اعتراضات در چندین شهر چین به سیاست سخت‌گیرانه کووید صفر

اعتراضات در چندین شهر چین به سیاست سخت‌گیرانه کووید صفر
يکشنبه 6 آذر 1401 - 07:40

چین برای چهارمین روز متوالی از ابتلای بیش از 39 هزار و 700 نفر به کووید-19 خبر داد.

العالم - آسیا

به نقل از سی‌ان‌ان، چین شاهد برپایی تظاهرات، از جمله در دانشگاه ها و شهر شانگهای، در اعتراض به سیاست سخت‌گیرانه و پرهزینه این کشور موسوم به «کووید صفر» بوده است.

به نظر می‌رسد وقوع آتش‌سوزی مرگبار در یک بلوک آپارتمانی در منطقه دوردست سین‌کیانگ در غرب کشور که منجر به کشته شدن 10 نفر و مجروح شدن 9 نفر در روز پنج‌شنبه شد، خشم معترضان را برانگیخته باشد؛ زیرا ویدئویی منتشر شد که ظاهراً نشان می‌دهد اقدامات قرنطینه مانع رسیدن آتش نشانان به قربانیان شده است.

بر اساس ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی و گزارش شاهدان، اعتراض‌ها در شهرها و دانشگاه‌های چین در روزهای شنبه و صبح یکشنبه ادامه یافت.

ویدئوهایی که به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شده است نشان می دهد که صدها نفر در مرکز شهر شانگهای - پرجمعیتترین شهر و بزرگترین مرکز مالی چین - در روز شنبه در حال روشن کردن شمع برای عزاداری برای کشته شدگان آتش سوزی سین کیانگ هستند. آنها سپس برگه‌های سفید کاغذ را در دست گرفتند - که به طور سنتی یک اعتراض نمادین در چین به شمار می‌رود.

گروه بزرگی از نیروهای پلیس در محل حضور داشتند و در مقاطعی کوشیدند جمعیت را متفرق کنند.

اعتراضاتی نیز در پکن و سایر شهرهای چین گزارش شده است.

چین در حال مبارزه با افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به کووید-19 است که قرنطینه و سایر محدودیت‌ها را در شهرهای سراسر این کشور تشدید کرده است. پکن از سیاست موسوم به کووید صفر تبعیت می‌کند اگرچه بسیاری از کشورهای جهان تلاش می‌کنند با ویروس کرونا همزیستی داشته باشند.

چین از سیاست مورد تأیید رئیس جمهور شی جین پینگ برای مقابله با کووید‌19 به عنوان نجات دهنده زندگی و امری ضروری برای جلوگیری از ورود آسیب به زیرساخت‌های مراقبت های بهداشتی دفاع می کند. مقامات متعهد شده اند با وجود مخالفت فزاینده عمومی و دشواری‌های فزاینده آن برای دومین اقتصاد بزرگ جهان، به اجرای این سیاست متعهد بمانند.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه اعلام کرد این کشور در 24 ساعت اخیر، 39 هزار و 791 مورد ابتلا به کووید-19 را ثبت کرده است که برای چهارمین روز متوالی در این کشور یک رکورد به شمار می‌رود. از این تعداد، 36 هزار و 82 نفر بدون علامت هستند.

پربیننده ترین خبرها