جزئیات جنگ بن‌سلمان با قبایل سعودی برای تاج و تخت

جزئیات جنگ بن‌سلمان با قبایل سعودی برای تاج و تخت
دوشنبه 14 آذر 1401 - 18:24

یک تحلیلگر و ناظر بر امور خلیج‌فارس ابزار و اهداف جنگ ولیعهد سعودی علیه قبایل در این کشور پادشاهی را فاش کرد.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، فهد الغفیلی در سلسله توییت‌هایی نوشت: قبایل عربی ستون فقرات کشورهای خلیج‌فارس از جمله پادشاهی عربستان را تشکیل می‌دادند و در طول قرن‌ها سوپاپ اطمینان در شبه‌جزیره عربستان محسوب می‌شدند؛ زیرا یکی از جنبه‌های حفظ اخلاق اسلامی و ارزش‌های عربی بودند و اولین نیرویی بودند که از حاکمان منطقه حمایت و دفاع کرده و برای آن یارگیری می‌کردند.

الغفیلی افزود: علیرغم سلسله حکومت‌های پادشاهی در شبه‌جزیره عربستان در طول قرن‌ها، هیچ یک از آنها جرأت نداشتند قبایل را تضعیف کنند یا آنها را از بین ببرند و آنها را از ارزش‌های موروثی اسلامی و عربی خود خالی کنند، بلکه بیشتر آنها به دنبال تقویت آنها و جلب وفاداری شیوخ و رهبران‌شان بود تا از این طریق، ثبات حکومت خود را تضمین کنند.

او خاطرنشان کرد: با به قدرت رسیدن بن‌سلمان و تلاش وی برای تغییر هویت جامعه سعودی و از خود بیگانه کردن آن به طرق مختلف، و به‌رغم اینکه خالد بن بندر، سفیر سعودی در لندن، به صراحت اعلام کرد که عربستان سعودی بر اساس مذهب در جهان نیست بلکه در وهله اول قبیله‌ای بود که در جنگ بر دیگران پیروز شد، ولی با این حال، قبایل نیز از بی‌عدالتی و ظلم بن‌سلمان در امان نیستند.

این کارشناس سیاسی اشاره کرد که بن‌سلمان جنگ غیرعلنی را به طرقی علیه بسیاری از قبایل به راه انداخته که مهمترین آنها انحلال و تضعیف قبایل بزرگ، بدنام کردن اعتبار و ارزش‌های آنها، دستگیری شیوخ و نمادهای قبایل و اختلاف‌افکنی بین قبایل و آواره کردن قبایل به زور از سرزمین‌ها و روستاهای خود است.

فهد الغفیلی تصریح کرد بن‌سلمان کارزاری را برای برچیدن قبایل و تضعیف شیوخ آنها راه‌اندازی کرد، از جمله آنکه دو تن از شیوخ قبیله حرب، از جمله خالد بن قرار الحربی و دکتر عبدالرحمن الیوبی، بعد از اتمام خدمت‌شان، به اتهاماتی بازداشت شدند.

الغفیلی در اشاره به بازداشت شیوخ قبایل و نمادهای آنها، از تلاش حکومت برای بی‌آبرو کردن آنها سخن گفته و می‌نویسد قبیله عتیبه، به دنبال بازداشت فیصل بن سلطان بن جهجاه بن حمید- امیر قبیله- به دلیل انتقاد از مراسم‌های اداره کل رفاه و فقر و معیشت بحرانی شهروندان، در معرض اذیت‌ها و سرکوب قرار گرفته که هدف از چنین سیاستی، خفه کردن صداهای منتقد علیه حکومت است.

پیشتر مرکز مطالعات ژئوپلیتیکال فیوچرز آمریکا در پژوهشی اعلام کرد که بسیاری از قبایل سعودی‌ از جمله المالکی، الدواسر و الشمری احساس می‌کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند، زیرا دولت با آنها به عنوان یک شهروند رفتار نمی‌کند. در این تحقیق آمده است که این قبایل، آل سعود را به دزدی، کنترل ۶۰ درصد از اراضی و ۳۰ درصد از درآمدهای کلان نفتی متهم می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که حکومت سعودی یک هویت ملی را ترویج می‌کند که فراتر از قبیله است و این بخشی از پروژه تحول ملی ۲۰۳۰ است. ضمن اینکه الغای هویت قبیله‌ای می‌تواند منجر به درخواست برای اصلاحات سیاسی شود که ممکن است پایان دادن به حکومت آل سعود را درپی داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها