توله‌یوزهای پیدا شده در منطقه حفاظت شده توران+ ویدیو

توله‌یوزهای پیدا شده در منطقه حفاظت شده توران+ ویدیو
يکشنبه 13 آذر 1401 - 18:49

سازمان حفاظت محیط زیست از «پدیده نادر» تولد ۲ قلاده توله‌یوز ماده در منطقه حفاظت‌شده توران در ماه پاییز خبر داد، توله هایی که توسط یک چوپان از منطقه طبیعی زندگی خود جدا شده بودند و هم اکنون تحت حمایت این سازمان قرار دارند.

العالم ـ ایران

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیط‌ زیست سمنان خاطرنشان کرد: فعلا دو توله یوزپلنگ‌ با شیر خشک تغذیه می‌شوند و حال عمومی آن‌ها مساعد است.

وی افزود: طبق ارزیابی‌ها توله یوزپلنگ‌ها حدوداً در هفته دوم یا سوم تولد قرار دارند. در محدوده پیداشدن توله‌ها دوربین گذاشتیم تا مادرشان را پیدا کنیم. با وجود تلاش‌ها تاکنون مادر آن‌ها پیدا نشده است.

توله یوزهامدیرکل محیط‌ زیست سمنان که با ایرنا گفت وگو کرده خاطرنشان کرد که اگر تا روز یکشنبه مادر ۲ توله‌یوز پیدا نشود، تصمیم‌گیری بر پرورش «دستی» توله‌ها است.

درهمین حال حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفته، زایمان یوزپلنگ در طبیعت توران بیشتر در اوایل بهار انجام می‌شود «زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر بوده و احتمال بقای توله‌ها را در طبیعت بسیار دشوار می‌کند.»

بنا به گفته وی این ۲ قلاده توله‌ یوزپلنگ توسط «یک چوپان» از طبیعت جدا شده بودند اما با اطلاع سازمان محیط زیست از این اقدام، توله‌یوزها در روز جمعه به همان محل زنده‌گیری برگردانده شدند.

این مقام سازمان محیط زیست افزود: تیم کارشناسی و فنی این سازمان بلافاصله تلاش کرد با جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت مادر این دو توله‌یوز، آن‌ها را به زیستگاه طبیعی‌شان بازگرداند اما با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به منظور حفظ جان آنها حدود نیمه شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.

یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض در ایران و جهان است و از همین رو سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه تدوین کرده است.

پربیننده ترین خبرها