واکنش آمریکا به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو

واکنش آمریکا به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو
سه شنبه 1 آذر 1401 - 15:58

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو، به انکار رو آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انجام این اقدام از سوی ایران را تایید کند.

العالم - آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای قطری خود در این کشور، در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو، به انکار رو آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

به گزارش شبکه الجزیره، او همچنین در اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم.

طبق این گزارش، بلینکن در خصوص ادعاها درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ هم «این گزارش‌ها را نگران‌کننده» خواند.

در پی قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیرسازنده، سازمان انرژی اتمی چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و یکشنبه ۲۹ آبان اجرای آن‌ها با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام شد.

از جمله اقدامات انجام شده غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات غنی‌سازی فردو است. گفتنی است این اقدام در حالی است که غنی‌سازی ۶۰ درصد در نطنز همچنان ادامه دارد.

«محمد» اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم امروز (سه‌شنبه، اول آذر) در تایید انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو گفت: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه علیه ایران بودیم که این کار با عکس‌العمل متقابل ما مواجه شد و در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد در فردو آغاز شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۹ آبان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.

شورای حکام آژانس پنجشنبه ۲۶ آبان ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب شورای حکام آژانس رسید.

محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثر گذار باشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان گفت: ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها