واکنش مخالفت آمیز چین به قانون دفاعی جدید آمریکا

واکنش مخالفت آمیز چین به قانون دفاعی جدید آمریکا
شنبه 3 دی 1401 - 16:54

دولت چین، قانون مجوز دفاع ملی آمریکا که رقم قابل توجهی را برای کمک امنیتی و ارائه تسلیحات به تایوان در نظر گرفته، اقدام تحریک‌آمیز جدی علیه پکن خواند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت چین شنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کرد قانون مجوز دفاع ملی آمریکا، تهدید چین را مطرح، در امور داخلی این کشور مداخله و به حزب کمونیست چین حمله می‌کند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد برنامه هزینه نظامی ۸۵۸ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۳ که با امضای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد، تحریک سیاسی جدی علیه چین است. این وزارتخانه افزود پکن قانون جدید را محکوم می‌کند و قاطعانه با آن مخالف است.

پکن افزود: قانون دفاعی ایالات متحده که اجازه ۱۰ میلیارد دلار کمک امنیتی به تایوان و خرید سریع تسلیحات توسط آن را می‌دهد، سیگنال بسیار نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب این جزیره ارسال می‌کند و به شدت بر صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان اثر می‌گذارد.

به گزارش راشاتودی، پکن در ادامه اعلام کرد آمریکا باید از تلاش برای استفاده از تایوان برای مهار چین و دستکاری، تحریف و توخالی کردن اصل چین واحد دست بکشد و حرکت در مسیر اشتباه و خطرناک را متوقف کند. در عین حال، این لایحه شامل اصلاحیه‌ای است که آژانس‌های دولتی آمریکا را در خرید محصولات حاوی تراشه‌های کامپیوتری ساخته شده توسط گروه خاصی از شرکت‌های چینی محدود می‌کند.

چین به آمریکا هشدار داد از اجرای بخش‌های منفی مرتبط با پکن در این قانون خودداری کند، یا با اقدامات متقابل محکم و قاطع مواجه خواهد شد. به گفته وزارت خارجه چین، به نفع هر دو طرف خواهد بود اگر واشنگتن ذهنیت جنگ سرد و مجموع صفر را رها کند و دیدگاهی منطقی را در روابط با چین ایجاد کند.

پیش‌تر، «وی فنگ» وزیر دفاع چین در گفت‌وگو با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود تایوان را خط قرمزی غیرقابل عبور برای کشورهای خارجی توصیف کرد و گفت این جزیره در مرکز منافع اصلی پکن قرار دارد.

به گزارش فارس، بر اساس سیاست چین واحد که آمریکا آن را قبول دارد، تایوان بخشی از چین است. با آنکه آمریکا با این جزیره روابط «غیررسمی» دارد، روابط قوی تجاری و امنیتی بین دو طرف برقرار است.

حمایت آمریکایی‌ها از جدایی‌طلبان تایوانی و فروش تسلیحات به تایپه، خشم چین را برانگیخته است. چندی پیش «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفری تحریک‌آمیز به تایوان رفت که قطع برخی مذاکرات پکن و واشنگتن و رزمایش‌های چین اطراف تایوان را به دنبال داشت.

پربیننده ترین خبرها