گزارش خبرنگار العالم از نتایج پایانی دومین دور «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» در اردن

چهارشنبه 30 آذر 1401 - 13:01

در بیانیه پایانی دومین کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد تاکید شد که کشورهای شرکت کننده در مقابله با همه چالش ها از جمله تروریسم در کنار عراق هستند. شرکت کنندگان در این کنفرانس که در اردن برگزار شد، بر ادامه حمایت از امنیت و ثبات عراق، برپایی دموکراسی، روند اجرای قانونی آن و ضرورت دوچندان کردن تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های منطقه تاکید کردند.

العالم - عراق

بنابر گزارش خبرنگار العالم، دومین کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد، بعد از ظهر سه شنبه 29 آذر 1401 با حضور روسا و نمایندگان 11 کشور و 5 سازمان منطقه‌ای و بین المللی در بحرالمیت اردن آغاز بکار کرد.

اردن برای برگزاری این کنفرانس، درهای خود را به روی 11 کشور گشود و برخی کشورها از جمله همسایگان عراق (به استثنای سوریه که دعوت نشده بود)، امارات، مصر، قطر، دو عضو جدید بحرین و عمان و کشور اروپایی فرانسه را برای گفتگو درباره چالش های منطقه و بررسی اوضاع عراق گرد هم آورد.

شرکت کنندگان در "کنفرانس بغداد 2" بر روی دیدگاه های مشترک و بحث برانگیز تمرکز کردند و حاضران بر حمایت خود از عراق در راستای مقابله این کشور با چالش‌ها، از جمله چالش تروریسم تاکید و افراط گرایی و تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم کردند.

ناظران این اجلاس را در راستای گسترش تلاش ها برای برقراری ارتباط بین عراق و کشورهای همسایه و منطقه‌ به دور از دستورات و برنامه های آمریکا ارزیابی کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به « نقش مهم عراق در منطقه»، بر حمایت از دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور تاکید کرد. وی طی سخنانی در این اجلاس اظهار داشت: گفت وگو و همکاری بین کشورهای منطقه برای دستیابی به امنیت، صلح و توسعه یک گزینه انتخابی و اختیاری نیست، بلکه یک ضرورت بسیار فوری است.

وی افزود: می توان از طریق گفتگو بین کشورهای منطقه، مناقشات را حل کرد، زیرا امنیت و ثبات یک بخش را نمی توان برهم زدن امنیت و ثبات یک جای دیگر به دست آورد. ما آماده توسعه روابط و همکاری با همه کشورهای منطقه هستیم. ما خون پاک شجاع ترین جوانان خود را برای دفاع از امنیت منطقه تقدیم کرده ایم.

سخنرانی رهبران شرکت کننده در این کنفرانس بر لزوم حمایت از حاکمیت در عراق، بهبود بخشی اقتصاد این کشور و تلاش برای بازسازی، متمرکز بود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بغداد به دنبال برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه هستند.

وی تاکید کرد: به روابط متوازن با عراق پایبندیم. عراق اولین کشوری است که بی‌ثبات شدن اوضاع منطقه بر آن تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین باید مشکلات را با کمک و همکاری همسایگان آن، حل کنیم.

شرکت کنندگان، امنیت در عراق را امنیت و ثبات برای کل منطقه دانستند و خاطرنشان کردند که اهمیت جلسات جانبی بین رهبران، کمتر از اهمیت برگزاری خود کنفرانس نیست چراکه جلسات ممکن است راهی برای احیای روابط بین چندین کشور در منطقه باشد که پیشتر دچار گسست یا شکاف شده است.

خبرنگار العالم گزارش خود را با طرح این پرسش جمع بندی کرده است: آیا رهبران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در "نشست بغداد 2" موفق خواهند شد در عمل نیز اولویت های مشترک را بر اختلافات ترجیح دهند؟

پربیننده ترین خبرها