کووید-۱۹ و مصرف مواد مخدر امید به زندگی را در آمریکا به پایینترین سطح در ۲۵ سال اخیر رسانده است

کووید-۱۹ و مصرف مواد مخدر امید به زندگی را در آمریکا به پایینترین سطح در ۲۵ سال اخیر رسانده است
پنج‌شنبه 1 دی 1401 - 13:54

حدود 107 هزار نفر در سال 2021 در آمریکا بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس داده های جدید مرگ و میر که روز پنجشنبه توسط مرکز ملی آمار بهداشت اداره کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا منتشر شد، امید به زندگی در این کشور برای دومین سال متوالی در سال 2021 کاهش یافت و به پایینترین سطح از سال 1996 رسید.

کووید-19 یکی از عوامل اصلی کاهش امید به زندگی بود، که اکنون تقریباً دو سال و نیم کوتاه‌تر از زمان آغاز همه‌گیری است. پس از کاهش 1.8 ساله در سال 2020، امید به زندگی با کاهشی 0.6 ساله در سال گذشته مواجه شد و به 76.4 سال در سال 2021 رسید.

رابرت اندرسون، رئیس آمار مرگ و میر در مرکز ملی آمار بهداشت، در این خصوص گفت: «آنچه ما از نظر الگوهای مرگ و میر می بینیم، به نظر من عمدتاً ناشی از همه‌گیری کووید است. این افت لزوماً تعجب آور نیست، اما چشمگیر است.»

داده های نهایی مرگ و میر کمتر از برآوردهای پیش بینی شده است. داده های موقت نشان می داد که امید به زندگی ممکن است تقریباً یک سالِ کامل در سال 2021 کاهش یافته باشد. اما همین آمار 0.6 سال هم تاریخی محسوب می شود - امید به زندگی معمولاً تنها 0.1 یا 0.2 سال تغییر می کند.

تقریباً از هر 8 مرگ در سال 2021، 1 مورد به دلیل کووید-19 بوده است، در حالی که این آمار در سال 2020 حدود 1 مورد از هر 10 مرگ و میر بوده است. کووید سومین علت اصلی مرگ و میر در آمریکا بود. بیماری های قلبی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا است و پس از آن سرطان رتبه دوم را در اختیار دارد. حدود نیمی از کل مرگ و میرها در سال گذشته ناشی از این سه علت بوده است.

مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر نیز در دوران شیوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافت و در سال 2021 به سطوح بی سابقه ای رسید. نزدیک به 107 هزار نفر در سال 2021 بر اثر مصرف مواد مخدر در آمریکا جان خود را از دست دادند.

دکتر نورا ولکو، مدیر مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، در این خصوص گفت: «این داده‌ها بسیار غم‌انگیز هستند، اما تعجب‌آور نیستند. این بیماری همه گیر (کووید-19) تأثیر شگرفی بر بحران ویرانگر مصرف مواد مخدر داشت و بسیاری از عوامل استرس زا را در جامعه تشدید کرد که افراد را در برابر مصرف مواد آسیب پذیرتر می کند.»

پربیننده ترین خبرها