بحران انرژی در اروپا؛

آشپزهای ایتالیایی به روش رایج در جنگ جهانی دوم روی آورده اند

 آشپزهای ایتالیایی به روش رایج در جنگ جهانی دوم روی آورده اند
شنبه 19 آذر 1401 - 18:34

بحران انرژی و کاهش صادرات گاز طبیعی به اروپا ، باعث افزایش بهای انرژی و قبوض آب و برق در قاره سبز شده است تا جایی که خانواده ها به روش های ابتکاری و خلاقانه با هدف صرفه جویی در پول و انرژی روی آورده اند.

العالم - اروپا

بنابر گزارش تارنمای رادیو ان پی آر، در شهر توسکان ایتالیا برخی آشپزها به روش های متداول آشپزی در دوره مادربزرگ هایشان در جریان جنگ جهانی دوم متوسل شده اند.

یک سازمان غیرانتفاعی در این منطقه جعبه های مفید و شیکی تولید می کند که گاز کمتری را نسبت به روش های سنتی آشپزی در ایتالیا مصرف می کنند.

سازمان غیرانتفاعی «فیلو اند فایبرا» روشی را برای استفاده از پشم گوسفندان ابداع کرده است.

«گلوریا لوچسی» از موسسان این سازمان با دعوت از خبرنگار ان پی آر به منزل بزرگ خود در حومه این شهر، یکی از این جعبه های آشپزی را به نمایش گذاشت.

در حالی که لوچسی دیگ های فلزی داغ را از داخل جعبه هایی با ظاهری عجیب بیرون می آورد، گفت که کتابی با نکته های بسیار در زمینه صرفه جویی انرژی و آشپزی در زمان کمبود و محرومیت پیدا کرده است. این کتاب در سال ۱۹۴۱ چاپ شده بود و متعلق به مادربزرگش بود.

وی گفت: کتابچه مادربزرگم روشی را توصیف می کند که یک جعبه آشپزی ساخت شده از چوب و پوشیده از نی است. ما دریافتیم که به جای نی می توانیم از پشم گوسفندان استفاده کنیم.

سازمان فیلو اند فایبرا دو نوع از این جعبه های عایق را تولید می کند، یکی از جنس چوب است و دیگری از نمد. برخی دارای طرح های پنبه ای شیک در قسمت بیرونی هستند. هر یک دارای یک آستر داخلی ضخیم است که از پشم محلی ساخته شده است.

این جبعه ها، اجاق های قابل حمل مجازی هستند که از خواص پشم به عنوان وسیله ای برای پخت آرام استفاده می کنند.

لوچسی گفت: مواد غذایی را در یک قابلمه معمولی بریزید و ابتدا آن را روی اجاق گاز قرار دهید.

وی افزود: اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس قابلمه داغ را داخل یک جعبه عایق قرار می دهید و فرآیند پخت خودبه خود طی چند ساعت به آرامی ادامه می یابد.

سازمان فیلو اند فایبرا پیش بینی می کند خانواده ای که از یک جعبه آشپزی به مدت ۲۰ تا ۳۰ ساعت در ماه استفاده کند، می تواند تا ۵۲ دلار در سال در قبض گاز صرفه جویی داشته باشد.

بعلاوه این روش آشپزی یک حسن دیگر نیز دارد و آن اینکه این جعبه ها به آشپزهای خانگی آزادی عمل بیشتری برای کار در خارج از منزل می دهد، زیرا مجبور نیستند برای آشپزی به اجاق گاز خود بچسبند.

بحران انرژی در اروپا باعث شده تا خانوارها رویکرد صرفه جویی را در پیش گیرند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای گاز صنعتی اروپا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافته است.

با این حال، کارشناسان حوزه انرژی و مدیران شرکت‌های نفتی ضمن تاریک خواندن شرایط حاکم بر بازار انرژی، نسبت به تداوم وضعیت در سال‌های آینده هشدار دادند و پیش‌بینی کردند زمستان ۲۰۲۳ وخیم‌تر از حال حاضر خواهد بود.

«کلودیو دسکالزی» مدیرعامل شرکت نفتی چند ملیتی "انی" (Eni) گفت: ما زمستان امسال در شرایط خوبی هستیم. اما موضوع زمستان امسال نیست. ما سال آینده ۹۸ درصد گاز کمتری داریم و شاید هیچ.

به گزارش ایرنا، تحلیلگران هشدار داده اند که این امر می تواند به بروز ناآرامی های اجتماعی منجر شود. تظاهرات اخیر ضد دولتی در آلمان و اتریش و جمهوری چک ممکن است تنها بخش کوچکی از رویدادهای پیش رو باشد.

پربیننده ترین خبرها