قانون اساسی تونس؛ ایستگاه آخر در مسیر اسرارآمیز "جمهوری سعید"!

قانون اساسی تونس؛ ایستگاه آخر در مسیر اسرارآمیز
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 11:47

انتخابات در تونس در 17 دسامبر (26آذر) همزمان با بحران حاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برگزار می شود. 

العالم - تونس

مخالفان به مسیر قیس سعید رئیس جمهور تونس به عنوان یک شکست و ایجاد حکومت مطلقه فردی می نگرند و به انتخابات لقب «انتخابات بحران» دادند. قیس سعید رئیس‌جمهور و حامیانش مشکلات موجود را میراث سال‌های گذشته و احزاب حاکم می دانند و علت را قوانینی می دانند که در خدمت احزاب خاص بوده است. قیس همچنین وضعیت فعلی کشورش را به تأثیر بحران‌های اقتصادی، سیاسی و بهداشتی جهانی نسبت می‌دهد که پیامدهای آن در اکثر کشورهای جهان قابل مشاهده است.

علیرغم مطرح شدن ایرادات و بروز چالش های فراوان در مسیر سیاسی انتخابات کنونی و بایکوت بخش بزرگی از اپوزیسیون، قطار انتخابات همچنان در مسیر خود به سمت ایستگاه آخر یعنی «قانونگذاری» پیش می رود.

بر اساس ارقام منتشر شده، برخلاف رویدادهای انتخاباتی قبلی، در حال حاضر در سطح جامعه تونس ، شور و شوق و بحث و مناظرات داغ انتخاباتی وجود ندارد و در اکثر حوزه های انتخاباتی نوعی بی میلی و واکنش سرد نسبت به انتخابات وجود دارد.

ناظران سیاسی علت بی رونق شدن انتخابات را موارد مختلفی می دانند از جمله: نبود رقابت جدی، تحریم اپوزیسیون و مشکلات اقتصادی و معیشتی که شهروندان از آن رنج می برند.

بر خلاف آنچه مخالفان امید داشتند، سعید از نوعی پوشش بین المللی و اروپایی برای پیشبرد پروژه خود استفاده کرد. اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حمایت از مسیر رئیس جمهور سعید، خشم مخالفان تونسی را برانگیخت. همچنین تصویب وام 1.9 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، نوعی حمایت بین المللی از سیستم جدید حکومتی در تونس و حمایت غیرمستقیم ایالات متحده تلقی شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها