اهمیت نشست "بغداد ۲" در چیست؟

اهمیت نشست
چهارشنبه 30 آذر 1401 - 17:11

ناظران مسائل عراق معتقدند نشست "بغداد ۲" در عراق که با حضور کشورهای همسایه عراق، همچنین فرانسه و سازمان ملل در اردن برگزار شد فرصتی برای جان بخشیدن به روابط میان این کشورها با عراق است که درگیر جنگ‌های متمادی بود.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند منطقه خاورمیانه بعد از جنگ اوکراین جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و طرف‌های آمریکایی و اروپایی تلاش‌هایی صورت می‌دهند تا از توانمندی‌های این منطقه برای کاستن از بار بحران اوکراین استفاده کنند.

این کارشناسان افزودند زیان‌های اقتصادی اروپا نشان‌دهنده وجود اختلافات میان اروپا و آمریکا است به‌ویژه تحریم‌های سختگیرانه‌ای که برای فروپاشی اقتصاد اروپا اعمال شده و همین موضوع دلیلی شده است که فرانسه به منطقه متوسل شود و عراق یکی از ایستگاه‌های سرمایه‌گذاری آن شود.

کارشناسان سیاسی با اشاره به روابط ایران و عراق اظهار داشت ایران توانست از طریق تفاهمنامه‌هایی، عراق را از بحران‌هایی برهاند البته این تفاهمنامه‌ها در چارچوب منافع جمهوری اسلامی است که تحت تحریم‌های اقتصادی ظالمانه‌ای از سوی آمریکا و اروپا، قرار دارد.

از سوی دیگر، ناظران مسائل منطقه‌ای می‌گویند نشست بغداد ۲ کاملا متفاوت از رویدادهای نشست بغداد ۱ بود که در پایتخت عراق برگزار شد.

ناظران همچنین با اشاره به نشست سران عربی و چین که در ریاض و پیش از نشست بغداد ۲ برگزار شد، اظهار داشتند کشورهای غربی و از جمله فرانسه بایستی گام‌های شتابنده‌ای را برای پر کردن خلأها در داخل منطقه خاورمیانه بردارند و برای ایجاد محور فرانسوی و غربی تلاش کنند به‌ویژه در این شرایط، که کشورهای عربی متوجه سطحی بودن مشارکت استراتژیک محور آمریکایی شده‌اند.

ناظران امور منطقه تصریح کردند که کشورهای مشارکت‌کننده در نشست بغداد ۲ به خوبی متوجه شده‌اند که همپیمان استراتژی‌شان، یعنی آمریکا، ماهیت عهد‌شکنی خود در میانه بحران‌های همپیمانانش را همچنان حفظ کرده است همچنانکه واشنگتن کشورهای اروپایی را در رویارویی با روسیه تنها گذاشته است.

از سوی دیگر، کارشناسان استراتژی می‌گویند عراق بعد از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی( نخست‌وزیر جدید) در مرحله مهم تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی در داخل و درباره نحوه تعامل با همسایگان قرار گرفته است.

به گفته این کارشناسان، عراق وارد مرحله جدید اقتصادی و سیاسی شوده و در این زمینه نقش منطقه‌ای ایفا می‌کند، و این کشور برای ایفای نقش مهم در منطقه‌ای که شاهد درگیری‌های جدید است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پربیننده ترین خبرها