سفر تیم فنی آژانس به ایران؛ حقوق هسته ای تهران و دستان خالی دول غربی

سفر تیم فنی آژانس به ایران؛ حقوق هسته ای تهران و دستان خالی دول غربی
شنبه 26 آذر 1401 - 21:10

خبر: یک تیم فنی از آژانس بین المللی انرژی اتمی فردا (یکشنبه) به ایران سفرمی کند. حسب اخبار این تیم بناست مسائل پادمانی وحفاظتی را بررسی کند.

تحلیل:

-در حالی فردا تیم فنی آژانس در تهران خواهد بود که رییس سازمان انرزی هسته ای ایران امروز (شنبه) اعلام کرد ظرفیت غنی سازی ایران به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است. این کلام بدان معناست که دولت ایران بی توجه به فشارهای بیرونی، اجرای "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت" مصوب مجلس شورای اسلامی را در دستور کار قرار داده است، ذره ای از توسعه قانونمند فعالیت های هسته ای خود کوتاه نیامده و بنایی بر کوتاه آمدن از آن را ندارد.
-در حالی که پیش از این و برای دومین بار در یک سال، آژانس با صدور قطعنامه ای ضدایرانی مسیر بازرسی و مذاکره فنی را عملا مسدود کرد و در نتیجه ایران نیز ضرورتی برای اجازه دادن به حضور تیم قبلی آژانس در ایران ندید اما فردا به یک تیم فنی با هدف بررسی مسائل حفاظتی اجازه ورود به کشور داده شده است. این مسئله بدان معناست که ایران بنایی بر کوتاه آمدن از منافع ملی در مقابل فشارهای چند لایه بیرونی و البته داخلی هدایت شده از بیرون نداشته و ندارد و در عین حال حسابش در مقابل محاسبه آژانس پاک پاک است.
-امروز همچنین بهروز کمالوند معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد ظرفیت رسمی غنی سازی اورانیوم در ایران به 60 درصد رسیده است و تکامل ماشین های سانتریفیوژهای نسل جدید ما در بهترین شرایط قرار دارد. این یعنی آنکه هر بار کارشناسان و بازرسان آژانس در ایران حاضر می شوند نسبت به سفرهای قبلی با غافلگیری هایی جدید از نوع پیشرفت بومی صنعت هسته ای ایران مواجه می شوند.
-در همین حال دیگر معاون سازمان انرزی هسته ای ایران امروز گفت: سازمان بنا دارد از یک مجموعه تحقیقاتی به مجموعه ای صنعتی و کارامد برای کشور تبدیل شود. این کلام در واقع تکرار این حقیقت است که گذر زمان و اتلاف وقت توسط آمریکا و اروپا درخصوص مسئله هسته ای ایران بیش از هر کس، به ضرر طرف غربی است.
-اگرچه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا گفته است: ایران در امر هسته ای به سطحی نزدیک شده است که فقط کاربرد نظامی دارد اما بیش از هر کسی شخص او بر نیات ایران و عملکرد مسالمت آمیز هسته ای تهران آگاهی و باور دارد. شاید وقت آن رسیده باشد که آژانس با سیاسی کاری و فرمانبرداری از غرب وداع کند و در عین حال هم غرب و هم آژانس از اصرار بی مورد بر پیوند مسائل فنی ادعایی با سرنوشت مذاکرات کوتاه بیایند تا مسایل معطل مانده هسته ای ایران به سرانجام برسد. آژانس در حالی تیم فنی خود را به ایران می فرستد که هم دستان مدیر کل و هم دستان دول غربی از اغتشاشات ماه های اخیر ایران به منظور فشار بر جمهوری اسلامی در کوتاه آمدن از حقوق هسته ای اش کاملا خالی است.

پربیننده ترین خبرها