جنگ‌های بن‌سلمان از یمن تا قبایل عربستانی

جنگ‌های بن‌سلمان از یمن تا قبایل عربستانی
سه شنبه 15 آذر 1401 - 16:46

مقامات سعودی برای کوچکترین انتقاد از بن‌سلمان وزرا او جریمه مالی و حتی زندان در نظر گرفتند.

العالم درگوشی

با وجود شرایط بسته سیاسی عربستان، شمار منتقدان سیاست‌های خارجی بن‌سلمان و رژیم سعودی مانند حمله به یمن هشت سال پیش یا برخورد با مخالفان هموطن خود چه در خارج و چه در داخل، «دوبرابر» شده است.

نمونه آن تکه تکه کردن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی، تعقیب مخالفان در داخل و زندانی کردن آنها در زندان ها و بازداشتگاه ها و یا جنگ با شهروندان مخالف با تغییر هویت جامعه و غرب زدگی و تخریب اعتقادات و مقدسات شهروندان با برگزاری مهمانی های بی بندو باری است..

مخالفان بن سلمان آشکارا سیاست های وی ناشی از انحرافات و اقدامات نادرست پی در پی این رژیم از حمله به یمن یا هدف قرار دادن عشایر سعودی داخل کشور یا تغییر عمدی هویت جامعه و تحریف جهت گیری های اعتقادی دینی نهادینه شده در دل فرزندان جزیرة العرب، مسلمان و مومن به پیام الهی که از چهارده قرن پیش بر سینه محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) آخرین پیامبر نازل شده بود، را محکوم می کردند.

جنگ با قبیله ها

تجاوز عربستان به یمن از هشت سال پیش به چند دلیل از جمله دلایل داخلی و خارجی صورت گرفت که اولین دلیل طمع عربستان به ثروت یمن و گسترش جغرافیای این کشورو پاسخ به تمایل آمریکا برای دستیابی به ثروت و ذخایر عظیم نفتی پنهان در زیر یمن و ذخایر زیر زمینی گسترده دریای سرخ تا سواحل شرقی آفریقا،و هم چنین پاسخ به رژیم اسرائیل در ایجاد برون رفتی ایمن برای رژیم صهیونیستی از طریق دریای سرخ تا خلیج فارس و دریای عرب و اقیانوس هند و تمایل امارات در ایجاد خروجی برای نفت در صورت بسته شدن گلوگاه خلیج فارس و تنگه هرمز بود.

با این حال، دشمنی‌های سعودی جلوی تجاوز به یمن را نگرفت، بلکه بن سلمان جنگ جدیدی را در همان سرزمین شبه جزیره عربستان آغاز کرد و قبایل و عشایر عرب جزیره العرب را هدف قرار داد.

در مقاله‌ای در وب‌سایت مخالف سعودی لیکس آمده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، علیه قبایلی در عربستان سعودی که ستون فقرات شبه جزیره عربستان و همه کشورهای خلیج فارس بوده و سوپاپ اطمینان شبه جزیره عربستان طی قرون متمادی بودند،اعلان جنگ داد زیرا آنان یکی از راههای حفظ اخلاق اسلامی و ارزش‌های عربی بودند.

در این مقاله همچنین آمده بن سلمان از رسانه ها و پول کشور برای بی اعتبار کردن قبایل بزرگ، تخریب ارزش ها و آداب و رسوم آنها و تضعیف آنها در مقابل جامعه استفاده کرد تا هر اراده ای را که تهدیدی برای موجودیت و پروژه هایش بود را درهم بشکند. این در حالی است که حکومت های پی در پی جزیره العرب طی قرنها جرات نکردند به تضعیف قبائل و جدا کردن آنان و گرفتن ارزش های اسلامی و عربی ازآنان اقدام کنند بلکه بیشتر آنها به دنبال تقویت آن و جلب وفاداری شیوخ و رهبران آن بودند تا ثبات حکومت خود را تضمین کنند، در حالی که بن سلمان غیرعلنی با روشهای مختلف از جمله«برچیدن و تضعیف قبایل بزرگ»، «بی اعتبار کردن آنها و ارزشهای آنان " ، «دستگیری بزرگان آنان»، « ایجاد نزاع در میان قبایل»، «برجسته کردن عیوب قبائل » و «کوچاندن به زور قبائل از سرزمین ها و روستاهایشان ، به بسیاری از آنان اعلان جنگ داد ».

جنگ با اخلاق و عقیده

با گذری به گذشته ، شاهد اقدامات بن سلمان برای تغییر هویت جامعه و انحراف گرایشات مذهبی و اعتقادی جامعه برای نزدیک شدن به حاکمان امر هستیم که در حال جنگ ایدئولوژیک علیه همه مسلمانان در همه کشورهای خاورمیانه هستند. به گونه ای که بن سلمان اقدام به تأسیس آنچه «هیات عمومی سرگرمی» کرد هیاتی سعودی که 7 مه 2016 تأسیس شد و شامل همه فعالیت‌های سرگرمی است . اولین رئیس آن احمد بن عقیل الخطیب بود که 18 ژوئن 2018 از سمت خود برکنار شد، و محمد بن عبدالملک آل شیخ به عنوان رئیس هیئت مدیره این هیات برای یک دوره موقت منصوب شدو پس از وی نیز ترکی بن عبدالمحسن آل شیخ به عنوان رئیس هیات انتخاب شد.

از زمانی که آل شیخ ریاست هیات را برعهده گرفت تا امروز، انتقادات به ویژه در دوره اخیر افزایش یافت،به گونه ای که انتقادات تند به شخص آل شیخ و هرکس که او را به این سمت رسانده بود ادامه داشت. زیرا تغییراتی درهویت جامعه عربستان به وجود آورده واحتمالاً تبعات آن دامنگیر نسل‌های آینده شده و موجب از هم پاشیدگی و انحلال جامعه عربستان، به ویژه جوانان شود.

از آن جمله ،توییت «فهد الغفیلی» محقق و فعال توییتر است که نوشته : «ترکی الشیخ می‌خواهد مردم به پوچی‌ و سطح پایین وی کشیده شوند، بنابراین ورود به بولیوار در 27 و 28 اکتبر را برای کسانی که در موسم الریاض لباس های ناهنجار پوشیده باشند را رایگان اعلام کرد. که بیانگر افزایش خشم عقلای سعودی از فساد جشن های هیات تفریح و سرگرمی است ، که از طریق آن می خواهد جامعه محافظه کار سعودی را منحرف و هویت و عادات محافظه کارانه چند دهه آن را سلب کند».

تصمیم برای ایجاد اداره تفریح و سرگرمی یکی از تصمیمات سلطنتی بود که مطابق با اعلامیه پادشاهی "چشم انداز آینده 2030" ، اتخاذ شد، زیرا بخش سرگرمی دارای اهمیت بسیاری در تحقق اهداف غرب ملحد و منحرف کردن گرایشات دینی نهادینه شده در وجود جامعه مسلمان جزیره العرب است.

جانشین ولیعهد عربستان در آن زمان، به ویژه در روز افتتاح «چشم انداز سعودی 2030» در 25 آوریل 2016، به تلاش دولت برای فعال کردن نقش صندوق های مختلف دولتی در ایجاد و توسعه مراکز تفریحی و تشویق سرمایه گذاران داخل و خارج عربستان و ایجاد مشارکت با شرکت های تفریحی بین المللی و اختصاص زمین برای ایجاد پروژه های فرهنگی و تفریحی در انواع مختلف به اصطلاح "هنرها" اشاره کرد.

بن سلمان علی رغم خشم شبکه های اجتماعی درنتیجه انتشار کلیپ ها و تصاویری از مهمانی های مختلط و رقص و تلاش برای خاموش کردن صداهای اذان مساجد و بستن بلندگوها از ترس ایجاد مزاحمت برای گردشگران،عمداً در صدد غربی کردن جامعه عربستان است.

پربیننده ترین خبرها