هشدار عفو بین الملل درباره فشار امارات بر نهادهای مدنی در کنفرانس آب و هوا

هشدار عفو بین الملل درباره فشار امارات بر نهادهای مدنی در کنفرانس آب و هوا
شنبه 19 آذر 1401 - 15:27

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اعمال محدودیت‌های گسترده امارات بر سازمان های مردم نهاد برای جلوگیری از اعتراضات آنها در زمان میزبانی دبی از کنفرانس آب و هوا ( COP۲۸ ) در سال آینده هشدار داد.

العالم - مصر

پایگاه خبری «امارات لیکس»، سازمان عفو بین الملل با اشاره به اینکه کنفرانس آب و هوا (COP۲۸) دسامبر ۲۰۲۳ به میزبانی امارات در دُبی برگزار خواهد شد، اعلام کرد: نگرانی‌های زیادی درباره اعمال محدودیت‌ها بر سازمان های مردم نهاد امارات وجود دارد تا این کشور در زمان برگزاری کنفرانس آب و هوایی آینده در دبی درگیر اعتراض های مشابه اعتراض های اخیرا در جریان اجلاس آب و هوایی (COP۲۷) در مصر نشود.

این سازمان همچنین تاکید کرده که، امارات نباید «شریف عثمان» مخالف سیاسی دو تابعیتی مصری - آمریکایی را به قاهره تحویل دهد، زیرا ممکن است وی در معرض شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر قرار گیرد.

عثمان، آمریکایی مصری تبار که از سال ۲۰۰۴ میلادی در ایالات متحده زندگی می‌کند، ماه گذشته پس از سفر به امارات برای دیدار با خانواده اش دستگیر شد.

مقامات امارات تا یک ماه پس از دستگیری عثمان، از امضای وکالتنامه وکیل او جلوگیری کردند و او همچنان از ملاقات با وکیل خود منع شده است.

در عوض به او اجازه داده شد تا با خانواده‌ خود تلفنی صحبت کند و به آن‌ها بگوید که از ۸ نوامبر در زندان العویر دُبی زندانی شده است.

عثمان پیش از این چندین ویدئو در انتقاد از دولت مصر منتشر کرده بود. او در ویدئویی که یک هفته قبل از دستگیری‌ منتشر شد، خواستار اعتراض در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی آب و هوا (COP۲۷) در مصر شده بود.

«سایگا ویرتا» نامزد عثمان به سازمان عفو بین الملل گفت: از هیچ مقام اماراتی سندی برای آزادی یا دلیل بازداشت او نداریم.

به گفته وی، آن‌ها هیچ دلیلی ارائه نکردند که عثمان اجازه ندارد با وکیل خود به مدت ۳۲ روز گفت وگو نکند.

«آمنه القلالی» معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که تعطیلات خانواده شریف در سفر به امارات، پس از دستگیری خودسرانه وی حین صرف غذا به کابوس تبدیل شد.

وی افزود: مقامات امارات باید هرگونه برنامه ریزی برای بازگرداندن اجباری شریف به مصر را متوقف کنند، زیرا او در معرض خطر شکنجه و سایر بدرفتاری ها، بازداشت خودسرانه، سرنوشت نامعلوم و محاکمه ظالمانه به دلیل مخالفت صریح با دولت مصر قرار خواهد گرفت.

القلالی تاکید کرد که فرستادن عثمان به مصر به خاطر بیان دیدگاه‌هایش به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق اینترنت، نقض جدی تعهدات امارات به قوانین بین المللی است و پیامی شوم را ارسال می‌کند که مخالفان مسالمت جوی دولت مصر حتی در خارج از مرزهای این کشور نیز در امان نیستند.

به گزارش ایرنا، مقامات مصری پیش از برگزاری و در جریان کنفرانس سازمان ملل برای تغییرات آب و هوایی (COP۲۷) که از ۶ نوامبر تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ در شرم الشیخ مصر برگزار شد، صدها نفر را در پی فراخوان برای برگزاری اعتراضات دستگیر کردند و به همین دلیل تظاهرات در شرم الشیخ محل برگزاری کنفرانس یاد شده به شدت محدود شد.

این دستگیری‌ها در بحبوحه سرکوب مداوم در مصر علیه هرگونه مخالفت مسالمت‌آمیز همراه با بازداشت هزاران نفر از منتقدان دولت یا مخالفان سیاسی به شکل خودسرانه در شرایط سخت انجام شد.

پربیننده ترین خبرها