دفاتر جاسوس افزار اسرائیلی در یونان مورد هجوم پلیس قرار گرفت

دفاتر جاسوس افزار اسرائیلی در یونان مورد هجوم پلیس قرار گرفت
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 13:11

یک رسانه محلی یونان گزارش داد که پلیس به دفاتر فروش جاسوس افزار اسرائیلی «پریدیتور» در آتن پایتخت این کشور هجوم برده است.

العالم ـ اروپا

روزنامه کاتیمرینی یونان نوشت که دفاتر شرکت‌های «اینتلسکا» (ارائه دهنده «پریدیتور») و «کریکل» ارائه دهنده فناوری اطلاعات و سیستم‌های امنیتی الکترونیکی، در میان ۶ شرکت مورد تفتیش پلیس یونان در پایتخت بودند.

بر اساس این گزارش، دادستان‌ها که دستور تفتیش این شرکت‌ها را دادند در حال بررسی شواهد و اسناد درز کرده به بیرون در روزهای اخیر درباره تحت نظر داشتن وزیران، ژنرال‌های ارشد، تجار و روزنامه نگاران هستند.

گفته می‌شود که دادستان‌های یونان درخواست‌های رسمی را به سرویس اطلاعات ملی کشور ارائه کردند تا گزارش‌های رسانه‌ای را درمورد اینکه شخصیت‌های برجسته از جمله «کنستانتینوس فلوروس» رئیس ستاد کل دفاع ملی تحت نظر هستند، تایید نماید.

روز ۸ اوت کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان تایید کرد که نیکوس آندرولاکیس از مخالفان توسط آژانس اطلاعاتی شنود می‌شد اما از انجام این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

زمانیکه آندرولاکیس به علت تلاش برای هک تلفن همراهش توسط جاسوس افزار صهیونیستی پریدیتور به دادستان‌ها شکایت برد، تحقیقات پارلمانی در این خصوص آغاز شد.

پیشتر روزنامه «داکیومنتو» در تاریخ ۶ نوامبر فهرست ۳۳ نفره از افرادی که سرویس اطلاعات ملی یونان به دستور مستقیم گریگوریس دیمیتریادیس رئیس دفتر نخست وزیر، از آنها جاسوسی می‌کرده را انتشار داد. در این فهرست مقام‌های ارشد فعلی و سابق از جمله وزیر خارجه، معاون وزیر دفاع، وزیر کار، نخست وزیر سابق، مشاور سابق امنیت ملی حضور داشتند.

همین روزنامه روز ۳ دسامبر گزارش داد: سرویس اطلاعات ملی که زیر نظر میتسوتاکیس کار می‌کند، همچنین ژنرال‌های ارشد از جمله فلوروس رئیس ستاد کل دفاع ملی و «تودوریس لاگیوس» مدیر کل سرمایه گذاری و تسلیحات دفاعی شنود می‌شدند.

پیشتر نیز رسانه ها از استفاده جاسوس افزارهای رژیم صهیونیستی از سوی برخی دولت ها برای نظارت و شنود جهت سرکوب مخالفان یا جاسوسی از کشورهای دیگر پرده برداشته بودند.

پربیننده ترین خبرها