تحلیل رادیو آلمان در باره توانایی راست افراطی برای کودتا در این کشور

تحلیل رادیو آلمان در باره توانایی راست افراطی برای کودتا در این کشور
شنبه 19 آذر 1401 - 11:16

تحلیلگران و کارشناسان آلمانی هشدار دادند که با وجود استحکام نظام حاکم بر این کشور نباید از خطر حملات تروریستی گروه‌های تندرویی مانند «شهروندان رایش» غافل بود.

العالم ـ اروپا

تارنمای رادیو آلمان در گزارشی به بررسی امکان موفقیت گروه‌های مخالف در براندازی حکومت آلمان پرداخت و نوشت: اعضای جنبش موسوم به «شهروندان رایش» (Reichsbürger) موجودیت آلمان فدرال پس از جنگ جهانی دوم را رد کرده و معتقدند که حکومت کنونی تنها یک تشکیلات اداری است که کماکان در اشغال قدرت‌های غربی (فرانسه، انگلیس و آمریکا) قرار دارد. این گروه هنوز مرزهای سال ۱۹۳۷ امپراطوری آلمان را به رسمیت می شناسد.

از طرف دیگر جنبش مذکور قصد دارد تا «نظام دموکراتیک و آزاد» آلمان را حذف کند. این بدان معناست که شهروندان رایش، سیاستمداران را هدف قرار خواهند داد، به ساختمان‌های مجالس هجوم خواهند برد، دولت فدرال را سرنگون، قوه قضائیه را منحل و سربازان قیام خواهند کرد.

در گزارش رادیو آلمان که دیروز (۱۸ آذر) منتشر شد با طرح یک پرسش خاطرنشان شده، آیا چنین چیزی در آلمان امروز که سابقه ۷۵ سال دموکراسی، قانون اساسی، ساختار مستحکم و تفکیک قوا را دارد، امکانپذیر است؟

آندریاس زیک رئیس موسسه بین رشته ای پژوهش پیرامون مناقشه و خشونت در دانشگاه «بیله فیلد» به این رسانه دولتی گفت: حکومت قابل دفاع است و اکثریت مطلق شهروندان نه تنها خود را دموکرات می دانند بلکه معتقدند دموکراسی ارزش پاسداری از آن را دارد.

تیمو راین فرانک مدیر اجرایی بنیاد «آمادئو آنتونیو» که در زمینه تقویت جامعه مدنی علیه افراط گرایی راست تندرو فعالیت می کند، در تائید این باور گفت: یک کودتای واقعی به دشواری می تواند در آلمان موفق شود. نظام حکمرانی و قانون اساسی در برابر آن بسیار مستحکم است.

با این حال تحلیلگران سیاسی هشدار داده اند که نباید شهروندان رایش و امثال آن را دستکم گرفت. به باور این صاحبنظران، این گروه ها به شدت خطرناک هستند و توانایی و اراده لازم برای انجام حملات جدی تروریستی علیه حکومت را دارند.

به نوشته رادیو آلمان، چهارشنبه پیش (۱۶ آذر) و در جریان بازرسی‌های گسترده نیروهای امنیتی این کشور، در مجموع ۲۵ نفر در ۱۱ ایالت و همچنین در ایتالیا و اتریش دستگیر شدند.

دفتر دادستانی فدرال ۲۲ مظنون را به عضویت در این سازمان تروریستی متهم کرده که قصد سرنگونی نظام سیاسی در آلمان فدرال را داشتند. برای ۱۹ نفر از متهمان حکم بازداشت تحقیقاتی صادر شده است.

چند فرقه از افراطیان راست و نظریه‌پردازان توطئه، خود را شهروندان رایش یا «دولت‌های رایش» (Reichsregierungen) توصیف می‌کنند.

ایدئولوژی محوری شهروندان رایش ضدسامی، تجدیدنظرطلبی تاریخی و دموکراسی‌ستیزی است. علاوه بر رد دموکراسی، انکار هولوکاست اغلب بخشی از تبلیغات آنها است. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان شمار این افراد را ۲۱هزار نفر تخمین زده است که حدود یک‌هزار نفر آنها خطرناک ارزیابی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، شهروندان رایش از پرداخت مالیات شانه خالی کرده و قوانین جمهوری فدرال آلمان را به رسمیت نمی‌شناسند. برخی از آن‌ها گذرنامه‌ها و گواهینامه‌های رانندگی حکومت خیالی خود را صادر کرده و تعدادی خود را «وزیران مختلف دولت‌های رایش» می‌خوانند.

اولین گروه‌ها از این دست در دهه ۱۹۸۰ ظهور کردند و از سال ۲۰۱۰ حضور آنها به طور فزاینده‌ای محسوس بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها