توهمی به نام نافرمانی بن سلمان از آمریکا

توهمی به نام نافرمانی بن سلمان از آمریکا
چهارشنبه 9 آذر 1401 - 22:37

افشاگری روزنامه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» نشان داد، نافرمانی بن‌سلمان ولیعهد سعودی از آمریکا و به اصطلاح چرخش به سمت روسیه و چین صرفا تبلیغات آل سعود برای معرفی وی به عنوان شاهزاده‌ای مستقل و نه زیرسلطه «کاخ سفید» بود.

العالم- کشکول

رسانه‌های آل‌سعود برای سرپوش گذاشتن بر جنایت قتل خاشقچی، اینگونه تبلیغ کردند که بن سلمان هیچ ترسی از رو در رو شدن با آمریکا ندارد، منافع کشورش را بر منافع آمریکا ترجیح می‌دهد و آماده است که در صورت دخالت واشنگتن در امور داخلی ریاض، رابطه اش با کاخ سفید را قطع کند.

کسانی‌که رژیم سعودی و رابطه‌اش با آمریکا را می‌شناسند، به خوبی می دانند که آمریکا در قبال دریافت نفت ارزان، از رژیم آل سعود حمایت می‌کند و اینکه بن سلمان خود را شاهزاده‌ای قدرتمند نشان دهد، بازی است که فقط افراد ساده لوح را فریب می دهد.

آمریکا بیش از 7 دهه است که در ساختار رژیم سعودی نفوذ کرده و در همه مسائل داخلی و خارجی این کشور حرف آخر را می زند، اما به آل سعود اجازه می دهد خود را به شکلی نشان دهد که یا تصمیماتش مستقل است و یا حتی مواضعی مغایر با مواضع کاخ سفید اتخاذ می نماید.

ولی در عمل، نمی‌توان سیاست حکومت سعودی را متفاوت از سیاست رژیم صهیونیستی دانست که الف تا یاء آن در مدار سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در تعامل با مسائل جهان عرب و جهان اسلام، می‌چرخد.

بعد از هیاهوها درباره "نافرمانی" بن‌سلمان بر آمریکا، که او را مورد اهانت قرار داده است، حکومت سعودی تولید نفت اوپک پلاس را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد؛ تصمیمی که بعدا مشخص شد به نفع آمریکا است که شروع به فروش نفت و گاز خود با قیمتی بسیار بالا به اتحادیه اروپا کرده است.

موضوعی که روزنامه آمریکایی بیزنس اینسایدر، امروز آن را فاش کرد و نوشت که حکومت سعودی به دنبال ترمیم روابط با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا است.

این روزنامه به نقل از منابع آمریکایی افزود که ریاض اکنون مشتاق بهبود روابط با دولت بایدن است و در هفته‌های اخیر، سعودی‌ها یک سری اقدامات دیپلماتیک با هدف بهبود روابط خود با کاخ سفید انجام داده‌اند.

بنابراین نوک قله "نافرمانی" بن‌سلمان علیه آمریکا در حالی عقب‌نشینی و امتیازدهی است و امتیازدهی‌های بن‌سلمان به آمریکا معمولا پشت‌پرده‌هایی دارد. آنچه توسط بیزنس اینسایدر فاش شد تنها گوشه‌ای از این عقب‌گرد بن‌سلمان در مقابل آمریکا است؛ امری که تأکید می‌کند تمام شاهزادگان سعودی به‌ویژه بن‌سلمان در مدار آمریکا می‌چرخند. دو سال آتی جنبه‌های مختلفی از "نافرمانی دن کیشوت" بن‌سلمان آشکار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها