عمویی در گفتگو با العالم: آمریکا در پیام‌های خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات ابراز تمایل می‌کند/ تداوم تبادل پیام آمریکایی به ایران از طریق واسطه اروپایی/ متن توافق رفع تحریم ها آماده است؛ دستیابی به آن زمان چندانی نمی برد/ محدودیتی برای سطوح بیشتر غنی سازی نداریم/ هیچ سلاحی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده‌ایم/ اوکراین اسناد متقنی مبنی بر استفاده از سلاح‌های ایران در جنگ ارائه نکرده است/ هشدار ایران به مقامات اقلیم برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب

چهارشنبه 9 آذر 1401 - 21:05

«مذاکرات رفع تحریم»، «ادعای غرب درخصوص استفاده تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین» و «اغتشاشات در ایران» در مصاحبه تفصیلی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با شبکه العالم مورد بررسی قرار گرفت.

العالم - ایران / سیاسی

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

این درحالی است که کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

برخلاف ادعاهای رسانه‌ای مقامات آمریکا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید براساس تبادلی که از طریق واسطه اروپایی و دیگر واسطه‌ها بین ایران و آمریکا صورت می گیرد، آنها به صورت جدی ابراز تمایل برای به نتیجه رساندن مذاکرات می کنند.

عمویی درخواست‌های ایران را منطقی توصیف کرد و گفت: آمریکایی‌ها دو سال پس از امضا برجام از آن خارج شدند و سعی کردند هیچ‌کدام از اعضاء نتوانند از آن بهره ببرد، البته ما این ضمانت‌ها را با چارچوب های منطقی جلو خواهیم برد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تفصیلی با شبکه العالم علاوه‌بر «مذاکرات رفع تحریم»، پیرامون «ادعای غرب درخصوص استفاده تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین» و «اغتشاشات در ایران» مطالبی را مطرح کرد؛ این گفتگو ساعت 21 روز چهارشنبه 9 آذر از شبکه العالم پخش شد.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

- ایران به عنوان یکی از اعضای معاهده NPT حق فعالیت مسالمت‌آمیز هسته ای را دارد.
- غنی سازی اورانیوم در سطح 60 درصد برای تولید رادیو دارو افراد سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- محدودیتی برای ایران در راستای استفاده از سطوح غنی سازی وجود ندارد.
- محدودیت‌ها به دلیل عدم انجام تعهدات طرف غربی اکنون مورد پذیرش ایران نیست.
- فعالیت جدید ما در نطنز و فردو نیز واکنشی به قطعنامه زیاده خواهانه کشورهای غربی است.
- ایران ذخایر خود را در سطح اورانیوم 60 درصد افزایش می دهیم.
- فعلا نیازی به سطوح بالاتر غنی سازی نداریم.
- طرف غربی از ابتدا تعهدات خود را به صورت کامل انجام نداد.
- اقدامات جبرانی که اکنون انجام می دهیم مبتنی بر پاراگراف 26 برجام است.
- آمریکایی‌ها با اینکه مدعی کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران هستند ولی در موضوع جزء به جزء تحریم‌ها مقاومت می کردند.
- آمریکایی‌ها به بازگشت به این توافق نیاز دارند و برای تامین نیازشان مجبور هستند به اهدافی که مدنظر ایران است احترام بگذارند.
- اگر توافق شکل بگیرد اما پایدار نباشد برای هیچ کدام از طرفین منفعتی ندارد.
- دولت آمریکا باید به صورت رسمی اعلام کند به این توافق پایبند می‌ماند.
- برای قرارداد‌هایی که بین ایران و کشورهای دیگر یا شرکت‌های خارجی بسته می‌شود آمریکا باید ضمانت دهد که از سوی آنها برای عدم پایداری این قراردادها آسیبی وارد نمی شود.
- اعتماد به آمریکا به صورت جدی هم در مذاکرات با ایران هم در مذاکرات با دیگر کشورهای دنیا انجام داده است مورد سوال است.
- مذاکرات حضوری بعد ماه اوت تقریبا متوقف شده است.
- با وجود اینکه در رسانه ها آمریکا مواضع منفی درخصوص توافق مطرح می کند اما در واقعیت براساس تبادلی که از طریق واسطه اروپایی بین ایران و آمریکا صورت می گیرد، آنها به صورت جدی ابراز تمایل برای به نتیجه رساندن مذاکرات می کنند.
- اگر آمریکا واقعا در مورد فعالیت های هسته‌ایی ایران احساس نگرانی می کنند، چاره ایی جز توافق با ایران ندارند.
- مطالبات ایران برای طرف آمریکایی روشن است.
- دولت بایدن نمی تواند در مواجهه با مخالفین خود یک تصمیم راهبردی دقیق بگیرد.
- اگر آمریکایی‌ها و واسطه اروپایی علاقمند به تکمیل مذاکرات باشند ایران آمادگی دارد.
- ایران خواستار پایان هر چه سریع تر جنگ اوکراین است.
- ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.
- ایران یکی از طرف‌های جنگ اوکراین نیست و بنا هم ندارد که یکی از طرفین جنگ را مورد حمایت قرار دهد.
- در مقطعی ایران واسطه ارسال پیام به طرف‌های اروپایی از سوی روسیه برای دعوت آن ها به میز مذاکره بود.
- هیچ سلاحی را در اختیار روسیه برای استفاده از جنگ اوکراین قرار نداده ایم.
- روسیه کشور قدرتمندی از لحاظ نظامی است و سلاح های ایرانی تعیین کننده جنگ در اوکراین نبوده و نخواهند بود.
- طرف های غربی اوکراین را به یک زرادخانه بزرگ تسلیحات تبدیل کرده اند.
- طبق قوانین بین‌المللی می‌توانیم در زمینه تجارت تسلیحات متعارف با همه کشور ها از جمله روسیه کار کنیم.
- اسناد متقنی از طرف اوکراینی در خصوص استفاده از سلاح‌های ایرانی علیه آنها دریافت نکرده‌ایم.
- با دولت در حال گفتگو هستیم تا راه‌هایی را برای تقویت امکان اظهار نظر شهروندان فراهم کنیم و این امر مشروعی در ایران است.
- اطلاعات مربوط به گروه های تجزیه طلب در اقلیم عراق از قبل در اختیار مسئولان دولت و اقلیم قرار داده بودیم.
- انتظار ما از طرف عراقی این است که امنیت ایران دچار چالش نکند.
- زمانی که در ایران اعتراضی شکل می گیرد، گروه های معاند ضد ایرانی که عمدتا وابسته به خارج هستند از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا، سعی می کنند از این اعتراض ها سوءاستفاده و مسیر اعتراض را به سمت اغتشاش منحرف کنند.
- دولت و ارتش عراق مایل است حفاظت از مرزهای ایران را به عهده گیرد، این یک اقدام مثبت در راستای تقویت روابط دوستانه دوکشور است.

مشروح این گفتگو:

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری العالم با اشاره اینکه ایران به عنوان یکی از اعضای معاهده ان‌پی‌تی حق فعالیت مسالمت‌آمیز هسته ای را دارد، گفت: پس از توافقی که در سال 2015 با طرف آمریکایی و گروه 5+1 انجام دادیم در دوره محدودی، غنی سازی اورانیوم را در سطح 3.67 محدود کردیم، اما با عدم اجرای تعهدات طرف مقابل، مجددا برای تامین نیاز صلح آمیز داخلی سطح غنی سازی اورانیوم را به 60 درصد افزایش دادیم.

محدودیتی برای ایران در راستای استفاده از سطوح غنی سازی وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: در این سطح غنی سازی اورانیوم برای تولید رادیو دارو افراد سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین جهت این سطح از غنی سازی هم اکنون در ایران جریان دارد و فعالیت جدیدی که اخیرا آغاز کردیم استفاده از دو آبشار جدید سانتریفیوژی در فردو و نطنز است که آن هم در همین سطح 60 درصد فعالیت می‌کند ولی محدودیتی برای ایران در راستای استفاده از این سطح از غنی سازی وجود ندارد، هدف ما صلح آمیز است اما طرف‌های غربی با این اقدام ایران مخالفت کردند.

عمومی محدودیت‌ در برنامه هسته ای را به دلیل عدم انجام تعهدات طرف غربی غیرقابل پذیرش از سوی ایران دانست و گفت: ایران به طور رسمی هم در نامه‌ای به آژانس انرژی اتمی و هم براساس قانون مجلس این حق را دارد که در هر سطح مورد نیاز خود غنی سازی را انجام دهد.

فعالیت جدید ما در نطنز و فردو نیز واکنشی به قطعنامه زیاده خواهانه کشورهای غربی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی راه اندازی دو آبشار جدید سانتریفیوژ در نطنز و فردو را واکنشی به قطعنامه زیاده خواهانه کشورهای غربی دانست و خاطرنشان کرد: آنها در شورای حکام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه دادند که در آن فعالیت هسته‌ای ایران را مورد سوال قرار می دهد و در این پیش‌نویس اقداماتی که از دید ما بی‌ارتباط است را مطرح کردند، از همین نظر ایران هم اعلام کرد براساس نیاز خود برنامه هسته‌ای را پیش می‌برد.

فعلا نیازی به سطوح بالاتر غنی سازی نداریم

عمویی با اشاره به قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم، تاکید کرد: براساس این قانون دولت و سازمان انرژی اتمی مکلف است که هر سطحی از اورانیوم را برای نیازهای صلح‌آمیز غنی سازی کند، در حال حاضر ذخایر خودمان را در سطح اورانیوم 60 درصد افزایش می دهیم، فعلا نیازی به سطوح بالاتر غنی سازی نداریم ولی در صورتی که نیازی برای اقدامات صلح آمیز باشد محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: ایران توافق برجام سال 2015 را به صورت کامل انجام داد، مدیرکل وقت آژانس در 14 گزارش به صورت رسمی اعلام کرد که ایران تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده است. اما طرف غربی از ابتدا تعهدات خود را به صورت کامل انجام نداد و نهایتا سال 2018 آمریکایی ها از این توافق خارج شدند.

اقدامات جبرانی که اکنون انجام می دهیم مبتنی بر پاراگراف 26 برجام است

عمومی تاکید کرد که ایران همچنان خود را به برجام پایبند می دانید و گفت اقدامات جبرانی که اکنون انجام می دهیم مبتنی بر پاراگراف 26 همان توافق است، تا زمانی که احساس کنیم آن توافق منافع ما را تامین می کند در چارچوب آن توافق فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل اگر مایل است ایران به محدودیت‌های سابق بازگردد پیش از همه باید پیوستن خود را به این توافق اعلام کند، ثانیا تعهدات خود را به صورت کامل انجام دهد، تعهدات آنها رفع تحریم‌ها بود آن هم به صورتی که برای ایران ثابت شود که تحریم ها را واقعا لغو شده است نه تنها روی کاغذ.

با اینکه در ماه آگوست به توافق نزدیک بودیم اما طرف آمریکایی این مذاکرات را متوقف کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دولت بایدن اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری را کنار می‌گذارد و خواهان بازگشت مجدد به برجام است، گفت: به آنها گفتیم باید تعهدات شما روشن شود و بعد از اجرای آن می توانید مجددا عضو این توافقنامه شوید؛ این گفتگو ها تقریبا یک سال ادامه داشت تا اینکه مشخص شود که چگونه می خواهند به توافق سال ۲۰۱۵ برگردند اما آمریکایی ها با اینکه می‌گفتند ما سیاست فشار حداکثری علیه ایران را کنار گذاشتیم ولی در موضوع جزء جزء تحریم ها مقاومت می کردند و مذاکرات در ماه اوت به توافق نزدیک شده بود و بخش زیادی از مذاکرات به نتیجه رسید اما طرف آمریکایی این مذاکرات را متوقف کرد.

آمریکایی ها به برجام نیاز دارند

وی اقدامات دولت بایدن را تحت تاثیر فضای سیاست داخلی آمریکا و انتخابات میان‌دوره‌ای دانست و افزود: آنها توافق را معطل نتایج انتخابات کرد ولی با این حال به نظرم آمریکایی ها به بازگشت به این توافق نیاز دارند و برای تامین نیازشان مجبور هستند به اهدافی که مد نظر ایران است احترام بگذارند.

عمویی در خصوص ضمانت آمریکا به ایران گفت: وقتی با کشوری مذاکره می کنیم انتظارمان این است که الزامات مذاکره را بپذیرند اگر توافق شکل بگیرد اما پایدار نباشد برای هیچ کدام از طرفین منفعتی ندارد خواسته ایران برای اینکه یک توافق پایدار شکل بگیرد و طرف آمریکایی ضمانت لازم را بدهد و تلاش کند تا این توافق پایدار بماند.

ایران ضمانت‌های درخواستی خود را در چارچوب‌های منطقی پیش می برد

وی درخواست ایران برای گرفتن ضمانت از آمریکا، با توجه به سابقه خروج یک جانبه آنها از برجام در سال 2018 را منطقی دانست و گفت: آمریکایی‌ها دو سال پس از امضا برجام از آن خارج شدند و سعی کردند هیچ‌کدام از اعضاء نتوانند از آن بهره ببرد، البته ما این ضمانت‌ها را با چارچوب های منطقی جلو خواهیم برد و برهمین اساس، اولین نکته این است که دولت آمریکا به صورت رسمی اعلام کند به این توافق پایبند می‌ماند دوم اینکه برای قرارداد‌هایی که بین ایران و کشورهای دیگر یا شرکت‌های خارجی بسته می‌شود آمریکا باید ضمانت دهد که از سوی آنها برای عدم پایداری این قراردادها آسیبی وارد نمی شود.

اعتماد به آمریکا به صورت جدی چه در مذاکره با ایران چه سایر کشورها زیر سوال است

وی افزود : ایران در مذاکرات ایده‌هایی ارائه کرده است و می توانیم به شرایطی برسیم که نظر ایران تا حدود زیادی تامین شود ولی سوال مهم این است که آمریکایی ها چگونه انتظار دارند بدون اینکه آنها را طرف پایبند به توافق بدانیم به آنها اعتماد کنیم. اعتماد به آمریکا به صورت جدی هم در مذاکرات با ایران هم در مذاکرات با دیگر کشورهای دنیا انجام داده است مورد سوال است و این برای کشوری که داعیه قدرتمندی در نظام بین الملل دارد واقعا جای تاسف است .

آمریکای‌ها به صورت جدی ابراز تمایل برای به نتیجه رساندن مذاکرات می‌کنند

عمویی با اشاره به اینکه مذاکرات حضوری بعد ماه اوت تقریبا متوقف شده است، خاطرنشان کرد طرف‌های آمریکایی در رسانه‌‌ها مواضع منفی را در مورد نتایج مذاکرات مطرح می‌کنند اما این از دید ما موضع رسانه‌ایی است ولی واقعیت و ارتباطات دیپلماتیک که از طریق واسطه‌ها از جمله واسطه اروپایی با تبادل کاغذ بین ایران و آمریکا صورت می گیرد، شاهد هستیم آمریکایی‌ها به صورت جدی ابراز تمایل برای به نتیجه رساندن مذاکرات می کنند.

آمریکایی ها گزینه‌ایی جز توافق با ایران ندارند

وی افزود: واقعیت این است که ایران هنوز جزئی از توافق است و آمریکایی‌ها از آن خارج شدند، اگر می خواهند به منافع این توافق دست یابند و اگر واقعا در مورد فعالیت‌های هسته‌ایی ایران نگران هستند، چاره ایی جز توافق با ایران ندارند.

دولت بایدن نمی‌تواند در مواجهه با مخالفین خود یک تصمیم راهبردی دقیق بگیرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که در اندیشکده‌های آمریکایی هم خیلی جدی این بحث مطرح است که آمریکایی ها گزینه‌ایی جز توافق با ایران ندارند و باید خواسته های ایران را تامین کنند ما هم اعلام کردیم شرایط خود را حفظ می کنیم و در حال استفاده از برنامه های هسته ایی برای تامین نیازهایمان هستیم اگر آمریکایی ها مطالبات ما را تامین کنند می توانیم به توافق دست پیدا کنیم مطالبات ایران برای طرف آمریکایی روشن است و آخرین نظرات خود را به صورت مکتوب از طریق واسطه اروپایی برای آمریکایی ها فرستادیم و آنها در جریان خواسته های ما هستند و انجام این خواسته ها سخت نیست. آنچه آمریکایی ها با آن مشکل دارند فضای سیاست داخلی است، ضعف دولت بایدن این است که اکنون مجلس نمایندگان را هم از دست داده است و در مواجهه با مخالفین خود نمی تواند یک تصمیم راهبردی دقیق بگیرد.

