عربستان، تجاوز خونین 7 ساله را با دزدی نفت و گاز یمنی ها تکمیل می کند

عربستان، تجاوز خونین 7 ساله را با دزدی نفت و گاز یمنی ها تکمیل می کند
يکشنبه 27 آذر 1401 - 16:41

«مجتهد» یکی از کاربران مشهور سعودی با انتشار توییتی نوشت: در حالی که جهان مشغول پیگیری مسابقات جام جهانی 2022 قطر است، یمنی‌ها مشغول پیگیری و نظارت بر حرکت کشتی‌های متخاصم هستند که برای غارت ثروت نفتی آنان از بنادر تحت کنترل ائتلاف می آید.

العالم - يمن

مجتهد در این توئیت به نقل از برخی منابع صنعا نوشت: برای دومین بار در یک ماه گذشته، تلاش برای ورود یک نفتکش به بندر مکلا در شرق یمن خنثی شد.

وی ادامه داد: این منابع تایید می کنند که نیروهای مسلح یمن تلاش جدید ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی برای غارت مقادیر زیادی از نفت خام از طریق بنادر استان حضرموت در شرق یمن را خنثی کردند.

این منابع خاطرنشان کردند که همین نفتکش اوایل ماه جاری نیز در تلاش بود برای بارگیری و سرقت نفت یمن وارد بندر مکلا شود اما نیروهای مسلح یمن آنان را مجبور به ترک بندر کردند.

مجتهد در ادامه نوشت: در همین راستا و با استناد به برخی اسناد می گوییم عربستان، تجاوز خونین 7 ساله به مردم یمن را با دزدی نفت و گاز این کشور تکمیل می کند تا بر رنج آنها بیافزاید. با علم به این مساله که درآمدهای نفتی و گازی، ستون اصلی اقتصاد یمن و 80 درصد از بودجه عمومی این کشور را تشکیل می دهد.

دولت نجات ملی یمن کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی را به سرقت ثروت نفتی یمن متهم و بارها تهدید کرده که شرکت ها و کشتی های چپاولگر نفت و گاز یمن را که 80 درصد از بودجه عمومی این کشور را پوشش می دهند، هدف قرار خواهد داد.

بر اساس آنچه یک منبع خصوصی وزارت نفت دولت صنعا گفته، ارقام زیرنفت سرقت رفته یمن را از ابتدای سال 2022 تا ژوئن گذشته نشان می دهد.

ژانویه: 2.5 میلیون بشکه از بندر الضبه در حضرموت به سرقت رفت. ارزش بشکه های حمل شده توسط کشتی «پولیتاریس» که عازم چین بود، ۲۱۷ میلیون دلار برآورد شده است.

فوریه: دو میلیون بشکه از بندر الضبه در حضرموت به سرقت رفت. ارزش بشکه های حمل شده توسط کشتی پانتاناسا 200 میلیون دلار برآورد شده است. یک میلیون بشکه نیز در همین ماه به سرقت رفت که ارزش تخمینی آن 106 میلیون دلار است.

آوریل: از همان بندر، بیش از 2.3 میلیون بشکه نفت به ارزش 267 میلیون دلار به سرقت رفت و با کشتی «پولیتاریس» به چین منتقل شد. در همین ماه یک میلیون بشکه نفت از بندر النشیمه در شبوه از طریق کشتی «SEAVELVET» که عازم هند بود به ارزش 106 میلیون دلار به سرقت رفت.

می: بیش از 2.2 میلیون بشکه از بندر الشحر در حضرموت به سرقت رفت که ارزش تخمینی آن بیش از 270 میلیون دلار است.

ژوئیه : 400 هزار بشکه از بندر رضوم در شبوه به ارزش 44 میلیون دلار به سرقت رفت و توسط کشتی گلف اتوس حمل شد.

برخی رسانه‌های یمنی اعلام کردند: ارزش نفت خام و گاز غارت شده در ماه مه به حدود 180 میلیارد ریال یمنی رسید که برای پرداخت حقوق حدود سه ماه کارمندان دولت کافی است. با اشاره به اینکه کارمندان دولت از سال ها پیش حقوق خود را دریافت نکرده اند.

با توجه به غارت درآمدهای گازی در داخل یمن که روزانه از طریق 75 دستگاه تریلر فروخته می شود، طبق اعترافات دولت عبد ربه منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، مجموع گاز فروخته شده تنها در ماه می گذشته به 2325 دستگاه تریلر شامل 4.8 میلیون سیلندر رسیده که ارزش هر سیلندر 3568 ریال است که بیانگر این است که مبالغ گاز داخلی یمن که توسط نیروهای ائتلاف متجاوز در ماه مه گذشته جمع آوری شده است بالغ بر 17.2 میلیارد ریال یمنی بوده است.

دولت هادی اذعان کرده که درآمدهای حاصل از فروش نفت خام در سال 2021 به میزان 100 درصد و به بیش از 1.4 میلیارد دلار در مقایسه با 710.5 میلیون دلار در سال 2020 افزایش یافته است که ارزش کل نفت خام فروخته شده در دو سال 2020 و 2021 به بیش از 2.2 میلیارد دلار، معادل 1.3 تریلیون ریال یمنی افزایش یافته که می توانست پرداخت حقوق کارکنان دولت یمن به مدت 18 ماه را پوشش دهد.

این در حالی است که پس از انتقال مشاغل بانک مرکزی از صنعا به عدن در سپتامبر 2016 و کنترل ائتلاف متجاوز بر همه درآمدها، نزدیک به 6 سال است که حقوق کارمندان دولت در صنعا قطع شده است.

دولت انقلابی صنعا (دولت نجات ملی یمن) ائتلاف متجاوز سعودی را به وارد کردن خسارت بیش از 45 میلیارد دلاری به بخش نفت یمن در نتیجه عملیات نظامی خود که از 7 سال پیش ادامه دارد، متهم کرده است.

پربیننده ترین خبرها