مخالفت پکن با قرار گرفتن ۳۶ شرکت چینی در «فهرست موجودیت» آمریکا

مخالفت پکن با قرار گرفتن ۳۶ شرکت چینی در «فهرست موجودیت» آمریکا
شنبه 26 آذر 1401 - 21:51

یکی از سخنگویان وزارت بازرگانی چین مخالفت جدی این کشور را با قرار دادن ۳۶ شرکت چینی در فهرست سیاه کنترل صادرات آمریکا با عنوان «فهرست موجودیت» اعلام کرد.

العالم - آسیا

بنابر گزارش شینهوا، سخنگوی وزارت بازرگانی چین ضمن ابراز مخالف جدی پکن با این اقدام گفت: ما در پاسخ به این اقدام آمریکا، تمامی اقدامات لازم را به منظور حفاظت از حقوق قانونی و منافع شرکت‌ها و موسسات چینی انجام خواهیم داد.

همزمان این سخنگو با اشاره به خروج نام ۲۵ شرکت چینی از «فهرست تایید نشده» آمریکا، اظهار داشت: ما از این اقدام استقبال کرده و آن را نشانه‌ای از این موضوع می‌دانیم که دو طرف می‌توانند از طریق ارتباطات بر پایه احترام متقابل به نگرانی‌های مشخص پاسخ دهند.

وی افزود: طرف آمریکایی مفهوم امنیت ملی را به موضوع کنترل صادرات و دیگر اقدامات دیگر گره زده و از قدرت دولتی برای سرکوب شرکت‌ها و نهادهای چینی استفاده می‌کند.

براساس این گزارش، قرار دادن شرکت‌های چینی در فهرست موجودیت آمریکا، همکاری‌های عادی اقتصادی و تجاری چینی‌ها با شرکت‌های آمریکایی را مختل کرده و خلاف قانون بازار است. این موضوع نظم بازار و تجارت بین‌المللی را برهم زده و بر ثبات زنجیره تامین و منافع توسعه و صلح جهانی تاثیر می‌گذارد.

این سخنگوی وزارت بازرگانی چین تصریح کرد: این موضوع نه برای چین، نه برای آمریکا و نه برای خیر جهانی خوب نیست.

این مقام چینی گفت: چین امیدوار است که آمریکا به سرعت اقدامات اشتباه خود را تصحیح کرده و به راه درست سیستم تجارت محور چند جانبه سازمان تجارت جهانی بازگردد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها