چرا دولت و رسانه های سعودی از اغتشاشات در ایران حمایت می کنند؟

چرا دولت و رسانه های سعودی از اغتشاشات در ایران حمایت می کنند؟
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 21:57

ناظران و کارشناسان معتقدند محور رسانه ای سعودی _ غربی _ صهیونیستی تلاش می کند حقایق را داخل ایران تحریف کند.

العالم _ نظرکده

فعالان سیاسی می گویند که عربستان سعودی از هیچ رسانه آزاد و مستقلی برخوردار نیست؛ زیرا همه رسانه ها در آن وابسته به هیئت حاکم هستند.

این فعالان تاکید می کنند که عربستان سابقه ای طولانی در مداخله در امور ایران و تحریک علیه آن دارد و سال هاست که جنگی مستمر علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

آنان در تایید سخن خود به حمایت عربستان از رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی ضد ایران و نیز به حمایت از اغتشاشگران در انگلیس برای انجام اقدامات خرابکارانه علیه مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در انگلیس اشاره می کنند.

فعالان، اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مقامات این کشور در مورد مسائل داخلی ایران و اقدامات آنان برای به راه انداختن اغتشاش و جنگ در این کشور را، دخالتی آشکار در امور یک کشور مستقل و دارای حاکمیت می دانند.

آنان با اشاره به هماهنگی رسانه های سعودی با رسانه های غربی و صهیونیستی در انتقال اخبار جعلی درباره ناآرامی ها در ایران، تاکید می کنند که یک محور رسانه ای تلاش می کند از طریق انتقال چنین اخباری به ایران ضربه بزند و این در حالی است که عربستان که در ظاهر سینه خود را برای حقوق بشر در ایران چاک می کند، چندی پیش 81 نفر را در یک نوبت به اتهامات واهی اعدام کرد.

پژوهشگران سیاسی نیز می گویند که رسانه های رسمی عربستان از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش کرده اند از طریق انتشار پر حجم خبرهای کذب، افراد را به اغتشاش و اقدامات خرابکارانه تحریک و ملت ها را در کشورهای خلیج فارس درمورد تحولات در ایران فریب دهند.

این پژوهشگران توضیح می‌دهند که هدف رسانه‌های فارسی‌زبان مورد حمایت سعودی، پرداختن به فضای داخلی ایران است تا امنیت و ثبات را در این کشور بر هم بزنند و آن را درگیر جنگ کنند.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که شبکه فارسی زبان اینترنشنال، بیش از دیگر شبکه ها تلاش می کند شهرهای ایران را به سمت آشوب و اغتشاش پیش ببرد زیرا این شبکه را طرف های مختلفی از جمله سعودی تأسیس کردند هرچند در ادامه، سعودی حمایت از آن را به تنهایی برعهده گرفت و تلاش کرد فعالان رسانه‌ها را از شبکه های مخالف جمهوری اسلامی در آن گرد آورد، شبکه هایی که مورد حمایت آمریکا و انگلیس بودند. سعودی به این منظور مبالغ هنگفتی به اینترنشنال اختصاص داد به گونه ای که این شبکه سال 2017 با بودجه 46 میلیون یورویی راه اندازی شد و در ادامه بودجه آن از 250 میلیون دلار فراتر رفت.

این در حالی است که به گواهی صاحب نظران، عربستان از هیچ رسانه ای که منطبق بر معیارهای بین المللی باشد، برخوردار نیست. آنچه در عربستان به عنوان رسانه شناخته می شود، در واقع گروهی از کارکنان دولت هستند که برای تحریف واقعیت و انتشار اخبار دروغ فعالیت می کنند زیرا بلندگوی مقامات و به منظور تحکیم قدرت آنان هستند.

پژوهشگران تاکید می کنند که ایران کشوری دموکراتیک و دارای پارلمانی است که نمایندگان مردم در آن گرد آمده اند؛ اما سعودی کشوری است که شمشیر، قدرت و حیله در آن حکومت می کند و به همین علت رسانه های این کشور برای پنهان کردن واقعیات در آن، ایران را در تیررس انتقادهای خود قرار داده اند؛ هرچند تلاش های مقامات سعودی برای تحریک ناآرامی ها در ایران و تبدیل آن به شورش و اغتشاش، به سبب هوشیاری مردم و دوراندیشی مقامات در ایران، تا کنون راه به جایی نبرده و به شکست انجامیده است.

پربیننده ترین خبرها