آمادگی ایران برای انجام مذاکرات

عمویی تصریح کرد: اگر آمریکایی ها و واسطه اروپایی علاقمند به تکمیل مذاکرات باشند ایران آمادگی دارد و مطالب خود را به صورت کتبی به هماهنگ کننده مذاکرات یعنی آقای جوزف بورل و معاونانش انریکه مورا ارسال کردیم.

متن توافق رفع تحریم ها آماده است؛ دستیابی به آن زمان چندانی نمی برد

وی افزود: خواسته های ایران خواسته های نشدنی نیست، آن چیزی که می‌تواند آمریکایی‌ها را که از شرایط بغرنج کنونی که در معادله پیچیده گیر کرده اند، نجات دهد این است که خواسته های ایران را بپذیرند و با این تصمیم، دستیابی به یک توافق زمان چندانی نمی‌برد، متن توافق آماده است و شاید در یک موضوع، نیاز به بحث بیشتری باشد که آن هم می تواند به سرعت جمع بندی شود.

ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مربوط به قبل از جنگ اوکراین است

عمویی با اشاره به ادعای غرب در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: موضوعی که در خصوص پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه و اوکراین مطرح شده، پیچیده کردن موضوعی است که چند مسئله را به هم ارتباط داده‌اند و این مساله کار درستی نیست، اول اینکه ایران با روسیه ارتباط نزدیکی دارد و این ارتباط ابعاد مختلفی دارد از جمله همکاری دفاعی، یعنی ما با روسیه تبادل نیازهای دفاعی خود را انجام می دهیم و تامین تجهیزات می کنیم و روسیه هم از ما تجهیزاتی را تامین می‌کند و این مربوط به چند وقت اخیر نیست از گذشته این تبادلات انجام می شده و همچنان در جریان است.

وی افزود: در خصوص ارسال پهپادها، این موضوع قبل از جنگ صورت گرفته است و اعلام رسمی هم کرده ایم که این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده ایم و موضوع دوم بحث جنگ اوکراین است، موضع ایران درجنگ اوکراین مشخص است. ایران خواستار پایان هر چه سریع تر جنگ است و فکر می کنیم این جنگ باعث آسیب رسیدن افراد بی گناه شده است و در این چارچوب باید خواسته های روسیه تامین گردد و بازگشت طرفین به میز گفتگو بهترین راه حل برای پایان بخشیدن به آن است.

هیچ سلاحی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده ایم

عمویی گفت: ایران یکی از طرف های جنگ اوکراین نیست و بنا هم ندارد که یکی از طرفین جنگ را مورد حمایت قرار دهد، ما موضع بی‌طرفی داریم به نحوی که در مقطعی ایران واسطه ارسال پیام به طرف های اروپایی از سوی روسیه برای دعوت آن ها به میز مذاکره بود و ما این نقش و ارتباطات خود را با اوکراینی ها هم حفظ کرده ایم و در این چارچوب لازم است تاکید کنم ما هیچ سلاحی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نداده ایم و این موضوعی نیست که ایران علاقه مند باشد که در آن دخالت کند که سلاح ایرانی در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

جنگ تبلیغاتی رژیم صهیونیستی علیه ایران در زمینه جنگ اوکراین

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما سوال اصلی این است که طرف های غربی که کشور اوکراین را به یک زرادخانه بزرگ تسلیحات تبدیل کرده اند، چرا در مورد سلاح‌هایی که روسیه مورد استفاده قرار می‌دهد، ایران را متهم می کنند؟ آیا روسیه با این توانمندی نظامی که قدرت اول در برخی از انواع تسلیحات است، نیازی به سلاح های ایرانی در جنگ دارد؟ روسیه کشور قدرتمندی از لحاظ نظامی است و سلاح های ایرانی تعیین کننده جنگ در اوکراین نبوده و نخواهند بود و در این چارچوب واقعیت این است که همه اعضای ناتو به نحوی به اوکراین سلاح ارسال می کنند و روسیه خودش از توان دفاعی برخوردار است و ایران نقشی در این بحران ندارد.

