چرا نتانیاهو با پایگاه انگلیسی زبان العربیه عربستان گفت و گو کرد؟

چرا نتانیاهو با پایگاه انگلیسی زبان العربیه عربستان گفت و گو کرد؟
يکشنبه 27 آذر 1401 - 18:14

کارشناسان معتقدند که گفت و گوی نتانیاهو با پایگاه انگلیسی زبان العربیه دارای ابعاد سیاسی برای هموارسازی زمینه اعلام عادی سازی رسمی روابط با عربستان سعودی است که در اصل نوعی خنجر زدن به آرمان فلسطین است.

العالم – نظرکده

کارشناساسن معتقدند که این گفت و گو با موافقت سران رژیم صهیونیستی انجام شده است تا زمینه عادی سازی روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی سعودی ـ صهیونیستی را فراهم نماید.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی متحمل شکست تلخی در یمن شده و از سوی دیگر نتوانسته با حمایت از شورش در ایران، باعث ایجاد فتنه در این کشور شود، از دیگر سو شبکه تکفیری که در سال 2017 در سوریه، عراق و یمن ایجاد کرده بود، هم منهدم شده و از طرفی از تضاد منافع با ایالات متحده آمریکا در زمینه نفت نیز رنج می برد.

از این رو ریاض برای ایجاد توازن میان مشکلش با آمریکا و نیاز امنیتی و راهبردی اش به حمایت واشنگتن، تلاش می‌کند با اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، جایگزینی برای حمایت آمریکا در صورت حذف آن بیابد. اما مساله آن است که این رژیم حتی قادر نیست از خودش محافظت کند لذا هر نوع عادی سازی ریاض با تل آویو بیهوده خواهد بود.

کارشناسان یادآور می شوند که این گفت و گو از سویی تلاشی از جانب بنیامین نتانیاهو برای بهبود وجهه کابینه راستگرای افراطی اش نزد جهانیان و اطمینان دهی به غرب مبنی بر این است که کابینه اش اهل تسامح بوده و به روند عادی سازی و تلاش برای به اصطلاح تحقق صلح ادامه خواهد داد.

برخی نیز معتقدند نتانیاهو با اعلام عادی سازی روابط با عربستان سعودی، در صدد رساندن این پیام به جامعه صهیونیستی است که عادی سازی بر مبنای توافق ابراهیمی را گسترش می دهد و همزمان این پیام را به غرب می دهد که کابینه راستگرای افراطی اش در تلاش برای برقراری صلح است.

تحلیلگران با اشاره به دروغگو بودن نتانیاهو تاکید می کنند که هدف وی در اصل نه عادی سازی روابط با عربستان سعودی بلکه فراهم نمودن زمینه گفت و گو های صلح با رهبران فلسطینی است اما نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند که مردم فلسطین هرگز عادی سازی با اشغالگران صهیونیست را نمی پذیرند و به مبارزه تا بیرون راندن آنان از آخرین وجب از خاکشان ادامه خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها