ماکرون: برای حل بحران‌های منطقه باید چارچوبی ایجاد شود که شامل ایران هم باشد

ماکرون: برای حل بحران‌های منطقه باید چارچوبی ایجاد شود که شامل ایران هم باشد
جمعه 2 دی 1401 - 20:36

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در رابطه با کنفرانس بغداد که در اردن برگزار شد، تاکید کرد بحران‌های لبنان، عراق و سوریه بدون بدون نقش منطقه‌ای ایران قابل حل‌وفصل نیست.

العالم - اروپا

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که با روزنامه «النهار» در هواپیمای ریاست جمهوری فرانسه حین بازگشت از اردن گفتگو می‌کرد، تغییر رهبری در لبنان را ضروری دانست.

رئیس جمهوری فرانسه، همچنین با اشاره به نقش منفی حزب‌الله در ساختار سیاسی لبنان، گفت که این حزب وابسته به ایران از کاستی‌های سیستم سیاسی و ناکارآمدی سازوکارهای حل مشکلات مردم به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.

مکرون با تاکید بر حل مشکلات مردم لبنان ‌و اخراج نیروهای مانع حل این مشکلات از ساختار سیاسی این کشور، بر بازسازی نظام مالی لبنان از طریق رئیس جمهور، نخست‌وزیر و تیم وزرای پاکدست و مردمی تاکید کرد.

اردن سه‌شنبه گذشته میزبان دومین دوره کنفرانس بغداد بود که طی آن کشورهای حاضر، خواستار روابط متقابل با رعایت اصل «حسن همجواری» و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر شدند.

در همین رابطه، پارلمان لبنان برای نهمین بار در انتخاب جانشین میشل عون، رئیس جمهوری این کشور ناکام‌ ماند. دوره ریاست جمهوری عون 40 روز پیش به پایان رسیده بود.

این در حالی است که لبنان شاهد شکاف عمیق سیاسی میان جریان‌های سیاسی و بحران بی‌سابقه اقتصادی است و دولت موقت این کشور تاکنون نتوانسته تصمیم‌های تعیین‌کننده جهت حل مشکلات اتخاذ کند.

همچنین امانوئل مکرون حضور «محمد شیاع السودانی» در نشست بغداد ۲ را نشانه موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است.

او گفت که از سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای گسترده را برای تقویت اقتصاد عراق و اجرای پروژه های بزرگ سرمایه‌گذاری به منظور «تقویت استقلال این کشور در برابر ایران و افزایش نقش منطقه‌ای عراق» آغاز کرده است.

مکرون گفت که پس از بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی» با پادشاه اردن گفت‌وگو و وی را متقاعد به ضرورت برگزاری این نشست کرده و او نیز حاضر به انجام این ریسک شده و تأکید کرد که حضور السودانی در این نشست نشانه موفقیت آن است و اگر این نشست برگزار نمی‌شد «عراق دوباره از طرح‌های منطقه‌ای دور می‌شد».

مکرون تأکید کرد که نقشه راهی برای همکاری تنظیم شده که از ماه آینده آغاز می‌شود و شامل پروژه‌های مهمی در عرصه آب و برق و گاز و توسعه اقتصادی است که همه اینها به کاهش وابستگی عراق به ایران می‌انجامد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها