البحیری در گفتگو با العالم: قیس سعید در تونس کودتا کرده است/انتخابات 17 دسامبر نمایشی است/ مجلس آینده اختیاری از خود ندارد/ انتقاد از اقدام دولت تونس در مسیر عادی سازی با اشغالگران صهیونیست/ برخی کشورها به جای حمایت از مردم از کودتا حمایت کردند/ سعید به دنبال انحصار طلبی است/ کشور در آستانه ورشکستگی است

البحیری در گفتگو با العالم: قیس سعید در تونس کودتا کرده است/انتخابات 17 دسامبر نمایشی است/ مجلس آینده اختیاری از خود ندارد/ انتقاد از اقدام دولت تونس در مسیر عادی سازی با اشغالگران صهیونیست/ برخی کشورها به جای حمایت از مردم از کودتا حمایت کردند/ سعید به دنبال انحصار طلبی است/ کشور در آستانه ورشکستگی است
سه شنبه 22 آذر 1401 - 22:57

«نورالدین البحیری» از رهبران جنبش النهضه تونس شرایط کشورش را پس از اقدامات رئیس جمهور این کشور بحرانی توصیف کرد و گفت: قیس سعید در کشور کودتا کرده است، او مخالفان را بازداشت و اقتصاد کشور را رها کرده است.

العالمتونس

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس از سوم مرداد 1400 مجموعه‌ ای از اقدامات را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد.

این اقدامات با موجی از مخالفت‌ ها و اعتراض ‌های احزاب و جریان‌ های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد، جریان‌های اصلی تونس اقدامات سعید را یک کودتای تمام عیار دانستند و اعتراضات خیابانی در این کشور از سوی قشرهای مختلف جامعه برگزار شد.

با این اوصاف دولت قیس سعید پس از برگزاری یک هم‌پراسی برای اصلاح قانون اساسی قرار است 26 آذر ماه سال جاری (۱۷ دسامبر) با شرکت ۱۰۵۵ نامزد مستقل و از احزاب موافق تغییرات، انتخابات پارلمانی برگزار کند.

این انتخابات درحالی قرار است برگزار شود که احزاب برجسته تونسی از جمله النهضه، قلب تونس، ائتلاف الکرامه، جریان مردم سالاری و آزاد آن را تحریم کرده اند.

در همین راستا «نورالدین البحیری» در گفتگو با العالم به بررسی این انتخابات و دلایل مخالفان برای تحریم آن را مطرح کرد.

گفتنی است؛ پس از شروع اقدامات قیس سعید در دی ماه سال 1400 جنبش النهضه تونس از بازداشت «نورالدین البحیری» نائب رئیس این جنبش و نماینده پارلمان تونس توسط نیروهای امنیتی و انتقال او به مکان نامعلوم خبر داد، پس از آزادی او برای مدتی در بازداشت خانگی بود سرانجام دو ماه پس از آن در اسفند سال 1400، وزارت کشور تونس در بیانیه ای از لغو حکم بازداشت خانگی «نورالدین البحیری» خبر داد.

او اولین مقام ارشد جنبش «النهضه» بود که پس از انحلال پارلمان در زمان ریاست جمهوری «قیس سعید»، توسط نیروهای امنیتی تونس بازداشت شده است.

در تونس کودتا شده است

البحیری در برنامه ضیف و حوار شبکه خبری العالم با بیان اینکه تونس شاهد کودتاست و از مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری رنج می‌برد، از عهدشکنی رئیس جمهور و خلف وعده اش در زمینه اجرای قانون اساسی ابراز تاسف کرد و گفت که وی با اقداماتش نهادهای منتخب را نابود کرد.

عضو جنبش النهضه گفت که قبل از آنکه عضو النهضه باشد نماینده مردمی است که وی را در انتخاباتی آزاد و دمکراتیک برگزیدند اما به خاطر اقدامات غیرقانونی رئیس جمهور تونس در معرض مجازات شدن از سوی اتحادیه آفریقا و جامعه جهانی قرار دارد.

قضاتی که خلاف قانون عمل نکردند برکنار شدند

وی از قیس سعید رئیس جمهور تونس به خاطر افترا زدن به او و بازداشتش انتقاد کرد و گفت وقتی قضات حاضر نشدند مرا بدون دلیل متهم کنند، از سوی سعید برکنار شدند که نشان داد سعید در حکومتداری تمامیت‌خواه است.

وی پس از آن به تلاش برای سوء قصد به جانش در 31 دسامبر 2020 و بازداشتش اشاره کرد و آن را جنایت علیه بشریت توصیف کرد که می توان به خاطر آن رئیس‌جمهور تونس را در دادگاههای بین المللی تحت پیگرد قرار داد.

دخالت کشورهای بینگانه در امور تونس

البحیری گفت که النهضه یک حزب ملی اسلام گراست و در 50 سال گذشته ثابت کرد که مدافع حاکمیت ملی است.

وی نسبت به دخالت های خارجی در امور داخلی کشورش هشدار داد که آخرین آن دخالت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بود که احزاب تونسی مانند جبهه نجات ملی آن را محکوم کردند.

البحیری ادامه داد: متأسفانه برخی از کشورهای دوست و برادر در 10 سال گذشته پس از انقلاب نه تنها از تونس حمایت نکردند بلکه از کودتا و حکومت کودتا با تمام وسایل دیپلماتیک، سیاسی و مالی حمایت کردند در حالیکه اگر همین حمایت را از مردم به عمل می آوردند الان تونس دارای یک دولت قانونی و منتخب بود.

وی ضمن ابراز نگرانی از دخالت بیگانگان در امور داخلی تونس به این کشورها هشدار داد که حمایت از حکومت های فردگرا باعث پشیمانی‌شان خواهد شد.

قیس سعید انحصارطلب است

البحیری تصریح کرد که ما به عنوان جنبش النهضه یک جنبش ملی هستیم لذا وظیفه ملی، شرعی، قانونی و اخلاقی ما را ملزم می کند که کشورمان را از شر نفرت و ورشکستگی که به آن دچار شده است، نجات دهیم.

وی یادآور شد که ما از ابتدا گفتیم که حکومت فردگرا، شر مطلق است و خیری در آن نیست، دنیا نیز امروز حکومت مطلقه فردی سعید را می بیند که خود را مانند خلیفه یا تزار می داند و تمام قوای اجرایی، قضایی و رسانه‌ای را در انحصار خود قرار داده که این انحصار طلبی در نهایت باعث ورشکستگی، گرسنگی و نبود کالاهای اساسی در کشور می شود.

تونس شاهد کمبود شدید کالاهای اساسی است

وی با اشاره به کمبود شیر، روغن و دارو در تونس و ناتوانی مردم از تامین هزینه های درمانی، سعید و کشورهای حامی او را مسئول این وضع دانستند.

قیس سعید کشور را با مشکلاتش رها کرده است

عضو جنبش النهضه خاطرنشان کرد: ما دوست داشتیم قیس سعید وقت خود را صرف حل مشکلات تونسی ها می کرد، اما او کشورش را با مشکلاتش رها کرد، نرخ تورم از ده درصد بیشتر شده است.

ما به مقاومت مسالمت‌آمیز مدنی در برابر کودتا متعهد هستیم

وی با اشاره به بحران شدید دارو و کالاهای اساسی در این کشور گفت: بیمارستان‌های دولتی تقریبا تعطیل هستند، اقدامات قیس سعید کودتا بوده است و ما خود را به مقاومت، مقاومت مسالمت‌آمیز مدنی در برابر کودتا متعهد می‌دانیم و وظیفه میهنی خود را انجام دادیم.

کشورهای دوست دست از دخالت در امور ما بردارند

البحیری ضمن نگرانی از برخی مواضع بین‌المللی در حمایت از کودتا گفت: از همه کشورهای دوست و برادری که مشتاق روابط خوب با تونس هستند می‌خواهیم از دخالت در امور داخلی تونس خودداری کنند، ما خواهان مداخله بیگانگان در امور خود نیستیم حتی اگر برادران ما باشند، قیس سعید سفرهای مکرری به کشورهای دوست داشته که برایش احترام قائل هستیم و امیدواریم با اندکی مهر و وفا به سمت تونسی ها بازگردد.

وی با اشاره به اینکه همه احزاب و اتحادیه‌های تونس آنچه در این کشور در حال وقوع است را کودتا می‌دانند گفت: کودتا موجودیت دولت تونس را تهدید می کند، به این معنی که مشکل سیاسی و آزادی نیست، بلکه موجودیت تونس در معرض تهدید است.

تحریم گسترده انتخابات

این چهره سیاسی تونس انتخابات 17 دسامبر را نمایشی دانست و گفت: قانونی که تدوین شده و براساس آن این انتخابات برگزار می شود و بیانگر این است که این مجلس آینده، صلاحیتی ندارد و شمار اندک کسانی که نامزد شده اند نیز نشان دهنده همین موضوع است و تبلیغات انتخاباتی بسیار کم رنگ نیز دلیل دیگری است که نشان دهنده بی توجهی گسترده به این انتخابات و تحریم آن از سوی همه بدون استثنا، است.

وی تاکید کرد که آنچه قرار است 17 دسامبر برگزار شود انتخابات نیست بلکه بخشی از بازی قیس سعید است، سعید به مردم وعده بهشت داد اما امروز ما در جهنم زندگی می‌کنیم.

البحیری با اشاره به اینکه بحران اقتصادی در تونس ریشه چند ساله دارد، گفت: تونسی ها در بحران زندگی می کردند، اما شیر نایاب نبود، آنها در بحران زندگی می کردند اما تورم به جای 10 و 12 درصد، حدود 4، 5 و یا 6 درصد بود، تونسی‌ها در بحران زندگی می‌کردند، اما افراد استخدام می شدند و اخراج یا تعلیق از کار وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم که «آیا بخشی از مشکلاتی که امروز جامعه تونس گرفتار آن است به تصمیمات جنبش النهضه باز نمی گردد؟» گفت: انتقاد ما از دولت قیس سعید به دلیل عدم گفتگو با جامعه مدنی و جریان های سیاسی و رها کردن اقتصاد کشور است و انتقاد از خودمان برای سوگند دروغ است، اما آیا ما قانون اساسی را نقض کردیم؟ ما کشور را به سمت ورشکستگی کشاندیم؟ ما در مجلس نمایندگان تانک گذاشتیم؟ ما ارتش را درگیر عملیات بسیار خطرناکی کردیم؟ باید به ارتش ما احترام گذاشت زیرا یکی از پایه‌های حافظ انقلاب بود، ما بوزیانه را 17 دسامبر کشتیم؟ ما امروز وبلاگ نویسان و خبرنگاران را بازداشت می کنیم؟ ما فرمان 54 را وضع کردیم که مجازات به اصطلاح "جنایت علیه رئیس جمهور" را 5 سال زندان و هزاران دینار جریمه نقدی تعیین می کند؟ آیا ما همه این کارها را انجام دادیم؟ این چه عملکردی است؟

مسئولیت توافق اخیر که به موجب آن عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام شد را چه کسی برعهده می گیرد؟!

البحیری افزود: تونس مشکلاتی را تجربه می‌کرد، اما گفت‌وگو وجود داشت، تونس بدون رایزنی با نمایندگان مردم، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های حقوق بشر و جامعه مدنی موافقت‌نامه امضا نکرد. تونس پیش‌نویس بودجه را علنی و در انظار مردم همه دنیا ارائه ‌کرد. بودجه در خانه قیس سعید نوشته نشد، تا بعدا به تونسی ها تحمیل شود و توافقاتی مانند توافق اخیر که به موجب آن عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام شد، در سازمان ها مطرح شد. چه کسی مسئولیت دارد؟ بله تونس مشکلاتی را داشت، اگر دولت با النهضه، مشیشی یا الفخفاخ یا دیگران بود، مشکلات جزئی بود اما با اتفاقی که بعد از 25 ژوئیه افتاد، تونسی ها در لبه پرتگاه قرار گرفتند.

عضو جنبش النهضه بار دیگر اقدامات قیس سعید را عامل افزایش نرخ بیکاری و فروپاشی اقتصادی در این کشور دانست و گفت: این اقدامات موجب هرج و مرج در تونس می شود، مانند آنچه در لیبی و سایر کشورهای عربی رخ داد و ما این را برای کشور خود نمی خواهیم، تونسی‌ها خواستار پایان دیکتاتوری هستند.

پربیننده ترین خبرها