تحلیل از سرگیری حملات داعش در عراق

تحلیل از سرگیری حملات داعش در عراق
شنبه 3 دی 1401 - 15:51

کارشناسان و ناظران معتقدند که ناتوانی ائتلاف بین الملل در نابودی کامل گروه های تکفیری باعث ظهور دوباره هسته های خفته این گروه ها شده است. آنها هشدار داده اند که عراق هر چه از ثبات سیاسی فاصله بگیرد، گروه های تروریستی از اوضاع، بهره برداری کرده و عراق را به سمت فروپاشی سوق خواهند داد.

العالم - نظرکده
کارشناسان معتقدند که هسته های خفته گروه های تروریستی به دلیل شرایط حاکم بر عراق که تا حدی زیادی به شرایط این کشور در سال 2014 شبیه است، و تشدید اختلاف های سیاسی در داخل این کشور، تحرکات خود را از سر گرفته اند.

این کارشناسان همچنین هشدار داده اند که فعالیت های اخیر گروه تروریستی داعش با برخی تغییر و تحولات جاری در عراق که حکایت از حرکت این کشور به سمت ثبات سیاسی دارد، همزمان شده است. کارشناسان با اشاره به این موضوع تأکید می کنند هدف "داعش" از حملات اخیر، فتنه انگیزی و مشکل تراشی برای اقشار مختلف ملت عراق است.

این کارشناسان خاطرنشان می کنند که تحرکات اخیر داعش با برخی تحولات و رویدادهای در عراق هم زمان شده است از جمله تشکیل کابینه جدید به ریاست السودانی که از حمایت همه گروه ها و ائتلاف های سیاسی از جمله کردها و اهل سنت برخوردار است. همچنین دولت مرکزی حکم اعدام سرکرده های "داعش" را گرفته است، به طوری که همین دو روز پیش حکم اعدام یکی از سرکرده های مهم "داعش" – که توسط نیروهای حشد الشعبی دستگیر شده است – صادر شده است و به زودی اجرا خواهد شد. کما اینکه دولت نیز استراتژی جدیدی در جهت تثبیت و تحکیم استقلال و حاکمیت عراق در پیش گرفته است.

کارشناسان در نهایت ضمن هشدار درباره مداخله های آمریکا در عراق و سوریه و دیگر مناطق، معتقدند مادامی که "داعش" کانون و خاستگاه های متعددی در منطقه داشته باشد، نابودی کامل آن غیر ممکن است.

پربیننده ترین خبرها