همکاری دفاعی ایران و روسیه ارتباطی با بحران اوکراین ندارد

عمویی خاطرنشان کرد، همکاری دفاعی ایران و روسیه ارتباطی با بحران اوکراین ندارد، ما طبق قوانین بین‌المللی می‌توانیم در زمینه تجارت تسلیحات متعارف با همه کشور ها از جمله روسیه کار کنیم و محدودیتی برای ایران در این مسیر وجود ندارد، در عین حال تاکید می کنیم که هیچ علاقه نداریم سلاح های ایرانی در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

اوکراین اسناد متقنی مبنی بر استفاده از سلاح‌های ایران در جنگ ارائه نکرده است

وی افزود: نکته آخر مربوط به مذاکراتی می شود که ما اخیرا با طرف اوکراینی داشتیم و بعد از طرح ادعای استفاده از سلاح های ایرانی در جنگ اوکراین که از جانب کی‌یف مطرح شد، ما در یکی از کشورهای منطقه با یکی از هیات‌های اوکراینی مذاکره فنی کردیم و از آنها خواستیم که اگر اسنادی در این زمینه در اختیار دارند ارائه دهند، هنوز اسناد متقنی از طرف اوکراینی در خصوص استفاده از سلاح‌های ایرانی علیه آنها دریافت نکرده ایم و از این جهت، چیزی که در جریان است جنگ تبلیغاتی است که صورت گرفته است.

وی افزود رژیم صهیونیستی پشت این جنگ تبلیغاتی قرار دارد و سعی می‌کند در یک بحران و منازعه بین المللی پای ایران را هم وسط بکشد تا منافع خود را تامین کند.

سوءاستفاده گروه های معاند و وابسته به رژیم صهیونیستی و آمریکا در انحراف اعتراضات به سمت اغتشاش

عمویی در خصوص موضوع اخیر که در ایران رخ داده است، گفت: ماجراهایی که در دو ماه اخیر در ایران شاهد بودیم بخشی از آن برمی گردد به ابهام و سوالی که در مورد فوت خانم مهسا امینی وجود داشت و در آن مقطع هیات تحقیقی در دولت و مجلس تشکیل شد و با یکدیگر گزارش ها را مورد بررسی قرار دادند و بعد از مدتی گزارش آنها منتشر و روشن شد خانم امینی در محل اداره پلیس مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است و مشکل ایشان برمی گردد به بیماری زمینه ای که در گذشته داشتند و بخشی از سوالات و اعتراضات از صحنه میدان فاصله گرفت، اما زمانی که در ایران اعتراضی شکل می گیرد یکی از مواردی که بر ما روشن است گروه های معاند ضد ایرانی که عمدتا وابسته به خارج هستند از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا، سعی می کنند از این اعتراض ها سوءاستفاده و مسیر اعتراض را به سمت اغتشاش منحرف کنند.

رسمیت اعتراض در قانون اساسی؛ گفت‌وگوی مجلس و دولت برای تقویت امکان اظهار نظر شهروندان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اعتراض، مخالفت با تصمیم جزیی از حاکمیت در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است و مکانیزم های جدایی دارد و حتی در حال حاضر در مجلس و دولت در حال گفتگو هستیم تا راه‌هایی را برای تقویت امکان اظهار نظر شهروندان فراهم کنیم و این امر مشروعی در ایران است، اما موضوع اغتشاش و ناامنی، موضوعی جدایی است، اعتراض برای اصلاح یک فرایند حکمرانی است اما موضوع اغتشاش هدف ناامنی را طی می کند و به نوعی بیشتر از اینکه منافع مردم ایران را مد نظر قرار دهد به دنبال منافع کشورهای خارجی از جمله کشورهای مخالف ایران است.

