تظاهرات گسترده مغربی‌ها در محکومیت برگزاری کنفرانس عادی‌سازی در رباط

تظاهرات گسترده مغربی‌ها در محکومیت برگزاری کنفرانس عادی‌سازی در رباط
سه شنبه 15 آذر 1401 - 11:14

کنفرانس حمایت از عادی سازی با مشارکت رژیم‌صهیونیستی و نمایندگان رژیم‌های سازشکار، دیروز دوشنبه در رباط آغاز شد، مردم مغرب پیش از برگزاری این کنفرانس در تظاهراتی انزجار خود از سازش با اشغالگران را اعلام کردند.

العالم - مغرب

کنفرانس «عادی سازی» با مشارکت و سازماندهی بین پروژه موسوم به N7، شورای آتلانتیک، بنیاد جفری ام. تالبنز، از 5 تا 7 دسامبر (مصادف با 14 تا 16 آذر) در رباط پایتخت مراکش در حال برگزاری است.

سودان، اردن، بحرین، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی در این کنفرانس شرکت دارند.

دانیل شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی و مدیر پروژه N7 اظهار داشت: «پیشرفت در روابط دوجانبه عرب - رژیم صهیونیستی پس از توافق ابراهیم، بسیار چشمگیر است.»

وی در سخنرانی خود در این کنفرانس افزود: اکنون پس از این پیشرفت در عادی سازی، باید با اجرای برنامه‌ها و ایجاد نهادهای چندجانبه جهت یکپارچگی واقعی منطقه‌ای بیشتر تلاش کرده و منافع عادی‌سازی را برای شهروندان این کشورها تبیین نماییم.

ویلیام وکسلر، مدیر کار شورای آتلانتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «دولت های منطقه و ایالات متحده، ابتکار پروژه N7 را «شریک اصلی» در کار مهمی می دانند که «انجمن نقب» و سایر گردهمایی ها انجام می دهند.»

وکسلر افزود: «تعامل نسل‌های جوان منطقه برای آینده عادی سازی مهم است»

پس از تعلیق روابط رژیم اشغالگر صهیونیستی و مغرب در سال 2000، در 10 دسامبر 2020، رباط از سرگیری روابط دیپلماتیک با اشغالگران را اعلام کرد، بنابراین، مغرب پس از امارات، بحرین و سودان به عنوان چهارمین کشور عربی طی سال 2020، با عادی سازی روابط با این رژیم موافقت کرد.

نکته قابل توجه این است که عادی سازی با تظاهرات گسترده و مخالفت نهادها و احزاب مغربی و مواجه شد، در همین راستا روز یکشنبه هفته جاری، هزاران مراکشی در اعتراض به عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، سرکوب آزادی‌، فساد و افزایش شدید قیمت‌ها در این کشور اعتراض کردند.

بر اساس برآورد خبرنگاران، فراخوان «جبهه اجتماعی» مغرب برای تظاهرات علیه عادی‌سازی با مشارکت 3000 نفر از شهروندان مغربی برگزار شد.

تظاهرکنندگان با به اهتزاز درآوردن پرچم ها و شعارهایی در حمایت از فلسطین مخالفت خود با عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را اعلام کردند، همچنین آنها «افزایش شدید قیمت‌ها» را در راستای پروژه حمایت از اشغالگران دانستند.

پربیننده ترین خبرها