آغاز سومین مجمع گفت‌وگوی تهران / پیام امیر عبداللهیان به همسایگان خلیج فارس/ کمال خرازی: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود/امیدواریم با سفر کارشناسان آژانس به ایران برجام به نتیجه برسد/ خطای رئیس جمهور چین/ عادل عبدالمهدی:غرب توانمندی‌های نظامی خود را از دست داده است /وزیر خارجه نیکاراگوئه: افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است

آغاز سومین مجمع گفت‌وگوی تهران / پیام امیر عبداللهیان به همسایگان خلیج فارس/ کمال خرازی: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود/امیدواریم با سفر کارشناسان آژانس به ایران برجام به نتیجه برسد/ خطای رئیس جمهور چین/ عادل عبدالمهدی:غرب توانمندی‌های نظامی خود را از دست داده است /وزیر خارجه نیکاراگوئه: افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است
دوشنبه 28 آذر 1401 - 10:24

سومین مجمع گفتگوی تهران با حضور وزیر امورخارجه ایران، سفرا، مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده ها و اندیشمندان ۳۶ کشور جهان آغاز شد.

العالم - ایران

سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) صبح امروز - دوشنبه ۲۸ آذر- در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. پس از مراسم افتتاحیه، سخنرانی مقامات حاضر در اجلاس برگزار شود ، دراین نشست همچنین اندیشمندان به بیان دیدگاههای خود خواهند پرداخت.

سرود ملی

در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران نزدیک به ۷۰ اندیشمند و فعال سیاسی از ۳۶ کشور حضور یافته‌اند که در میان آنها مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران دیده می شوند.

پس از مراسم افتتاحیه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران سخنران اصلی آن است، نشست‌های جنبی برای بیان دیدگاهها و نظرات اندیشمندان آغاز می شود و چهار نشست تخصصی در این رابطه برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از این کنفرانس راهی امان پایتخت اردن می شود تا به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امان که با حضور مقامات ارشد منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ در پایتخت اردن برگزار می شود، شرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق، دنیس مونکادا وزیر امورخارجه نیکاراگوئه و کمال خرازی سخنرانان نشست آغازین این مجمع هستند و قرار است مقامات سیاسی شماری از کشورهای همسایه، منطقه و جهان نیز به بیان دیدگاههای خود بپردازند.

«سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» مهم‌ترین محور مجمع امسال است و نزدیک به ۷۰ نفر از ۳۶ کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده ها و موسسه های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور خواهند داشت.

مدیران اندیشکده های داخلی، سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از دیگر شرکت کنندگان در این نشست هستند.

در نشست های چهارگانه این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن و چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر خواهد شد.

دور اول و دوم مجمع گفتگوی تهران سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد و نقش برجسته‌ای در گردهمایی و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا داشت.

پیام امیرعبداللهیان به همسایگان خلیج فارس/ آمادگی ایران برای برگزاری نشست مشترک با وزرای خارجه و دفاع خلیج فارس

وزیر امور خارجه گفت: آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان را برگزار کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۸ آذر ماه در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران تحت عنوان «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی» در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتمادسازی و تقویت پایه‌های دوستی با همسایگان در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قدرت گام برمی‌دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در غرب آسیا ما همسایگان خود را که با آنها اشتراکات تمدنی، تاریخی و دینی داریم برادران خود می‌دانیم و امنیت و رفاه آنها را امنیت و رفاه خود می‌دانیم. ایران همواره یکی از پایه‌‌های ثبات و امنیت در منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش بوده است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است.

وی گفت: مایلم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان مبارزه با تروریسم شهید المهندس و قاسم سلیمانی یاد و خاطره این قهرمانان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و منطقه و جهان را گرامی بدارم.

آمادگی تهران برای برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس

امیرعبداللهیان افزود: همواره اطمینان داده‌ایم که آماده اعتمادسازی با همسایگان در منطقه و از جمله در حوزه خلیج فارس هستیم که تا یک بار برای همیشه تفکر امنیت از خارج منطقه کنار برود.

وی گفت: مایلم اعلام کنم آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: مسئله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرمسارانه بر پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند و رژیم صهیونیستی سیاست‌های تجاوزکارانه خود را در سکوت نظام مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد.

سیاست بی طرف ایران در جنگ اوکراین

وی گفت: دولت رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم از مسیر گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده و رو به جلو بر گام‌های عملی هر چه بیشتر در مسیر توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم. در مسئله اوکراین سیاست ایران از ابتدای بحران تاکنون پیوستگی داشته و سیاست ما عدم توسل به زور و حل بحران از طریق سیاسی بوده است. از ابتدای بحران با اتخاذ سیاست بیطرفی گفتیم نگرانی‌های مشروع دو طرف باید مدنظر قرار گرفته و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. نگاه تک بعدی به بحران پاسخگو نیست.

رد ادعای ارسال پهپاد برای جنگ اوکراین

وزیر خارجه ضمن رد کردن ادعای ارسال پهپاد گفت: هیاهو درباره ارسال پهپاد ایرانی در شرایطی که میلیاردها دلار سلاح از غرب برای تداوم جنگ به اوکراین ارسال شده هدفی جز سرپوش گذاشتن بر اقدام این کشورها ندارد. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امنیت وقتی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد.

وی گفت: در افغانستان شاهدیم ۲۰ سال حضور اشغالگران هیچ ثمری برای ایجاد امنیت و زیرساخت‌های رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشته است و اکنون مردم این کشور در شرایط کاملا نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برد. آمریکا از افغانستان رفته ولی با استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است. مردم افغانستان را که با آنها اشتراکات تاریخی، فرهنگی و ... داریم چون مردم خود می‌دانیم و نسبت به سرنوشت آنها مسئولانه عمل می‌کنیم. در یک سال و نیم اخیر ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که ایران در شرایط سخت تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی پذیرای آنها بوده است. راه ثبات و امنیت در افغانستان از مسیر خاص و با مردم این کشور و با تشکیل دولت فراگیر می‌گذرد.

دخالت‌های سبکسرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی درحوادث ایران برای تحریک اغتشاشات

وزیر خارجه به اوضاع کنونی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئله این است که مطالبات مسالمت آمیز مردم و تحولات داخلی کشورها نباید مورد سوء استفاده دیگران به عنوان ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار بگیرد. دخالت‌های سبکسرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود مدت‌ها درگیر اعتراضات داخلی بوده در تحریک اغتشاشات در ایران از طریق ابزارهای سیاسی و جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی حداکثر تلاش خود را برای بی ثبات سازی ایران به کار بردند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ایران نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله گر هشدار داده و با دقت این مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویا برخورد می‌‌کند. ملت ایران چهار دهه است هزینه استقلال طلبی خود را می‌دهد. چالش‌ها و مشکلات در ایران همواره از طریق مفاهمه و همکاری مردم و دولت حل شده است. کشورهایی که میزبان تروریست‌ها بوده و یا مشوق تروریسم اقتصادی و رسانه‌ای و مروج خشونت هستند باید توجه داشته باشند که تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است. نمی‌شود در خانه‌ای شیشه‌ای نشست و به دیگران سنگ اندازی کرد و خود آسیبی ندید.

ایران آمادگی دارد از مسیر گام های پایانی توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام حمایت کند

وی ادامه داد: آمریکا امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و گام‌های رسیدن به توافق می‌کند و از ایجاد ناامنی و بی ثبات کردن ایران حمایت می‌کند این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و آمریکا واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهداتش در برجام باشد، ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت کند. در حال ارسال پیام‌ها و مشورت و تعامل مستمر با نماینده اتحادیه اروپا هستیم و روز گذشته معاون مدیرکل آژانس گفت‌وگوهای سازنده‌ و رو به جلویی را با سازمان انرژی اتمی به عمل آورد.

اصلاح خطای چین در مورد جزایر ایرانی

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: مایلم در اینجا تأکید کنم که ما از همکاری‌های منطقه‌ای چین با منطقه همواره استقبال کرده‌ایم. ایران و چین در سال‌های اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری‌های بلندمدت راهبردی ارتقا دادند. هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفت‌وگو کردند. ما در مسیر اجرای برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه جانبه به پیش می‌رویم.

