تحرکات تحریک‌آمیز جدید کانادا در قبال چین

تحرکات تحریک‌آمیز جدید کانادا در قبال چین
دوشنبه 14 آذر 1401 - 10:37

دولت کانادا در ادامه اقدامات تنش‌زا در قبال چین اعلام کرد با به رسمیت شناختن تنگه تایوان به عنوان بخشی از آبهای بین‌المللی، ارسال ناوچه‌های جنگی به این منطقه را ادامه می‌دهد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای روزنامه فایننشال تایمز، کانادا قصد دارد کشتی‌های جنگی بیشتری را از طریق تنگه تایوان عبور دهد تا این پیام را به پکن برساند که آب های مورد ادعای چین بین المللی هستند. این اقدام دولت کانادا در پی انتشار راهبرد هند-اقیانوس آرام اوتاوا صورت می گیرد که در آن از چین به عنوان یک "قدرت اخلالگر فزاینده" یاد شده است.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبه ای در این خصوص گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که موضوع تنگه تایوان روشن است و این تنگه بین المللی باقی می ماند. ما به اجرای اصول بر اساس قوانین بین المللی ادامه خواهیم داد و از همین رو تابستان جاری ناوچه ای را همراه با آمریکا به این تنگه ارسال کردیم و قرار است ناوچه های بیشتری هم گسیل کنیم».

جولی افزود: کانادا به تجهیزات نظامی جدید در منطقه هند و اقیانوس آرام متعهد است تا از این راه به تضمین صلح و ثبات منطقه ای کمک کند.

در اوایل سال جاری، مقامات چین خطاب به همتایان آمریکایی اعلام کردند که پکن این تنگه را به عنوان بخشی از آب های بین المللی به رسمیت نمی شناسد.

وزیر امور خارجه کانادا در ادامه سخنانش اضافه کرد که تعداد ناوچه های مستقر در منطقه را به سه کشتی جنگی افزایش خواهد داد.

وی سپس ادامه داد: کانادا همچنین در شبکه اشتراک‌گذاری اطلاعات فایو آیز که آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند را به هم متصل می‌کند سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد در حالیکه راهبرد جدید کانادا گویای موضعی سخت در قبال چین است، اما وزیر امور خارجه کانادا بر ضرورت تعامل با دولت پکن نیز تاکید کرد.

جولی تاکید کرده که کانادا در صورت لزوم چین را به چالش می کشد، اما در مورد مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی، منع گسترش تسلیحات هسته ای و مسائل بهداشت جهانی مانند پیشگیری از بیماری های همه گیر، چنانچه لازم باشد همکاری خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها