پاسخ کنعانی به سوال العالم در باره برخورد تهران با رسانه های فتنه گر آل سعود+ ویدیو

پاسخ کنعانی به سوال العالم در باره برخورد تهران با رسانه های فتنه گر آل سعود+ ویدیو
دوشنبه 21 آذر 1401 - 13:19

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نقش مداخله جویانه و تحریک آمیز برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان و از جمله رسانه های فتنه گر آل سعود گفت: در حوزه دیپلماتیک ما به سفارتخانه های آنها در جلسات ملاقات و احضاری که از سفرا و نمایندگی‌ها صورت گرفت واکنش نشان داده ایم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار العالم که پرسید، اگرچه فتنه و اغتشاشات در ایران به شکل بسیار چشمگیری کاهش یافته اما رسانه های سعودی گویی بنایی بر عقب نشینی از مواضع مداخله جویانه وخصمانه شان علیه ایران ندارند به طوری که اخیرا این رسانه ها محاکم ایران را زیر سوال می برند و به شدت به آرای قانونی محاکم ایران حمله ور می شوند، ایران چه تصمیمی برای برخورد با این فتنه گری آل سعود دارد؟ پاسخ داد: ما به طور مشخص در زمینه اقدام رسانه های فارسی زبان در مورد لندن هم دیدگاهیمان را اعلام کردیم و اقداماتی را هم صورت دادیم.در حوزه دیپلماتیک ما هم در تهران به سفارتخانه های آنها در جلسات ملاقات و احضاری که از سفرا و نمایندگی‌ها صورت گرفت اعتراض کرده و درخواست کردیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از اینگونه اقدامات تروریستی انجام داده و مانع این شبکه‌ها شوند.

کنعانیوی ادامه داد: در چارچوب‌های قانونی موجود هم اقداماتی را درخصوص این شبکه‌ها طراحی کردیم زیرا این شبکه‌ها در حوزه‌های خارج از سرزمینی ایران فعالیت می‌کنند در حوزه اروپا و در کشور انگلیس هستند ما از چارچوب‌های قانونی در این کشور درحال استفاده هستیم و اقدامات حقوقی را انجام داده‌ایم.این رسانه ها برای ایجاد آشوب و حمایت از اغتشاشاگران، آموزش رفتارهای تروریستی و مقابله با نیروهای مسلح و نحوه ایجاد آشوب اقداماتی که انجام دادند شهروندان ایرانی دچار آسیب شدند و تعدادی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدوار هستیم سازو کارهای حقوقی موجود در انگلیس با پرهیز از رفتار سیاسی به اینگونه شکایت‌ها از منظر حقوقی نگاه کنند و اقدامات بازدارنده را انجام دهند.جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع رابطه مواضع و پیام‌های جدی خود را از طریق دیتپلماتیک و برخی طرف‌های منطقه‌ای را اعلام کرده و ما انتظار داریم به این درخواست‌های توجه جدی کند.

وی در خصوص رسانه های فارسی زبان تحت حمایت عربستان نیز گفت: با توجه به کشور مورد اشاره، ما بنابر نوع رابطه، مواضع و دیدگاه ها و پیام های جدی خود را از طریق دیپلماتیک و بعضی از طرف های منطقه ای به طور جدی اعلام کرده ایم و در این زمینه مطالبات و انتظارات صریح و شفاف خود را منتقل کرده ایم. انتظار داریم که به این درخواست ها توجه جدی داشته باشد و به مسوولیت خودش در این رابطه عمل کند.

کنعانی در ادامه تاکید کرد: مسئولیت دولت انگلیس نیز در میزبانی از این شبکه‌ها و فضایی که بر این‌ها فراهم کرده انکارناپذیر است و همچنین به عنوان کشوری که اینگونه جرایم در حوزه سرزمینی آن کشور انجام می‌شود، مسئولیت قانونی دارد و پاسخگوی شهروندان ایرانی باشد.

پربیننده ترین خبرها