بیانیه حزب‌الله درباره حواشی سیاسی بعد از جلسه دولت لبنان

بیانیه حزب‌الله درباره حواشی سیاسی بعد از جلسه دولت لبنان
پنج‌شنبه 17 آذر 1401 - 12:35

حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای نسبت به تحولات سیاسی اخیر این کشور و نیز حواشی ایجاد شده بعد از نشست شورای وزیران واکنش نشان داد.

العالم - لبنان

دفتر روابط رسانه‌ای حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای درباره آخرین تحولات سیاسی لبنان و پرونده انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت اعلام کرد، همه در لبنان روش حزب‌الله را می‌دانند و این حزب با همه دوستان و هم‌پیمانان خود برای رسیدن به دیدگاه مشترک در همه امور بحث و گفتگو می‌کند.

حزب‌الله تاکید کرد، ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم با هیچ یک از دوستانمان وارد مناقشه شویم. مواضعی که اخیرا «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی اتخاذ کرده نیاز به بحث دارد اما ما خود را ملزم به اظهار نظر درباره دو مسئله جهت شفاف‌سازی آن برای افکار عمومی می‌دانیم.

در ادامه بیانیه حزب‌الله آمده است، مسئله اول آن است که حزب‌الله هرگز اعلام نکرده تا زمانی که همه مولفه‌های دولت موافق نباشند دولت پیشبرد امور نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد. آنچه که ما قبلا به صراحت گفته‌ایم و بعد از مشورت با «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت بر سر آن توافق کردیم این است که دولت پیشبرد امور جز در موارد ضروری و فوری تشکیل جلسه نخواهد داد. اما ما نگفتیم که دولت تا بعد از اجماع همه اعضا نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد.

بر اساس این بیانیه، همچنین حزب‌الله پیشتر با جریان آزاد ملی توافق نکرده بود در صورتی که وزرای این جریان در نشست ضروری دولت حاضر نشوند، وزرای حزب‌الله نیز آن را تحریم کنند. بنابراین ما هرگز عهدشکنی نکرده و تعهدات خود را زیر پا نگذاشته‌ایم.

دفتر روابط رسانه‌ای حزب‌الله در ادامه بیانیه خود تصریح کرد، اما مسئله دوم این است که ما برای شرکت در جلسه دولت دعوت شدیم و شرط ما این بود که دستور کار این نشست صرفا محدود به مسائل ضروری و فوری باشد که تاخیر در آنها جایز نیست و همچنین شورای وزیران قادر به حل آنهاست. ما بعد از بررسی موضوعات و اطمینان از اینکه مسائل مطرح شده در جلسه شورای وزیران مطابق با نیازهای مردم است تصمیم به شرکت در جلسه گرفتیم.

این بیانیه افزود، جبران باسیل به ما ابلاغ کرده بود که اگر در این نشست مشارکت داشتید و هر تصمیمی را رد کردید ما به آن احترام می‌گذاریم. بعد از این نشست تفسیرهای سیاسی متفاوتی درباره مشارکت ما ارائه شد. به عنوان مثال برخی گفتند که این مشارکت به معنای ارسال پیام داغی در مورد مسئله انتخاب رئیس جمهور یا تحت فشار قرار دادن طرف خاصی در این پرونده یا هدف قرار دادن مولفه مسیحی و ... بوده است. اما همه این‌ها توهماتی هستند که در ذهن برخی ایجاد شده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است، ما بر صداقت و دوستی با متحدان خود تاکید داریم و طبق این اصل با هر مسئله‌ای برخورد می‌کنیم؛ به ویژه که لبنان امروز برای برون‌رفت از بحران‌های سختی که گرفتار آن شده نیاز مبرمی به گفتگو و توافق داخلی دارد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها