جنگ اوکراین؛ دیواری که آمریکا برسر اروپای بحران زده آوار کرد

جنگ اوکراین؛ دیواری که آمریکا برسر اروپای بحران زده آوار کرد
شنبه 19 آذر 1401 - 23:22

بروکسل نمی‌خواهد بفهمد که پس از وارد شدن به رویارویی مستقیم با روسیه تحت فشار ایالات متحده و برخلاف منافع اقتصادی و سیاسی خود، اکنون چیزی جز شریکی کوچک برای واشنگتن محسوب نمی شود و هر مقدار که اتحادیه اروپا تمایل کمتری به بیان اولویت های خود و دفاع از آنها در برابر آمریکایی ها داشته باشد، اعتبارش در آن سوی اقیانوس اطلس کمتر خواهند بود.

العالم – کشکول

آری! این، سخنان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه است.

سخنان زاخارووا توصیف بسیار دقیقی از اوضاع بد اقتصادی است که امروزه ملت های اروپایی به دلیل سیاست تبعیت کورکورانه دولت های خود از تصمیمات آمریکا، آن را تجربه می کنند، حتی اگر این تصمیمات برخلاف منافع آنان باشد، همان طور که هم اکنون درمورد قیمت گذاری گاز روسیه مشاهده می شود. این در حالی است که آمریکا با استفاده از بحران جهانی انرژی، با فروش گاز به اروپایی ها به قیمت های بسیار بالا، خزانه اروپا را غارت می کند.

آنچه سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره تأثیرات وابستگی اروپا به آمریکا گفته، مطابق با آمارهای اعلام شده کمیسیون اتحادیه اروپا است، آمارهایی که پیش بینی کرده است کشورهای اروپایی در سه ماهه آخر سال 2022 و تمام سال 2023 به علت قیمت بالای انرژی، وارد رکود خواهند شد.

زلزله وابستگی اروپا و جنگ اوکراین همچنان بسیاری از سازمان ها و شرکت های اروپایی را ویران می کند به ویژه در آلمان و فرانسه بزرگترین اقتصادهای اتحادیه اروپا و از جمله بریتانیا به عنوان یکی از قطب های اقتصادی در قاره اروپا، مسئله ای که نه تنها زشتی سیاست غیرمستقل اتحادیه اروپا، بلکه نقص ساختاری آن را آشکار کرد که اقتصاد سرمایه داری غرب از آن رنج می برد، اقتصادی که در مواجهه با عواقب جنگ در شرف فروپاشی است.

در بریتانیا، نرخ تورم از 11 درصد فراتر رفته است و ماه‌هاست که این کشور شاهد اعتصاب های بی‌سابقه‌ای است، اعتصاب هایی که همه بخش‌ها از کارکنان پست گرفته تا کارکنان دولت، نیروهای امنیتی و حتی کارمندان یک سازمان غیردولتی را که به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کند، در بر گرفته است، بی‌خاتمان‌هایی که نگرانند آواره شوند.

با تشدید اعتصاب ها، دولت لندن اعلام کرده است که نیروهای کمکی ارتش را برای انجام وظایف کارگران اعتصابی در برخی بخش‌های حساس مانند پلیس مرزی و گروه های امدادی فراخواهد خواند.

اقتصاد آلمان که بزرگترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا بود امروز در بدترین سطح قرار دارد و بنا به گزارش موسسه "ای اف او" در شهر مونیخ آلمان، رکود اقتصادی این کشور سه دهم درصد است.

بانک آلمانی دویچه بانک نیز پیش بینی کرده که رکود اقتصادی به سه و نیم درصد افزایش یابد.

همزمان با آن قدرت خرید مردم فرانسه به مقدار زیادی کاهش یافته که در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است به ویژه پس از توقف صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا که باعث شد قیمت این ماده در اروپا 610 درصد افزایش یابد که همین مساله باعث افزایش قیمت تمام کالاها شده است.

در فرانسه تامین سوخت برای خودروها بسیار دشوار شده است، صف خودروها تا چندین کیلومتر در مقابل پمپ بنزین ها امتداد دارد و این بحران با اعتصاب کارگران نفت تشدید شده است، به همین علت این مساله به یکی از دشوارترین چالش های پیش روی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از زمان انتخاب مجددش در ماه مه گذشته تبدیل شده است.

در این میان برخی از مقامات اروپایی آشکارا از وابستگی مطلق به سیاست آمریکا شکایت می کنند.

چند روز قبل روزنامه پولیتیکو به نقل از مقامات اروپایی نوشت که آمریکا نه تنها از بحران اوکراین بلکه از کمبود منابع انرژی در اروپا با فروش گاز بیشتر به آنها با قیمت های بالا و همچنین فروش سلاح های بیشتر سود می برد.

با این حال، به نظر نمی‌ رسد که این آراء غیر طبیعی اروپایی‌ها بتواند در سیاست‌های ذلیلانه اروپا در زمینه دنباله روی از آمریکا تغییری ایجاد کند، به این علت که مسئولین اروپایی هنوز سیاست های آمریکا علیه روسیه را اجرا می کنند به ویژه که آمریکا برای آنکه اروپا را دنباله روی خود نگه دارد به جنگ اوکراین ادامه می دهد مگر آنکه نخبگان اروپا متحد شده و با کمک یکدیگر این قاره را از شر وابستگی به واشنگتن نجات دهند.

پربیننده ترین خبرها