جشنواره فیلم دریای سرخ .. جشنواره انحراف اخلاقی

جشنواره فیلم دریای سرخ .. جشنواره انحراف اخلاقی
دوشنبه 21 آذر 1401 - 22:23

همه جشنواره های سینمایی در دنیا ملاحظات اخلاقی خاصی دارند که باید توسط سازندگان فیلم های شرکت کننده لحاظ شود به ویژه زمانی که کشور میزبان جشنواره یک کشور عربی، اسلامی یا شرقی باشد. معمولا جوامع این کشورها محافظه کار با آداب و رسوم و سنت های خاص خود هستند اما یک استثناء از این قاعده وجود دارد و آن جشنواره فیلم عربستان سعودی به نام جشنواره دریای سرخ است.

العالم – کشکول

محمد الترکی مدیر اجرایی جشنواره با افتخار اعلام کرد که هیچ سانسوری بر فیلم های نمایش داده شده در جشنواره وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع مدیریت جشنواره در خصوص نمایش فیلم های همجنس گرایی گفت: هیچ سانسوری وجود ندارد. ما از مرزها عبور می کنیم و انواع فیلم ها را نشان می دهیم و خوشحالیم که توانستیم این هدف را محقق کنیم.

حتی شبکه آمریکایی الحره در گزارش خود از جشنواره، لغو سانسور فیلم ها توسط جشنواره را ستود.

به گفته کارشناسان، آل سعود با این اقدام خود جشنواره را به تریبونی برای جنگ علیه اخلاق و ترویج انواع انحراف های اخلاقی و رذالت تبدیل کرده اند.

اکثر منتقدان سینما معتقدند که این جشنواره نه جشنواره انحراف اخلاقی بلکه جشنواره رذالت جنسی با هزینه آل سعود است.

عجیب آن است که برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردان فیلم‌های ترویج‌کننده همجنس‌بازی، با این ادعا که سعی در بررسی منتقدانه این موضوع دارند، ساختن این‌گونه فیلم‌های غیراخلاقی و متناقض با ارزش‌های جوامع اسلامی را توجیه می‌کنند. ولی در جشنواره “دریای سرخ” سعودی فیلم‌هایی که به صراحت همجنس‌گرایی را ترویج می‌کنند مانند فیلم مراکشی”القفطان الارزق". داستان این فیلم رابطه غیرمعمول درباره یک خیاط و کارگرش است و این خیاط ۲۵ سال از کارگرش بزرگ‌تر و در عین حال صاحب همسر است و همسرش نه تنها رابطه او را انکار نمی‌کند بلکه به او افتخار و او را "سرور مردان" توصیف می‌کند.

لوکا گوادانینو، کارگردان ایتالیایی نیز با فیلم "مرا به نام خودت صدا کن" در این جشنواره حضور دارد؛ این فیلم تبلیغ آشکار و علنی همجنس‌گرایی است و داستان آن درباره رابطه غیرمعمول یک نوجوان و یک دانشجو است.

محمد الترکی از حضور این نوع فیلم‌ها در عربستان سعودی دفاع کرده و گفته است: این جشنواره سیاست سانسور ندارد، فکر نمی‌کنم اگر تحت سانسور باشید، بتوانید جشنواره بین‌المللی فیلم برگزار کنید. این دو با هم سازگار ندارند.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی در زمان حکومتداری بن‌سلمان بیشتر به سمت برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، سینمایی و موسیقی تمایل دارد که با ارزش‌ها، اخلاق‌ و سنت‌های عربی و اسلامی در تضاد و در راستای تریج فساد و انحطاط و ابتذال اخلاقی است. خدا می‌داند که سیاست بن‌سلمان عربستان سعودی را به کجا خواهد برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها