاری فرانسه گفت: «من هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر برگزاری دادگاه تجدید نظر دریافت نکردم» و افزود: «به دلیل اظهار نظرهایم محاکمه می شوم».

«کمیسیون ملی حمایت از زندانیان عقیدتی» متشکل از فعالان حقوق بشر نیز اظهار داشت: «این دادگاه تنها در یک جلسه برگزار شد که در آن زیان فرصت دفاع از خود را نداشت زیرا دادگاه حاضر نشد دفاعیاتش را بشنود.»

در بیانیه دادستانی به این نکته اشاره نشده است و تاکید شده است که «منافع امنیتی ذی صلاح» به دستور دادستانی، در اجرای مفاد رأی تجدیدنظر، فرد مورد نظر را دستگیر و زندانی کرده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها