معارض سعودی در گفتگو با العالم: سلمان و پسرش ریشه فساد در عربستان هستند/ بن نایف را از پاهایش آویزان کردند!/ ایجاد مراکز فساد در مدینه و در جوار حرم رسول خدا/ رسانه‌های سعودی و غربی ناآرامی‌ها در ایران را وارونه جلوه می دهند/ رژیم سعودی کودک 12 ساله را تهدید به گردن زدن با شمشیر می‌کنند/ حکم اعدام به جرم لایک کردن در فیسبوک/ فروش زمین‌های مکه و مدینه به صهیونیست‌ها/ آمریکایی‌ها بر ریاض و ولیعهد تسلط دارند/ العالم صدای مظلومیت مردم ما را منتقل می کند

معارض سعودی در گفتگو با العالم: سلمان و پسرش ریشه فساد در عربستان هستند/ بن نایف را از پاهایش آویزان کردند!/ ایجاد مراکز فساد در مدینه و در جوار حرم رسول خدا/ رسانه‌های سعودی و غربی ناآرامی‌ها در ایران را وارونه جلوه می دهند/ رژیم سعودی کودک 12 ساله را تهدید به گردن زدن با شمشیر می‌کنند/ حکم اعدام به جرم لایک کردن در فیسبوک/ فروش زمین‌های مکه و مدینه به صهیونیست‌ها/ آمریکایی‌ها بر ریاض و ولیعهد تسلط دارند/ العالم صدای مظلومیت مردم ما را منتقل می کند
چهارشنبه 2 آذر 1401 - 20:55

علی بن هاشم، فعال و مخالف سعودی در گفتگو با العالم تایید کرد که همه برنامه‌های توسعه و اصلاحی که بن سلمان مدعی انجام آن است توهمی بیش نیست و ولیعهد سعودی سرزمین وحی را به جولانگاه صهیونیست‌ها تبدیل کرده است.

العالم - عربستان سعودی

علی بن هاشم، فعال و مخالف سعودی در گفتگو با العالم با اشاره به فروش زمین‌های شهرهای مهم عربستان به صهیونیست‌ها گفت: رژیم سعودی پیش از این از مبلغان مذهبی برای ترویج افراط‌گرایی و جنگ در منطقه استفاده می کرد حالا برای حلال کردن عادی‌سازی، کشف حجاب استفاده می کند.

وی تاکید کرد که رژیم سعودی از مرحله «عادی سازی» با رژیم اشغالگر عبور و روابط اقتصادی گسترده‌ای را با آنها برقرار کرده است.

این معارض سعودی در بخش دیگری از گفتگو مشروح خود با العالم به بی عدالتی گسترده در عربستان اشاره کرد و گفت نوجوانی 15 ساله به جرم لایک کردن یک پست در فیسبوک به اعدام محکوم شده است، کودکان زندانی و محکوم به اعدام در عربستان بسیارند اما رسانه‌های غربی تمایلی به پوشش این حجم وسیع از نقض حقوق بشر در عربستان ندارند.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

- عربستان از وجود افراد شایسته و کارآمد خالی شده است.

- آخرین آمار از جنایت‌های سعودی در سال 2018 خبر از بازداشت بین 54 هزار تا 58 هزار فعال سیاسی می‌دهد.

- بعد از سال 2018، مقامات سعودی، حملاتی گسترده را علیه شیعیان، علمای اهل تسنن میانه رو و نیز علمای سلفی اعم از میانه‌رو یا تندرو آغاز کردند.

- فعالان سیاسی پس از مصاحبه با شبکه های خبری از جمله العالم بازداشت می شوند.

- زندانی‌های سیاسی حق گرفتن وکیل را دارند، اما هر وکیلی که به وکالت گرفته می شود، بلافاصله بازداشت می شود.

- وکیل شهید النمر از عربستان خارج به آلمان پناهنده شده است و در آنجا فعالیت حقوق بشری می کند.

- کم سن و سال ترین زندانی سیاسی علی السبیتی است که 12 ساله است و متهم به مشارکت در تظاهرات در بحرین و تلاش برای ساقط کردن رژیم بحرین است.

- عبدالله المدن، 15 ساله به اتهام لایک کردن پستی در در فیس بوک، به اعدام محکوم شد.

- شهروندان در جده، مکه و مدینه و القطیف آواره شده اند و منازل شهروندان هم تخریب شده است.

- املاک و اراضی که در جده، مکه مکرمه و مدینه منوره و به ویژه در حجاز تخریب شده، توسط یهودیان خریداری شده است.

- اسرائیلی‌ها با تابعیت آمریکایی در ریاض خرید و فروش و رفت‌وآمد می‌کنند.

- نیمی از خانه‌ها در مکه مکرمه و مدینه متعلق به شرکت کوشنر است

- همه خاخام‌هایی که در خیابان های ریاض عکس می گیرند و با شهروندان سعودی می رقصند و در تصاویر، برج المملکه به چشم میخورد در دفتر املاک داماد ترامپ مشغول به فعالیت هستند،

- طرح نیوم که از سال 2016 جنجال رسانه‌ای گسترده به پا کرد، در آن جز یک فرودگاه کوچک و یک سالن گردهمایی و یک قصر کوچک وجود ندارد و هیچ طرحی جز صحرا وجود ندارد

- دارایی های موجود در عربستان، یا برای سرمایه گذاری در خارج مورد استفاده قرار می گیرد و یا در تجاوز به یمن و یا در اقدامات تحریک آمیز علیه ایران ، سوریه و عراق و تخریب کشورهای عربی و اسلامی. مصرف شده است

- اگر مسلمانان متحد شوند رژیم سعودی سقوط می‌کند.

- رژیم سعودی علاوه بر حمایت‌های مالی، زندانیان تکفیری را هم برای آنچه جهاد می‌خواندند به سوریه و عراق تبعید کرد.

- رژیم سعود با تفرقه میان شیعیان و سنی‌ها حکومت می کند.

- شرکت آمریکایی بلک والتر بر ریاض تسلط دارد و سربازان قدیمی آمریکایی نگهبان کاخ های ریاض هستند.

- محمد بن سلمان تحت کنترل آمریکایی‌هاست.