وی افزود: ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به ایران کپی پیست و تکرار شود مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک و رسمی با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم. ضمن تاکید بر تداوم روابط راهبردی با چین به صراحت اعلام کردیم در مسیر حفظ تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. از اینکه مقامات ذیربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ایران و دیدار سفیر ایران با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم.

وی تأکید کرد: عراق نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد. موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراترژیک عراق ظرفیتی را در این کشور ایجاد کرده که همکاری‌های منطقه‌ای وتلاش عراق برای توسعه و پیشرفت همکاری‌های همه جانبه منطقه‌ای امروز با استفاده از ظرفیت و موقعیت عراق در دستورکار منطقه قرار دارد. فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در نشست بغداد ۲ در اردن هاشمی گردهم می آیند و این نشانگر آن است که عراق با گذر از بحران‌های مختلف امروز در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه‌ای خود باز می‌گردد.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا: بحران‌ها موجب بی‌ثباتی و جنگ در سطح بین‌الملل می‌شود

معاون وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه بحران‌ها موجب بی‌ثباتی و جنگ در سطح بین‌الملل می‌شود،اظهار داشت: امیدواریم گفت و گوها و صلح منجر به ایجاد نظام چندجانبه‌گرایی در سطح جهان شود.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران اظهار کرد: ما می‌دانیم که بحران‌ها موجب بی‌ثباتی و جنگ در سطح بین‌الملل می‌شود.

وی افزود: امیدواریم گفت و گوها و صلح متجلی در چندجانبه‌گرایی شود،در حوزه آمریکایی لاتین نیز باید صلح را نهادینه کنیم.

معاون امیر قطر نیز در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: قطر جدا از این منطقه نیست و تلاش می‌کند باب گفت و گو را باز نگه دارد.

وی از برگزاری موفق این نشست نیز تشکر کرد.

کمال خرازی: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود/ آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به وقایع اخیر در ایران با بیان اینکه آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود، گفت: در این جنگ سیستم خبری، عملیات تروریستی و دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی کشورها درگیر بودند.

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران طی اظهاراتی خطاب به حاضران عنوان کرد: تصور داشتید تهران صحنه اغتشاش و درگیری است، ولی شاهدید چنین نیست. چرا چنین ادراکاتی برای کسانی که در خارج از ایران هستند، پ‍دید می‌آید به دلیل بمباران خبری و سامانی که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب دادند که از جنبه‌‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌هایی که همواره ممکن است رخ دهد، به وجود بیاورند.

وی افزود: این بمباران خبری را شاهد بودید که از سوی شبکه‌های خبری و اجتماعی غرب، ورود اسلحه به کشورمان از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج از ایران و ورودشان به کشور صورت گرفت و با این مجموعه توانستند اغتشاشاتی را در کشور به وجود بیاورند. البته طبیعی است اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان هم از این حق باید برخوردار باشند. ولی اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد امنیت سرزمینش با خطر مواجه شود و اغتشاش به وجود بیاید و با اقتدار جلوی اغتشاش را می‌گیرد.

خرازی گفت: در همه کشورها از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا شاهد بودید وقتی اغتشاشی پیش می‌آید چگونه برخورد می‌کنند و در ایران خارج از این قاعده نیست. آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی کشورها و اطلاعاتی کشورها در آن درگیر بودند و این طراحی و آتش را برافروزند که متاسفانه فوت مرحومه امینی این بهانه را به دست آنها داد و چنین اغتشاشی را سامان داد.

وی گفت: جنگ هیبریدی شامل همه اضلاع سیاسی، نظامی و خبری و اجتماعی است. تخریب افکار عمومی یکی از ریشه‌های این جنگ هیبریدی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند. یعنی تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به کشور، رهبران و جامعه آنها. این واقعیتی است که امروز ناتو و ارتش آمریکا و سایر ارتش‌های بزرگ درصدد اضافه کردن یک عرصه جدید به عرصه‌های نظامی خود هستند. اگر تا به حال عرصه هوا، فضا، زمین، دریا و سایبر عرصه‌های جنگ بود امروز عرصه ذهن به اینها اضافه شده است.

خرازی ادامه داد: آنچه در ایران رخ داد نمونه استفاده از شناخت انسان‌ها و تخریب آن شناخت بود.

امیدواریم با سفر کارشناسان آژانس به ایران مسئله پادمان حل شود و برجام به نتیجه برسد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به مسائل سیاسی که منطقه با آن روبرو است، اشاره کرد و گفت: یکی مسئله هسته‌ای است ما به همت دانشمندان خود به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کردیم. برجام مذاکره و به امضا رسید و باز غربی‌ها تعهداتشان را اجرا نکردند تا به خروج آمریکا از برجام منجر شد.

وی بیان کرد: امروز از توانایی‌های بالا برخورداریم و هر روز سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و تولید بالاتر را اعلام می‌کنیم. توانایی را داریم ولی قصد تولید بمب را نداریم.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: ما تولید بمب را حرام و از نظر راهبردی تولید بمب را راهگشا نمی‌دانیم چون اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود کشورهای منطقه هم در مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند با کمک دیگران سلاح هسته‌ای تولید کنند و به این دلیل است که ما از دهه ۱۹۷۰ خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و به همین دلیل است که می‌گوییم اسرائیل که در این منطقه سلاح هسته‌ای دارد باید سلاح هسته‌ایش نابود شود و به پادمان بپیوندد. سلاح هسته‌ای را الزاما امنیت آور نمی‌دانیم و مولفه‌های امنیت از نظر ما مولفه‌های دیگر است، البته داشتن فناوری هسته‌ای بازدارنده است.

وی خاطرنشان کرد: الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مسئله پادمان است و مسائل از گذشته که در اختیار آژانس است و امیدواریم با سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مسئله حل شود و برجام به نتیجه برسد.

خرازی بیان کرد: امر توسعه نیاز به همکاری دارد و کشورهای منطقه برای توسعه یافتن از کشورهای توسعه یافته برای انتقال فناوری و سرمایه گذاری کمک می‌گیرند و امر بسیار مقبولی است. منتها این نباید با دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان همراه باشد. منطقه ما احتیاج به گفت‌وگو دارد و کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند. همواره از گفت‌وگو استقبال کردیم و هیچگاه به کشور دیگر تجاوز نکردیم. از ۲۰۰ سال پیش تا الان ایران هیچگاه متجاوز نبوده است و امروز هم مخالف تجاوز هستیم. به کشورهای دیگر کمک کردیم و آن جزو دستورماست و مردمی که در منطقه بیدار شدند و می‌خواهند حقوق خود را استیفا کنند طبیعی است به آنها کمک کردیم از جمله در سوریه و لبنان در راه استیفای حقوقشان چنین کردیم.

وی افزود: شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو است و ما برای این کاملا آمادگی داریم.

خطای رئیس جمهور چین

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: اخیرا رئیس جمهور چین از منطقه دیدار داشت و ما از این دیدارها استقبال می‌کنیم که در جهت طرح جاده و کمربند سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشورها صورت و منطقه ما توسعه بیشتری یابد، ولی خطایی که رخ داد ورود به مباحث سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان بود البته آنها سعی کردند این خطا را جبران کنند. ولی این خطا به مثابه این بود که ما هم بیاییم راجع به وضعیت تایوان که جزو خاک چین است، اظهارنظر کنیم. امیدواریم چنین خطاهایی دیگر رخ ندهد و به صورت کامل جبران شود.

آمادگی ایران برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگو بین اوکراین و روسیه

وی به جنگ اوکراین نیز اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا مخالف پیدایش چنین درگیری بودیم، ولی می‌دیدیم که کشورهای غربی روسیه را به سمت جنگ اوکراین هدایت می‌کنند. حرکت ناتو به سمت مرزهای روسیه تحریک آمیز بود و آمریکا و غرب با عنایت خاص این تلاش را می‌کردند که روسیه را وادار به چنین جنگی کنند. جنگ امر مطلوبی نیست و امروز هم معتقدیم جنگ اوکراین باید از طریق گفت‌وگو پایان بپذیرد و ایران آمادگی دارد وسیله چنین گفت‌وگویی را فراهم کند.

خرازی به اوضاع عراق اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته عراق با مصیبت‌های زیادی روبرو بود و در یکی دو سال گذشته نابسامانی زیادی را مشاهده کرده است. امروز خوشبختیم دولت عراق شکل گرفته و امیدواریم در سامان دادن به مسائل عراق و جلوگیری از گسترش تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق موفق باشد و آمادگی داریم در این مسائل به دولت عراق کمک کند. ایران در این خصوص کمک کرده و جان عزیزانش از جمله شهید سلیمانی را تقدیم کرده است.