گروه های تجزیه طلب به مراکز امنیتی و عمومی حمله کردند

وی خاطرنشان کرد، ما نمی توانیم انکار کنیم که بعد از مرحله اول، گروه های تجزیه طلب که در خارج از ایران ساکن هستند، به تحریک ناآرامی در شهرهایی از ایران مبادرت کردند و کشتار و تیراندازی انجام دادند، به مراکز امنیتی و عمومی حمله کردند که واکنش های لازم از جانب ایران داده شد و در برخی از شهرهای دیگر هم همین گونه صورت گرفت.

عمویی تصریح کرد: قائل به این موضوع هستیم که اعتراض و نقد مردم به حاکمیت، موضوع مشروع و جداست و می‌تواند مطرح شود، به همین دلیل دموکراسی در ایران جریان دارد و طیف های مختلف سیاسی در کشور اظهار نظر میکنند، اما موضوع کلیدی این است که کشورهایی وجود دارند که سعی می‌کنند اصل ساختار مردم سالاری و ساختار سیاسی که در ایران وجود دارد را، با حمایت از گروه های تجزیه طلب که اساس امنیت عمومی ایران را قبول ندارند، به چالش بکشند، به این جهت ما با جدیت ضمن اینکه حقوق مردم برای ما مهم است ولی با موضوع ناامنی و آسیب زدن به امنیت عمومی کشور برخورد خواهیم کرد.

هشدار ایران به مقامات اقلیم برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تجزیه طلب

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: بخشی از گروه هایی که در تحولات گذشته عامل اغتشاش بودند گروهای تجزیه طلب کردی کومله، دموکرات، حزب پاک و پژاک هستند که مقر و ساماندهی خود را در منطقه اقلیم شمال عراق قرار داده بودند، ما از قبل شناسایی اطلاعاتی کرده بودیم و این موضوع را به اطلاع دولت عراق رساندیم و حتی به مقامات اقلیم هم در این زمینه هشدار داده بودیم تا از فعالیت این گروه ها ممانعت کنند.

وی تصریح کرد، هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت خودش از جانب خاک همسایگان مورد تهدید قرار گیرد ولی علیرغم هشدار هایی که در سطوح عالی، وزرا، امنیتی و نظامی داده بودیم شاهد اقدام اساسی در این چارچوب نبودیم و نهایتا مجبور به واکنش در بخشی از شمال غربی ایران شدیم و این مقرها را به دقت مورد ضربه و حمله قرار دادیم و اعلام کردیم که انتظار ما از طرف عراقی این است که امنیت ایران را دچار چالش نکند.

اعلام تمایل دولت و ارتش عراق برای حفاظت از مرزهای مشترک با ایران

عمویی گفت: اجازه نمی‌دهیم امنیت ما از جانب هیچ کشوری مورد آسیب قرار گیرد، ما به تمامیت ارضی سرزمین عراق احترام می گذاریم و در عین حال انتظار داریم آنها اجازه ندهند خاکشان به مقری برای تهدید علیه ایران تبدیل شود و ما بارها این موضوع را از طرف های عراقی شنیده ایم که آنها هم مایل نیستند عراق سرزمینی برای تهدید همسایگانش شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس تصریح کرد در حال حاضر گفتگوهای خوبی بین طرف‌های ایرانی و عراقی در جریان است و سفر آقای السودانی نخست وزیر جدید عراق به ایران حتما یک بعد امنیتی دارد که مجددا در مورد این موضوع گفتگو خواهیم کرد و در عین حال اخبار خوبی از جانب عراقی ها شنیدیم که چه در اقلیم کردستان عراق و چه در حکومت مرکزی عراق مانع از این گروه‌ها شوند و ما منتظریم بدانیم این تعهداتی که طرف‌های عراقی به ما داده اند به چه نحوی انجام می شود.

عمویی در پایان خاطرنشان کرد: اخباری را شنیده ایم که دولت و ارتش عراق مایل است حفاظت از مرزهای ایران را به عهده گیرد و از نظر ما این یک اقدام مثبتی است که کمک می کند روابط دوستانه ای که بین ایران و عراق وجود دارد، بیش از گذشته تقویت شود.

پربیننده ترین خبرها