انتقاد مکرون از یارانه های هنگفت آمریکا به صنایع بومی/ سیاست های واشنگتن به تضعیف اروپا می انجامد

انتقاد مکرون از یارانه های هنگفت آمریکا به صنایع بومی/ سیاست های واشنگتن به تضعیف اروپا می انجامد
دوشنبه 14 آذر 1401 - 11:01

رئیس‌جمهوری فرانسه با انتقاد از یارانه‌های هنگفت دولت آمریکا به برخی از صنایع بومی، هشدار داد که پس از جنگ اوکراین، اروپا بسیاری از صنایع خود را از دست خواهد داد و تضعیف خواهد شد.

العالم ـ اروپا

تارنمای شبکه سی بی اس روز گذشته با امانوئل مکرون در کاخ الیزه با برنامه ۶۰ دقیقه این شبکه گفت و گو کرد. وی در این مصاحبه با اشاره به تصمیم دو ماه و نیم پیش دولت جو بایدن در اعطای یارانه به پروژهای عظیم سبز که تولید باتری، هیدروژن و بسیاری از کالاهای دیگر از آن بهره مند خواهند شد، گفت: سطح این یارانه ها دو سه برابر بیش از اروپاست. ما در مناقشه اوکراین کاملاً همسو هستیم و به نظر من پس از پایان این جنگ اروپا ضعیف تر خواهد شد چرا که بسیاری از صنایع آن نابود می شود. این به سود دولت و حتی جامعه آمریکا نخواهد بود.

سود جویی آمریکا از قطع گاز روسیه به اروپا

مکرون در ادامه انتقادهای خود از آمریکا، به موضوع قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی و سودجویی این کشور از این وضعیت پرداخت و گفت: اروپا اکنون گاز بیشتری از آمریکا خریداری می کند ولی به قیمتی ۶ برابر مصرف کنندگان آمریکایی؛ آن هم در زمانی که تورم و بیکاری در فرانسه حدود ۷ درصد است.

وی بار دیگر تاکید کرد که آمریکا و فرانسه در جنگ اوکراین در یک اردو قرار دارند و برای ارزش های مشترک درگیر آن شده اند در صورتیکه "هزینه این جنگ در اروپا و آمریکا برابر نیست. "

رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از این گفت‌وگو بار دیگر از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد و آن را خطایی عظیم دانست. به زعم وی روسیه با حمله به همسایه خود مرتکب دو اشتباه شد: به قوانین بین‌المللی احترام نگذاشت که بسیار به زیان اعتبار مسکوست و در تخمین ظرفیت های خود و اوکراین دچار اشتباه شد.

مکرون افزود: روسیه از ماه سپتامبر تصمیم گرفته تا زیرساخت های غیرنظامی اوکراین را بمباران کند تا مردم این کشور دلسرد شده و در جریان این زمستان قادر به گذران زندگی نباشند. این یک جنایت جنگی است.

وی با تاکید بر حفظ ارتباط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، با منزوی ساختن او مخالفت کرد.

مکرون و همسرش سه شنبه پیش (۸ آذر) در دومین دیدار از آمریکا به عنوان رئیس جمهور فرانسه (از سال ۲۰۱۷ تاکنون)، وارد این کشور شد. بایدن از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۱، برای نخستین بار میزبان یکی از رئیسان جمهوری فرانسه بود. گمانه زنی شده بود که مکرون در دیدار با بایدن نگرانی های فرانسه و اروپا را در مورد کمک های دولتی آمریکا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار را مطرح کند.

دولت بایدن برای محصولات ساخت آمریکا، یارانه های هنگفتی را در نظر گرفته که یکی از اهداف آن رسیدگی به بحران آب و هوا است.

به گزارش ایرنا، رهبران اروپایی معتقدند لایحه یارانه که توسط بایدن در میانه تابستان امضا شد، برای شرکت های غیر آمریکایی ناعادلانه است و ضربه جدی به اقتصاد آنها وارد می کند.

یکی از مقام های آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که مکرون در نشست چهارشنبه (۹ آذر) با قانونگذاران آمریکایی در کنگره گفته بود که این اقدام علیه شرکت های اروپایی "فوق العاده تهاجمی" است.

پربیننده ترین خبرها