توصیه به طالبان

وی همچنین عنوان کرد: افغانستان همسایه ماست و می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت ما داشته باشد. توصیه ما به طالبان که اکنون حاکم بر افغانستان است این است که باید با تروریسم مقابله کرده و اجازه ندهند تروریسم در خاک افغانستان توسعه یابد و از ورود نیروهای بیگانه به خاک افغانستان جلوگیری کنند. اجازه ندهند آمریکا به بهانه‌های مختلف وارد خاک افغانستان شود.

خرازی خاطرنشان کرد: طالبان باید حکومتی را تشکیل دهد که فراگیر باشد و همه اقوام و مذاهب افغانستانی در آن مشارکت داشته باشند. یک قوم نمی‌تواند در کشور چند قومی حکومت کند و شانس بروز درگیری و مخالفت بالاست. امیدواریم طالبان و رهبران آنها با این نگاه به آینده توجه کنند و ایران آمادگی دارد در راستای برقراری صلح و حکومت فراگیر در افغانستان نهایت کمک خود را انجام دهد.

نخست وزیر اسبق عراق: غرب توانمندی‌های نظامی خود را از دست داده است

نخست وزیر اسبق عراق با بیان اینکه جهان در حال در تغییر است، اظهار داشت: دوقطبی آمریکا و شوروی از بین رفته است و قدرت‌های جدیدی در حوزه موشکی، هسته‌ای و پهپادی ظهور کرده‌اند.

عادل عبدالمهدی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) گفت: باعث افتخار است که در این نشست شرکت کنم.

نخست وزیر اسبق عراق افزود: برخی از شاخص‌ها را در وضعیت فعلی جهان وجود دارد و بسیار سخت در این موارد صحبت کنیم، درگیرهایی امروز بین کشورهای سلطه گر و کشورهای مظلوم وجود دارد و تا وقتی این موضوعات را متوجه نشویم نمی‌توانیم درک درستی از وضعیت کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: قدرت‌های غربی بسیاری از توانمندی‌های نظامی خود از جمله قدرت هسته‌ای، موشکی و پهپادی خود را از دست داده‌اند.

نخست وزیر اسبق عراق بیان کرد: در زمینه اقتصادی سرانه تولید ملی کشور چین به سی تریلیون دلار رسیده است،چین دومین کشور دارنده اوراق مالی خزانه‌داری آمریکا شده است.

عبدالمهدی افزود: در مقابل بدهی‌های آمریکا بیشتر از تولید ناخالص ملی است و کشورهای سرمایه‌داری جایگزین هم شدند که عامل ناتوانی آنها شده است.

نخست وزیر اسبق عراق ادامه داد: در سال ۲۰۲۱ در آمریکا بیش از دو میلیون زندانی وجود دارد که بیشترین تعداد در جهان است.

عبدالمهدی اضافه کرد: ۲۰ درصد زندانیان دنیا حدود دو میلیون نفر در آمریکا هستند. در چین با وجود اینکه جمعیت آن چند برابر جمعیت آمریکاست حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار زندانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جهان در حال در تغییر است و دوقطبی آمریکا و شوروی از بین رفته است. قدرت‌های جدیدی در حوزه موشکی، هسته‌ای و پهپادی ظهور کرده‌اند.

نخست وزیر اسبق عراق یادآور شد: در زمینه اقتصادی،سرانه خرید چین در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ تریلیون دلار رسیده است. سهم چین در سال ۲۰۲۰ در حوزه تجارت بین‌المللی به ۱۴ درصد رسید.

عبدالمهدی بیان کرد: ما شاهد پدیده‌ای تاریخی هستیم و مرکز ثقل به کشورهای مستعمره سابق نظیر هند منتقل شده است.

وی منطقه خلیج فارس، دریای عرب، دریای سرخ و اقیانوس هند را از مسیرهای اصلی در تجارت بین الملل دانست و یادآور شد: اشغالگری رژیم صهیونیستی همچنان یکی از عوامل مهم بحران زا در منطقه است.

نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد: اهتمام ما تمرکز بر کاهش قدرت نظام سلطه و ایجاد جایگزین هایی برای آن است زیرا به نظر می رسد قرن ۲۱ طلوع قدرت های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است.

شیخ‌الاسلامی: جهان بیش از همیشه به گفت‌وگو نیاز دارد

رئیس موسسه مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد گفت‌وگو میان اندیشمندان منطقه و جهان هستیم، گفت: جهان امروز بیش از هرچیزی به گفت‌وگو نیاز دارد.

محمدحسن شیخ‌الاسلامی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: مفهوم نشست امسال یعنی رهیافتی به دوستی و همسایگی، در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم و بسیار فراتر از مفهوم قدیمی همسایگی است که هدف آن ایجاد و تثبیت همسایگی متکی به مفهوم عمیق اعتماد با کشورهای همسایه است.

وی در توضیح جزئیات مجمع گفت‌وگوی تهران، گفت: در این نشست درباره چهار موضوع بحث خواهد شد و حوزه‌های اصلی گفتگوها امنیت غرب آسیا و خلیج فارس، امنیت انرژی، بحران اوکراین و تحولات افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور است.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به بررسی مکانیزیم‌های اجرایی موثرتر در ساختارهای امنیتی منطقه خاورمیانه و غرب آسیادر مجمع گفتگوی تهران اظهار داشت: بحث و تحلیل شرایط فلسطین و نحوه حل و فصل معضلات این کشور و ظلم‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی به مردم فلسطین در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت‌وگوهای نشست را براساس تنوع مسیرهای تعامل، دانست و گفت: مفهوم امنیت انرژی، ایجاد شرایط بُرد-بُرد در این حوزه برای کشورهای منطقه، شناسایی ریشه‌های بحران اوکراین و جلوگیری از تسری آن به بخش‌های دیگر جهان، بررسی متغیرهای تعیین کننده در افغانستان برای تشکیل دولتی فراگیر و مسئولیت جهانی در قبال مردم این کشور و چگونگی ایجاد صلح پایدار در افغانستان از پرسش‌هایی است که در این نشست در پی پاسخ آنها هستیم.

شیخ‌الاسلامی مسئولیت محققان و مهمانان این نشست را کمک به ایجاد رویکرد عمیق‌تری از مسائل بین‌الملل دانست و گفت: تلاش می‌کنیم تا گامی صادقانه در زمینه ایجاد تفاهم برداریم.

وزیر خارجه نیکاراگوئه: افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است

وزیر خارجه نیکاراگوئه با بیان اینکه افول ایالات متحده آمریکا نزدیک شده است، گفت: دنیا در تغییر هدف جدید به سر می‌برد و در آستانه چندجانبه‌گرایی دولت‌های مستقل است.

دنیس مونکادا روز دوشنبه در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران و برادرم آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای سازماندهی سومین نشست تهران تشکر می‌کنم و سلام رییس جمهور نیکاراگوئه را ابلاغ می‌کنم.

وزیر خارجه نیکاراگوئه افزود: دنیا در تغییر هدف جدید به سر می‌برد و در آستانه چندجانبه‌گرایی و دولت‌های مستقل است .

وی با بیان اینکه شعار سیاست ایران شامل سیاست و همسایگی است و بر حقوق بین‌الملل و توسعه روابط بر پایه اعتماد تاکید دارد، اظهار داشت: ما پرچم‌های عادلانه را برای خیر بشریت افراشته می کنیم.

مونکادا با اشاره به جنگ اوکراین ادامه داد: دولت آمریکا با نقض حقوق بین الملل از کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین به ابزاری برای هجمه علیه روسیه و مرز روسیه استفاده کرده و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه روابط کشورش با ایران را دوستانه، بردارانه و ضد امپریالیستی توصیف کرد و با تاکید بر حمایت نیکاراگوئه از دولت و ملت ایران گفت: اعتقاد ما به دوستی چندجانبه گرایانه و برای صلح و امنیت و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه افول ایالات متحده نزدیک شده و شرایط برای قطع تحمیل های امپریالیستی فراهم است، افزود: نشست تهران می‌تواند فرصتی را فراهم کند که راه برای همکاری ملت های دنیا باز شود.

پربیننده ترین خبرها