- محمد بن نایف اجازه نمی داد حتی جنایات ساده در این کشور اتفاق بیفتد، وی ظالم، دیکتاتور و خونریز بود اما امنیت را با مشت آهنین حفظ کرد؛ حمد بن نایف و ملک عبدالله از آمریکایی ها کاملا اطاعت نمی کردند

-سلمان و پسرش ریشه فساد در عربستان هستند

- محمد بن نایف در انتقامی زشت و وقیح از پاهایش آویزان شد

- نوعی خاموشی فراگیر در رسانه‌های عربستان وجود دارد، هیچ خبری به راحتی منتشر نمی شود.

- اگر خانواده زندانی اعلام کنند پسرشان دستگیر شده اند یا حکمی درباره اش صادر شده است، بلافاصله فرد بازداشت شده اعدام می شود.

- العالم صدای مظلومیت مردم ما را منتقل می کند.

- کودک 12 ساله را تهدید به گردن زدن با شمشیر می‌کنند اما رسانه های غربی سکوت کردند.

- وضعیت اقتصادی و حقوق بشری در مناطق شیعه‌نشین عربستان اسفناک است.

- از زمان حکومت بن‌سلمان سرکوب، کشتار و ویرانی در مناطق شیعه‌نشین افزایش یافته است.

- علمای برجسته شیعه در مناطق شرق عربستان همگی در زندان های سعودی هستند.

- مردم در مناطق جنوبی یمن در خانه‌های کاهگلی زندگی می کنند.

- رژیم در کنار حرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بیت الله الحرام مراکز فساد باز کردند.

- رژیم سعودی می‌کوشد جایگزینی برای اسرائیلِ دشمن پیدا کند

- آل سعود مدعی است که شیعیان منطقه الشرقیه در عربستان طرفداران ایران هستند که سنی‌ها را خواهند کشت

- رژیم سعودی دشمن مشترک میان اسرائیل و عرب‌ها را ایجاد کردند تا اسرائیل را به عنوان رژیمی مشروعی در منطقه به رسمیت بشناسند

مشروح این گفتگو:

العالم: وقتی از عربستان سعودی صحبت می کنیم، موضوعات بسیاری مطرح می‌شود، از حقوق بشر در عربستان شروع می کنیم، از شما به عنوان یک فعال سیاسی که امور سیاسی عربستان و وضعیت حقوق بشر را در این کشور دنبال می‌کند، می پرسم گزارش ها در سازمان‌های حقوق بشری منطقه‌ای و بین‌المللی نشان دهنده اوضاع ناگوار حقوق بشر در عربستان است؛ شما وضعیت حقوق بشر در این کشور را چگونه ارزیابی می کنید، آیا آماری درباره تعداد زندانیان سیاسی در عربستان دارید؟

علی هاشم: آخرین آمار از جنایت‌های سعودی در سال 2018 خبر از بازداشت بین 54 هزار تا 58 هزار فعال سیاسی می‌دهد. این آماری است که اعلام شده است. بعد از سال 2018 ، مقامات سعودی، حملاتی گسترده را علیه شیعیان در منطقه الشرقیه، زیدیه و اسماعیلیه در جنوب و علمای اهل تسنن میانه رو و نیز علمای سلفی اعم از میانه‌رو یا تندرو آغاز کردند؛ رژیم‌سعودی هر فرد و شخصیت تاثیرگذار در جامعه را اعم از دینی یا اجتماعی بازداشت کرده است. از روشنفکران، نویسندگان، روزنامه نگاران از قومیت های مختلف گرفته تا همه کسانی که دارای رویکردهای اجتماعی، سیاسی، دینی، آموزش و فرهنگی هستند، بازداشت می شوند، به شکلی که اکنون عربستان از وجود افراد شایسته و کارآمد خالی شده است.

بازداشت فعالان سیاسی پس از مصاحبه با رسانه‌ها

العالم: شما گفتید که 58 هزار نفر زندانی سیاسی در عربستان هستند، اتهامات وارده از سوی دادگاه به این 58 هزار نفر چه بوده است؟

علی هاشم: اتهامات در عربستان، محدود و رایج است: خروج بر ولی امر، وابستگی به گروه های تروریستی، همکاری با سازمان های حقوقی در خارج، همکاری با سازمان‌های تروریستی به عنوان مثال، شیخ حسن فرحان المالکی در یک شبکه کویتی حاضر شد و به همکاری با دشمن متهم گردید.

اگر فردی در شبکه الجزیره حضور پیدا کند، به همکاری با دشمن متهم می شود. از جمله اتهامات وارده به شیخ حسن فرحان المالکی، تعامل با سازمان های تروریستی بعد از مصاحبه با شبکه العالم بوده است.

"لجین هذلول الهذلول " فعال حقوق بشری با سازمان های حقوق بشر (هیومن رایتس) در هلسینکی همکاری می کرد و در زمینه حقوق زنان فعالیت می کرد ، سپس به همکاری با سازمان های تروریستی متهم شد. یعنی هر چیزی که در آن انتقاد از رژیم سعودی باشد، یا مطالبات حقوق بشری باشد، در قانون سعودی تروریسم به شمار می رود.

هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد که وکیل داشته باشد

العالم: براساس قانون عربستان، آیا این متهمان حق دارند که برای خود وکیل بگیرند؟

علی هاشم: آنها حق گرفتن وکیل را دارند، اما هر وکیلی که به وکالت گرفته می شود، بلافاصله بازداشت می شود. درباره برخی از بازداشت شدگان در القطیف، با اهالی آنان ارتباط برقرار کردیم و جزئیات کامل درباره آنان را داریم، هرگاه که وکیل اختیار می کنند، وکیل بازداشت می‌شود، یا از سوی سازمان های امنیت کشور تهدید می‌شود و در صورتیکه بخواهد مساله را دنبال کند، بازداشت می شود، مجوز وکالت وی را لغو می کنند و بالاخره دفترش را تعطیل می کنند.

هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد که وکیل داشته باشد، تنها وکیلی که در زمینه زندانیان سیاسی فعالیت کرده، طه الحاجی است که اکنون به آلمان پناهنده شده است، وی از سال 2011 تا 2015 در دفاع از شهید النمر وعده ای از زندانیان سیاسی شیعه یا اهل تسنن و به طور رایگان فعالیت و داوطلبانه از آنها دفاع کرد اما او را متهم کردند که از سوی کشورهای بیگانه حمایت می شود، به همین دلیل، از عربستان خارج شد و به همراه یک فعال دیگر به نام علی الدبیسی و عادل السعید و جمعی از جوانان القطیف، یک سازمان حقوق بشری تشکیل دادند؛ داشتن وکیل یا اقدامات قانونی درباره زندانیان سیاسی در عربستان امکان پذیر نیست.

بازداشت کودک 12 ساله به اتهام مشارکت در تظاهرات علیه بحرین

العالم: در این چارچوب، در برهه اخیر شاهد بوده‌ایم که روند صدور احکام اعدام نه فقط برای زندانیان سیاسی بلکه برای افراد کم سن و سال در عربستان افزایش یافته است، سوال اول اینکه، اتهامات وارده به فردی که 14 یا 15 ساله است، چیست، آیا اتهامات آنان هم خروج بر ولی امر یا اطاعت نکردن از شاهزاده بوده است؟

علی هاشم: ابتدا لازم است تصحیح کنم که کم سن و سال ترین زندانی سیاسی علی السبیتی است که 12 ساله است و متهم به مشارکت در تظاهرات در بحرین و تلاش برای ساقط کردن رژیم بحرین است، وی که از اهالی قطیف است، اکنون در عربستان زندانی است، در سال 2012 در جریان تحولات بحرین، وی با خانواده اش برای تفریح به بحرین رفته بود و به کشور بازگشت زیرا اهالی القطیف و الاحساء روزهای پنج شنبه و جمعه برای تفریح به بحرین می‌روند و وقتی که از بحرین بازگشت، به وی اتهام مشارکت در تظاهرات در بحرین و تلاش برای سرنگونی رژیم بحرین وارد شد.

8 کودک از جمله السبیتی، به اعدام محکوم شده اند و سن آنان بین 12 تا 15 سال است و کوچکترین آنها، 12 ساله و بزرگترین آن ها 15 ساله اند.

این سن‌ها مربوط به زمان بازداشت‌شان است و الان همه آن ها بالای بیست سال عمر دارند. همه این ها به تشکیل هسته‌های تروریستی و تلاش برای سرنگونی رژیم سعودی و خروج بر ولی امر متهم شده اند. یکی از آنان به نام عبدالله المدن، 15 ساله است که متهم است که 5 سال پیش در فیس بوک، پستی را لایک کرده است، وی چند ماه قبل بازداشت شد و به اعدام محکوم شد. وی به علت لایک کردن مطلبی با مضمون مرگ بر آل سعودی در پنج سال پیش ، متهم و محکوم شده است در آن زمان 15 سال داشت و اکنون به اعدام محکوم شده است.

اصلاحات بن‌سلمان در واقعیت

العالم: وقتی از وضعیت حقوق بشر در عربستان سخن می گوییم، طرحی است به نام طرح اصلاحات که محمد بن سلمان آن را اداره می کند. به نظر شما این طرح صوری است یا اینکه در جهت خدمت به منافع ملت است؟

علی هاشم: از سال 2016، صحبت از اصلاحات و پیشرفت در عربستان و چشم انداز 2030 شده است. وزیر مسکن عربستان در سال 2016 گفته است که در سال 2020 ، هیچ شهروند عربستانی بدون مسکن نخواهد بود، اما تا به امروز که در سال 2022 هستیم، هیچ شهروند سعودی نیست که مسکن داشته باشد، بالعکس، شهروندان در جده، مکه و مدینه و القطیف آواره شده اند و منازل شهروندان هم تخریب شده است.

رژیم سعودی برخی از محله‌ها را در جده تخریب کرد که در نتیجه، ساکنان آن محله‌ها آواره شدند بدون اینکه هیچ حق و حقوق یا خسارتی به آنها داده شود، این اتفاق در برخی مناطق مدینه و مکه نیز افتاد.

پیامی که می خواهم به مسلمانان جهان برسانم، این است که املاک و اراضی که در جده، مکه مکرمه و مدینه منوره و به ویژه در حجاز تخریب شده (از جده گرفته تا تبوک و تا مرزهای اردن)، توسط یهودیان خریداری شده است.

مالکیت همه مناطق حجاز متعلق به یهودیان صهیونیستی اسرائیلی است

العالم: آیا یهودیانی هستند که در عربستان زندگی کنند؟

علی هاشم: نه، در عربستان، اسرائیلی‌هایی هستند که تابعیت آمریکایی دارند و حتی شرکت‌های املاک و مستغلات دارند.

به عنوان مثال، نیمی از زمین‌ها و املاک در مکه مکرمه و مدینه متعلق به شرکت کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است و شرکت وی در عربستان با مجوز آمریکایی فعالیت می‌کند و وی اسرائیلی است؛

همچنین همه خاخام‌هایی که در خیابان های ریاض عکس می گیرند و با شهروندان سعودی می رقصند و در تصاویر، برج المملکه به چشم میخورد در دفتر املاک وی مشغول به فعالیت هستند، آنها اراضی مکه، مدینه و جده را می خرند و مالکیت همه مناطق حجاز متعلق به یهودیان صهیونیستی اسرائیلی است.

درباره طرح های "محمد بن سلمان" باید بگویم که چندین طرح وجود دارد.. به عنوان مثال سازمان آمار صد هزار واحد مسکونی، بندر العقیر ، واجهه العقیر را اعلام کرده است. در سال 2016 ، شاه عربستان سنگ بنای این طرح ها را گذاشت اما تا به حال که در سال 2022 هستیم، جز سنگ بنایی که شاه عربستان در سال 2016 بنا نهاده ، چیزی وجود ندارد.

اما طرح نیوم که از سال 2016 تا 2022 جنجال رسانه ای گسترده به پا کرد، در آن جز یک فرودگاه کوچک و یک سالن گردهمایی و یک قصر کوچک وجود ندارد و هیچ طرحی جز صحرا وجود ندارد؛ در عالم واقع، هیچ طرحی وجود ندارد و همه طرح هایی که در رسانه ها اعلام شده، طرح های توهمی است.

رژیم از ایجاد 26 میلیون شغل خبر می دهد اما در واقعیت سرانه بیکاری در عربستان به 86 درصد رسیده است

العالم: بنابراین، این همه جنجال رسانه ای چیست؟

علی هاشم: حتی درباره ایجاد شغل آمار توهمی ارائه می شود، در سال 2016 تا سال 2020، مسئولان سعودی در جراید حکومتی از جمله روزنامه عکاظ از ایجاد 26 میلیون شغل توسط نهادهای رسمی سعودی خبر دادند. با این فرض، هیچ شهروند سعودی، بی‌کار نخواهد بود اما متاسفانه، تاکنون سرانه بیکاری در عربستان به 86 درصد رسیده است.

عربستان از لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شده است

العالم: وقتی مسئولان سعودی طرح هایی مانند ایجاد شغل برای جوانان و طرح های اقتصادی را اعلام میکنند، پس چرا در این طرح ها موفق نشده اند؟ آیا بودجه ای برای اجرای این طرح ها وجود ندارد ، یا اینکه در اصل ، این طرح ها ، طرح هایی توهمی هستند؟

علی هاشم: همه طرح ها در اصل توهمی هستند، زیرا عربستان از لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شده است. دارایی های موجود در عربستان، یا برای سرمایه گذاری در خارج مورد استفاده قرار می گیرد و یا در تجاوز به یمن و یا در اقدامات تحریک آمیز علیه ایران، سوریه و عراق و تخریب کشورهای عربی و اسلامی. مصرف شده است اما درباره طرح ‌ا، هیچ طرحی در داخل کشور وجود ندارد، کدام انسان عاقلی می گوید که در عربستان طرح هایی وجود دارد. اگر هستند کجا هستند، این طرح ها از سال 2016 تا 2022 کجا هستند؟

بن‌سلمان برای جلوگیری از آگاهی مردم اندیشمندان را بازداشت کرده است

العالم: برخی معتقدند پروژه محمد بن سلمان با هدف جلب نظر جوانان و مقابله با افراطیون سعودی است، نظر شما چیست؟

علی هاشم: رژیم سعودی از دین به عنوان ابزار جنگ علیه مردم استفاده کرده است، قبلا از مبلغان مذهبی برای برای گسترش ایدئولوژی افراطی، فرقه گرایی و نژادپرستی و ایجاد سازمان‌های تروریستی در کشورهای عربی استفاده می‌کردند همانطور که در سوریه و عراق دیدید که تکفیری ها و انتحاری‌ها را فرستادند.

اکنون دوره تکفیری‌ها و تندروها تمام شده، زیرا اکنون به علمای مذهبی نیاز است تا آنچه را که خداوند حرام کرده مانند عادی سازی با صهیونیست ها، کشف حجاب و … را حلال اعلام کنند.

محمد بن سلمان با افراد مذهبی جامعه مانند آیت الله شیخ حسن الراضی، السید هاشم الشخص، شیخ حسن فرحان المالکی که از قدرتمندترین شخصیت‌های کشور هستند و خواهان وحدت فرقه‌ها، ترک خشونت و افراط گرایی، تربیت جامعه بوده و دارای چندین کتاب هستند که انتشار آنها در داخل عربستان ممنوع است و درباره وحدت اسلامی درباره همه فرقه‌ها و کتاب‌هایی در مخالفت با افراط گرایی و خشونت و دارای مکتب اخلاقی دینی و تربیتی و خواستار وحدت اسلامی، بردباری و نفی خشونت، تکفیر و افراط گرایی هستند جنگید.

بن سلمان با آنها جنگید و آنها را به زندان انداخت، همانطور که با همه نویسندگان ، پزشکان، فیلسوفان، اقتصاددانان و سیاستمداران جنگید، همه زندانی هستند تا مردم به مرحله آگاهی نرسند که ممکن است این مرحله نظام را سرنگون کند.

العالم: بنابراین به گفته شما، عربستان سعودی کسانی که خواهان وحدت میان مذاهب اسلامی و دوری از خشونت هستند را به حاشیه می راند و با آنها مقابله می کند؛ چرا؟

علی هاشم: به این دلیل که این مسائل منافعش را در منطقه تامین نمی کند

اتحاد میان مسلمانان به معنای سقوط رژیم سعودی است

العالم: منافعش در منطقه چیست؟

علی هاشم: اگر مسلمانان متحد شوند رژیم سعودی سقوط می کند، در سوریه هم آنها جنگ سوریه را آغاز کردند، من شخصا چهار سال در حلب درس خواندم، اما هرگز نمی دانستم که دوستانم مسیحی، دروزی، شیعه یا سنی هستند، من حتی نمی دانستم از چه نژادی هستند همه آنها سوری و دوستان من بودند.

رژیم سعودی علاوه بر حمایت‌های مالی، زندانیان تکفیری را هم برای آنچه جهاد می‌خواند به سوریه و عراق تبعید کرد

العالم: آیا این حمایت ها در سطح رسمی هم رخ داده است؟!

علی هاشم: می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و کمک های مالی ملک عبدالله، در حساب های بانکی الراشی و ریاض، در بانک های وابسته به دولت که از تروریست‌های سوریه و عراق حمایت می‌کنند و حتی زندانی‌هایی دارای تفکرات تکفیری در عربستان بودند و برای جهاد به سوریه و عراق تبعید شدند را مشاهده کنید.

عربستان در یمن هم تلاش کرد، اما الحمدلله مردم یمن از اتفاقاتی که در عراق و سوریه افتاد آگاه بودند، ابتدا از استدلال اینان شیعیان هستند استفاده کردند و به دردشان نخورد، اینها زیدی هستند نیز برایشان فایده ای نداشت سپس فتنه هاشمی را راه انداختند و جدایی طلبان را آوردند یعنی جنوبی و شمالی که میان مردم تفرقه بیافکنند تا جنگ باقی بماند مثلاً ما در استان الشرقیه هستیم رژیم می گوید اگر شیعه هستید ما شما را نمی پذیریم و اهل تسنن و وهابی ها شما را میکشند و زنانتان را اسیر می‌کنند اینگونه تهدید می کند و نزد اهل تسنن نیز می گویند اگر ما را نپذیرید شیعیان با حمایت ایران به سراغ شما می آیند و شما را خواهند کشت.

شبکه وصال و صفا از ریاض پخش می شود و می شنوید که چگونه تهدید به قتل می کنند؛ کلیپی معروف از مجری وصال در فضای مجازی پخش شده است که می گوید به خدا قسم اگر آل سعود نبود، ما به قطیف و الاحصا لشکرکشی می‌کردیم و نوزاد را قبل از بزرگسال ذبح می کردیم.

این اقدامات تحریک کننده درون عربستان وجود دارد؛ وقتی در کشور بودم با دوستم به مدینه می رفتیم، قبل از مدینه باید از القصیب عبور می کردیم، زیرا هیچ راه مستقیمی به مدینه وجود نداشت، ایستادیم تا بنزین بزنیم، من و دوستم در مسجد ایستاده بودیم و نماز می خواندیم، به او گفتم از این منطقه خارج شویم و نماز را جای دیگری بخوانیم چون این منطقه به افراط‌گرایی مشهور است و بیشتر عناصر "داعش" در این منطقه پرورش یافته‌اند اما او گفت: " من نماز می خوانم" من نپذیرفتم و وارد نشدم اما او وارد مسجد شد و با چاقو به او حمله کرده بودند؛ زیرا دیدند با دست باز و مشابه شیعیان نماز می خواند با چاقو به وی حمله کرده بودند.

سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن سیاست همیشگی رژیم است

العالم: یعنی رژیم سعودی سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را دنبال می کند

علی آل هاشم: بله، این سیاست همیشگی رژیم است.

آمریکایی‌های مشخص می کنند چه کسی ولیعهد و چه کسی پادشاه شود

العالم: زمانی که از پروژه های آینده بن سلمان صحبت می کنیم باید بگوییم او آرزوی حکومت و پادشاهی بر عربستان را دارد؛ چه کسی تهدیدی برای به قدرت رسیدن بن‌سلمان است؛ آیا علما و شاهزاده‌ها؟!

علی هاشم: این نکته بسیار مهمی است، چه کسی پادشاه و ولیعهد عربستان آمریکایی را تعیین می کند، محمد بن نایف ولیعهد سابق که از بن سلمان کنونی نیز سرکوبگر تر بود.

کنترل تمام امور کشور را با پدرش و فرزندان ملک عبدالله یعنی متعب که گارد ملی را در دست داشت و شاهزاده نایف و محمد کنترل همه امور کشوری، ارتش، وزارت کشور، امنیت عمومی و همه چیز را در دست داشتند تحت کنترل آنهاست. ترامپ و کوشنر آمدند و یک شبه همه چیز را زیر و رو کردند.

مقرن را از ولیعهدی حذف کرده و محمد بن نایف را ولیعهد و محمد بن سلمان را جانشین ولیعهد کردند. سپس کوشنر آمد، کل دولت را تغییر داد، محمد بن نایف و گروهش در قصر محصور شدند و دستگیری‌های زیادی صورت گرفت، آمریکا نمایشنامه تعیین ولیعهدی را نوشت؛ شرکت آمریکایی بلک والتر بر ریاض تسلط دارد و سربازان قدیمی آمریکایی نگهبان کاخ های ریاض هستند، آنها اکنون می گویند چه کسی ولیعهد و چه کسی پادشاه خواهد شد. داستان این است که محمد بن سلمان تحت کنترل است و این سخن غیرواقعی نیست.

همه می دانیم محمد بن نایف، در کشور مشت آهنین است، و "القاعده" را که بیش از پانزده هزار نفر بودند را کشت، 11 هزار نفر در زندان بودند و چهار هزار نفر به یمن گریختند، تروریسم وجود نداشت، محمد بن نایف اجازه نمی داد حتی جنایات ساده در این کشور اتفاق بیفتد، وی ظالم، دیکتاتور و خونریز بود اما امنیت را با مشت آهنین حفظ کرد.

العالم: پس چرا محمد بن نایف را منتقل کردند؟

علی هاشم: به نظر من محمد بن نایف و ملک عبدالله از آمریکایی ها کاملا اطاعت نمی کردند، مثلاً در جنگ یمن از ورود زمینی به یمن خودداری کردند و هواپیماها مدام بمباران می کردند و سازمان های داخلی را حمایت می کردند. چون می دانستند اگر وارد یمن شوند در ریاض به سراغشان می آیند، تجربه تاریخی داشتند بنابراین با این موضوع مخالفت کردند، اما وقتی ترامپ آمد گفت من باید وارد یمن شوید، محمد بن سلمان کاملا مطیع ترامپ بود و دستورات وی را انجام می داد و پول در اختیارش قرار می داد.

مبارزه فساد در عربستان معنایی ندارد

العالم: ما در مورد ماهیت محمد بن سلمان و اینکه او آماده اجرای طرح ها و پروژه های آمریکایی است و در این راستا محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی نیز برکنار شد، زمانی که ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان به قدرت رسید، لشکرکشی گسترده علیه برخی از شاهزادگان به راه افتاد، برخی در عربستان دستگیر شدند و بعضی زندانی هم شدند، هدف از این کارزاری که علیه شاهزادگان به راه افتاد چه بود؟ آیا هدفش مبارزه با فساد بود یا اهداف دیگری هم داشت؟

علی هاشم: مبارزه با «فساد» حقیقت ندارد، ریشه فساد خود ملک سلمان و پسرش هستند، موضوع اصلی «رقابت» است، منظورم این است که آیا خاندان سلطنتی، کودتا در داخل کشور را می پذیرند؟ آیا می پذیرند که یک بیمار روانی مثل محمد بن سلمان بر سر قدرت بیاید؟ نه!

بنا به گزارش های رویترز و منابع اماراتی و قطری اکثر شاهزادگان و کمیته بیعت، به قدرت رسیدن بن سلمان را کاملا رد کردند بلکه از پذیرفتن ولیعهدی وی امتناع ورزیدند. در آخر به زور با وی بیعت کردند چون هر که امتناع می کرد دستگیر، اموالش مصادره و حصر خانگی می شد. عده ای نیز دستگیر، زندانی و اعدام شدند، مانند محمد بن نایف که در انتقامی زشت و وقیح از پاهایش آویزان شد. محمد بن سلمان با استفاده از قدرتش اقدامات بسیار فجیعی را در حق مخالفان خود از خاندان سلطنتی اعمال کرد. بنا به گزارش های رویترز انتقام از آنها بسیار شدید بوده تا جایی که شاهزاده هایی که فرزند عموها و عموزاده هایش بودند را به شکلی فجیع شکنجه می کند.

سلمان و پسرش در گذشته نزد این شاهزادگان و خاندان سلطنتی ارزشی نداشتند، شاهزاده نایف و فرزندانش، شاهزاده عبدالله و فرزندانش و فرزندان فهد همگی به سلمان و خانواده اش نگاه تحقیر آمیز داشتند.

از این رو بن سلمان از آنها انتقامی سخت گرفت که در واقع انتقام از رقیب و رقابت بر سر حکومت بود و می توان آن را کودتا نامید. هواداران برخی شاهزادگان نیز مانند قبیله عتیبه و قبایل جنوب دستگیر شدند، زیرا آنها به شاهزاده محمد بن نایف وفادار بودند و شاهزاده نایف را «اسد السنّه» (شیر سنّت) می نامیدند، اما همه آنها منحل شدند، حتی گارد ملی، همه رهبران آن، فرماندهان و همه پرسنل امنیتی در ارتش دستگیر شدند و حتی دست راست شاهزاده محمد بن نایف نیز تحت شکنجه کشته شد.

خفقان سعودی...

العالم: چرا از رسانه های سعودی خبر زیادی پیرامون سرکوب در عربستان و واقعیت های تلخ حقوق بشر در این کشور نشنیدیم؟

علی هاشم: نوعی خاموشی فراگیر در رسانه‌های عربستان وجود دارد، هیچ خبری به راحتی منتشر نمی شود. یک سازمان حقوق بشر اروپایی-سعودی در آلمان توسط جوانان اهل قطیف و احصاء تشکیل شده است با سختی به اسامی بازداشت شدگان و احکام صادره درباره آنها دست پیدا می کند؛ حتی اگر خانواده زندانی اعلام کنند پسرشان دستگیر شده اند یا حکمی درباره اش صادر شده است، بلافاصله فرد بازداشت شده اعدام می شود. سرکوب شدید در عربستان سعودی تا بدینجا رسیده است.

دنیای غرب دنیای ریاکاری است

العالم: ولی در اینجا منظور من رسانه‌ها و کشورهای غربی هم است، چرا از ریاض نمی‌خواهند آنچه را که در عربستان سعودی می‌گذرد، فاش کند؟

علی هاشم: اینجا منافع حاکم است، اتکا به دنیای غرب غیرممکن است؛ به عنوان مثال، پرونده خاشقچی یک باج‌گیری سیاسی و برای گرفتن پول از عربستان سعودی بود. زمانی‌که جنگ روسیه و اوکراین شروع شد اروپا به نفت عربستان نیاز پیدا کرد و لذا پرونده خاشقچی را بست و آمریکا به بن‌سلمان مصونیت داد اما تمامی رسانه‌های غربی مزدور و اجیر شده هستند و رسانه‌هایی همچون العالم، المنار، المیادین و الاتجاه و برخی دیگر از رسانه‌های عربی صدای مظلومیت ما را منتقل می‌کنند حتی شبکه الجزیره قطر نیز بر حسب منافع خود، علیه رژیم سعودی اقدام کرد و حوادث الاحصاء در منطقه شیعه‌نشین العوامیه را پوشش می‌داد و در سال ۲۰۱۷ زمانی‌که جنگ ۱۰۰ روزه در العوامیه رخ داد، الجزیره آن را پوشش می‌داد و همچنین بی‌بی‌سی نیز این اخبار را پوشش می‌داد نه به خاطر عشق به ملت عربستان، بلکه به خاطر خدمت به منافع و سیاست‌های خودشان؛ اما الان کسی (از آن وقایع) صحبت نمی‌کند. شبکه الجزیره به طور مستقیم اخبار زندانیان عقیدتی در عربستان را پخش می‌کرد و حالا سکوت اختیار کرده است. دنیای غرب دنیای ریاکاری است ما الان 8 کودک محکوم به اعدام داریم کودک 12 ساله را تهدید به گردن زدن با شمشیر می‌کنند رسانه های غربی کجا هستند هیچکدام‌شان حرفی نمی‌زند. در حالی‌که در ایران دلیل مرگ دختر جوانی در نتیجه سکته قلبی یا سکته مغزی، اسم انقلاب بر ناآرامی‌ها در ایران گذاشتند؛ چون این رسانه‌ها و رژیم‌های متبوع‌شان با ایران دشمن هستند و منافع آنها اقتضا می‌کند ناآرامی‌ها در ایران را وارونه جلوه دهند.

وضعیت اسفناک مناطق شیعه نشین در عربستان

العالم: وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی، مشخصا در منطقه شیعه‌نشین الشریقیه و نیز در جنوب کشور که جمعیت‌شان را اقلیت‌های زیدیه و اسماعیلیه تشکیل می‌دهند، چگونه است؟

علی هاشم:‌ من به طور کلی صحبت می‌کنم: در منطقه الشرقیه و همچنین در منطقه جنوب تبعیض پررنگ است؛ در مشاغل، در حقوق، در خصوص خدمات درمانی.

القطیف شهر بزرگی است، اما تا به امروز دانشگاهی در آن احداث نشده است؛ اهالی آن برای تحصیل به الدمام یا جبیل یا مناطق دیگر می‌روند حتی فرماندار القطیف و رئیس پلیس این شهر، غیربومی است، از همه شهرها مسئول سنی یا سلفی یا تکفیری را می‌آورند. حتی مجاز نیست که مدیر مدرسه‌ای در القطیف از اهالی این شهر یا الاحصاء باشد. یعنی نباید مدیر آن، شیعه باشد.

در القطیف حتی وضعیت اقتصادی متفاوتی حاکم است؛ برخی شهروندان در آلونک زندگی می‌کنند، بیمه تامین اجتماعی حتی به بادیه نشینان پرداخت می‌شود، اما شیعیان قطیف از امنیت اجتماعی محروم هستند.

العالم: یعنی از زمان روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، مردم قطیف مشمول نظام بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند؟

علی هاشم: خیر

اعدام و بازداشت در مناطق شرقی عربستان پس از حضور بن‌سلمان افزایش یافته است

العالم: در چهار یا پنج سال گذشته و با توجه به طرح اصلاحات تحت نظارت محمد بن سلمان، آیا تغییری در وضعیت منطقه شرق عربستان ایجاد نشده است؟

علی هاشم: برعکس، سرکوب، کشتار و ویرانی افزایش یافت، محله شیعه نشین «عوامیه» تخریب شد و هم اکنون نیز کار تخریب خانه‌های «قطیف» در حال انجام است. هر هفته خبر دستگیری حداقل یک شهروند عربستانی می آید.

علمای برجسته شیعه در مناطق شرق عربستان همگی در زندان های سعودی هستند. افرادی همچون شيخ سمير الهلال، آیت الله شيخ حسن راضي، آیت الله سيد هاشم شخص، محمد عباد، عباس المازن و... که تعدادشان ده تا 15 نفر است علی رغم وفاداری به رژیم آل سعود در زندان به سر می برند.

رژیم اقدام به اسکان کردن سلفی‌ها و وهابی‌ها در منطقه جنوبیه کرده است

العالم: حقوق بشر و شرایط زندگی در مناطق جنوبی همچون اسماعيليه و زيديه چگونه است؟!

علی هاشم: آنها هم به حاشیه‌رانده شده‌اند؛ نه خدماتی ارائه می‌شود و نه مسکن و نه خدمات بهداشتی وجود دارد. زمانی‌که به این مناطق از جمله در نجران و جیزان می‌روی خانه‌های کاهگلی را مشاهده می‌کنید، هر چند در این مناطق کاخ‌های مجللی هم وجود دارد ولی صاحبان آنها، بومی نیستند.

رژیم سعودی سعی کرد بین یمن و شبه‌جزیره عربستان حائل ایجاد کند؛ زیرا قبایل موجود در نجران و جیزان همان قبایل یمنی هستند مانند قبایل یام و الصقور و چند قبیله دیگر که همه آنها زیدیه و یا اسماعیلیه هستند.

لذا رژیم اقدام به اسکان کردن سلفی‌ها و وهابی‌ها در منطقه جنوبی کرده است. این وضعیت در منطقه شرقی نیز حاکم است به عنوان مثال در الاحصاء نه جاده‌سازی شده و نه مدرسه و نه بیمارستانی است حتی در محله‌های سنی‌نشین؛ مثلا در الاحصا محله‌ای وجود دارد به نام الصالحیه، که وضعیت خدمات‌رسانی در آن به حدی وخیم است که گمان می‌کنی در آفریقا قدم می‌زنی. آنها سلفی‌ها را در الاحساء اسکان می‌دهند تا بافت جمعیتی آن را تغییر دهند؛ 80 درصد الاحصاء شیعه و 20 درصد آن را سنی‌های میانه‌رو شامل می‌شود.

جعل روایات به سبک سعودی برای اشاعه فحشا

العالم: آیا خطر جدی بر سر راه بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی وجود دارد؟

علی هاشم: بستگی دارد که کدام حزب در آمریکا در قدرت است!

العالم: یعنی این قضیه مربوط به داخل عربستان نیست؟

علی هاشم: خیر قضیه به داخل عربستان مربوط نمی شود، رسانه ها واقعیت درون عربستان را منعکس نمی کنند؛ خاندان حاکم در عربستان سعودی از زمان پیدایش، تنها گوش به فرمان آمریکا بوده است. این خانواده هیچ گونه اختیاری از خود ندارند.

هم اکنون تبدیل عربستان سعودی از یک کشور تکفیری به یک دولت سکولار ضروری است، بنابراین ما ناگهان همه علمای دین را در زندان ها می بینیم.

رژیم از ریاض و جده شروع کرد و به سراغ مدینه و مکه مکرمه رفت؛ در کنار حرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بیت الله الحرام مراکز فساد باز کردند. در مرحله بعدی شروع کردند به تبلیغ این مطلب که اسلام واقعی غیر از آن چیزی است که ما تاکنون شناخته ایم.

قبلاً عربستان چهره وهابی تندرو تکفیری از خود نشان می داد، اما اکنون از اسلام دیگری سخن می گوید که حجاب اجباری نیست و بلکه فقط به زنان رسول خدا واجب بوده است! پس اکنون در عربستان باید حجاب برداشته شود و رقص و آواز حلال است.

عادل کلبانی که پیشتر امام جماعت مسجدالحرام بود و در مکه حضور داشت در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی برای توجیه برپایی مجالس رقص و آواز روایات جعلی می آورد و همزمان صهیونیست ها و عموزادگان اسرائیلی آنها مشغول کار بر این قضیه هستند.

جنگ یمن خزانه رژیم سعودی را کاملا خالی کرده است

العالم:‌ برمی‌گردیم به موضوع سیاست خارجه حاکمان عربستان سعودی، در ارتباط با جنگ علیه یمن. سعودی از ۸ سال پیش، این جنگ را آغاز کرد و بدیهی است که اکنون در باتلاق افتاده است. شما آینده این جنگ را چگونه می‌بینید؟

علی هاشم: معتقدم، با سقوط رژیم سعودی این جنگ پایان می‌یابد. ۸ سال جنگ در یمن، بدترین بحران تاریخ را رقم زده است. درباره جنگ‌های زیادی، از جمله جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم مطالبی خوانده‌ام، ولی هیچ جنگی شاهد جنایات و کشتاری که طی جنگ یمن به‌وقوع پیوسته، نبوده است.

عربستان سعودی در این جنگ فقط یک ابزار است؛ هیچکسی فکر نمی‌کند که عربستان با اراده و تصمیم خود، چنین جنگی را به راه انداخته است.

در واقع، جنگ یمن جنگ آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی است نه جنگ سعودی. برعکس، مردم یمن آگاهی کافی داشتند. ائتلاف متجاوز سعودی طی ۸ سال، خانه‌های یمنی‌ها را بر سرشان آوار کرده و زنان و کودکان را به خاک و خون کشیده است در حالی‌که پاسخ نیروهای یمنی فقط حملات به مناطق نظامی عربستان بوده است و طی این ۸ سال، حتی یک نظامی سعودی در اثر حملات یمنی‌ها کشته نشده‌اند با این حال، جنگ یمن خزانه رژیم سعودی را کاملا خالی کرده است. گزارش‌های رسانه‌های سعودی نیز درباره درآمد ناخالص داخلی این کشور بی‌اساس و غیرواقعی است.

عربستان سعودی یک قرارداد تسلیحاتی ۵۵۰ میلیارد دلاری با آمریکا امضا کرده و همچنین قراردادهای تسلیحاتی دیگری نیز با آلمان، استرالیا و اسپانیا منعقد کرده که مبالغ آنها نجومی هستند، و این رژیم این منابع مالی را در جنگ یمن نابود کرده است.

عربستان سعودی، همانطور که ترامپ نیز می‌گوید، گاو شیرده‌ای است که شیر آن خشک شده و باید ذبح گردد. سناریویی که غرب و آمریکا در مورد صدام پیاده کردند و بعد از آنکه رژیم بعثی صدام به مدت ۸ سال علیه ایران جنگید، به مهره‌ای سوخته تبدیل و اعدام شد. بله، تاریخ دوباره تکرار می‌شود و کشورهایی که از صدام علیه ایران حمایت کردند حالا از رژیم سعودی علیه یمن حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی و حکومت بن‌سلمان همواره در یمن، شکست‌خورده هستند؛ زیرا یمنی‌ها ظالمان هان و ظالمان آمریکایی و اسرائیلی را و نیز رژیم‌های دنباله‌رو آنها در منطقه خلیج‌فارس را خوار و ذلیل می‌کنند. یمن آنها را شکست داده و پیروز شده است. بن‌سلمان در حال حاضر شکست خورده، ولی بر ادامه محاصره تمام‌عیار علیه ملت یمن و عدم پرداخت حقوق کارمندان یمنی اصرار می‌ورزد. این محاصره یک اهرم سیاسی است و یمن نیز برای سرنگون کردن رژیم سعودی گام برمی‌دارد. این رژیم سرنگون خواهد شد و به سرنوشتی مشابه سرنوشت صدام حسین دچار می‌شود؛‌یعنی از سوی کشورهای همپیمان مورد تجاوز و تحت محاصره قرار می‌گیرد.

عربستان سعودی یک قدم فراتر از عادی سازی

العالم: طی سال های گذشته شاهد گام‌هایی از سوی عربستان سعودی در قبال رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده ایم، مثلاً آسمان خود را به روی پروازهای رژیم صهیونیستی گشوده است، آیا به نظر شما در عربستان اراده ای برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

علی هاشم: عربستان سعودی از مرحله عادی سازی عبور کرده است که شرکت‌های املاک و مستغلات وابسته به رژیم صهیونیستی در جده، مکه و مدینه حضور دارند و همه شاهد بودند که خبرنگار شبکه «نظامی» رژیم صهیونیستی و نه یک شبکه معمولی، در عرفه، مکه مکرمه و صور حضور یافت؛ همچنین بسیاری از صهیونیست‌ها وارد نجران و جیزان شدند و از آثار باستانی این مناطق عکس گرفتند.

توجیهی که مقامات سعودی برای برای مردم عربستان مطرح می کنند تا حضور صهیونیست‌ها در کشورشان را بپذیرند این است که درست است این شخص اسرائیلی است اما با پاسپورت آمریکایی و تابعیت این کشور وارد عربستان شده است.

در حال حاضر از میان اسراییلی‌هایی که وارد امارات شدند حدود پنج هزار نفر تابعیت اماراتی گرفته‌اند، بنابراین چنین فردی اگر وارد عربستان سعودی هم شود، به طور کاملا عادی از آن خارج می‌شود و کسی نمی‌تواند به او چیزی بگوید زیرا با گذرنامه اماراتی وارد شده است.

بنابراین اقدامات زیادی در جهت عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است؛ نکته اینجاست که نتانیاهو نیز چند روز پیش گفته است که یکی از اولویت های او، «اعلام» است و نگفت: «عادی سازی» با عربستان .

رژیم سعودی به دنبال نفرت‌پراکنی علیه ایران است

العالم: در دو ماه گذشته، شاهد یک کمپین رسانه‌های تحریک‌آمیز از سوی رسانه‌های عربی سعودی و تلویزیون‌های غیر عربیِ تحت حمایت سعودی علیه ایران هستیم. رمز و راز این دشمنی سعودی علیه ایران چیست؟

علی هاشم:‌ رژیم سعودی می‌کوشد جایگزینی برای اسرائیلِ دشمن پیدا کند حتی ویدیوها و مقولاتی به نقل از بوش- در زمانی‌که رئیس‌جمهور بود- منتشر شده، که در آنها می‌گوید: بیایید دشمن جایگزینی برای اسرائیل پیدا کنیم تا عرب‌ها نیز رژیم اسرائیل را به‌عنوان رژیمی مشروع بپذیرند.

این دشمن مشترک کیست ... بله، به گفته آنها، این دشمن مشترک، ایران است؛‌ زیرا ایران ریشه عریض و طویلی در اسلام دارد. آنها می‌گویند ایران دشمن مشترک عرب‌ها و اسرائیلی‌ها است.

رژیم سعودی به دنبال نفرت‌پراکنی علیه ایران است و مدعی است که ایرانی‌ها نسبت به سنی‌ها نفرت و کینه دارند و درصدد اشغال مکه و مدینه هستند و می‌خواهند بر شبه‌جزیره عربستان حکومت کند و با قتل سنی‌ها، از “عمر بن خطاب” انتقام بگیرند.

آل سعود مدعی است که شیعیان منطقه الشرقیه در عربستان طرفداران ایران هستند که سنی‌ها را خواهند کشت و اگر جنگی میان عربستان و ایران اتفاق بیفتد آنها از ایران علیه رژیم سعودی حمایت خواهند کرد. آنها دشمن مشترک میان اسرائیل و عرب‌ها را ایجاد کردند تا اسرائیل را به عنوان رژیمی مشروعی در منطقه به رسمیت بشناسند.

آن روز اتفاق نخواهد افتاد که ایران از ما حمایت مالی و تسلیحاتی کند همانطور که از فلسطینیان حمایت می‌کند؛ ولی آن روز فرا خواهد رسید که من به عنوان یک شهروند عربی در کنار برادران و همسایگان فارسم، سلاح را برای ساقط کردن اسرائیل از هستی بر دوش خواهم گرفت.

پربیننده ترین خبرها