هشدار مقام یمنی به عربستان درباره آغاز مجدد جنگ

هشدار مقام یمنی به عربستان درباره آغاز مجدد جنگ
يکشنبه 4 دی 1401 - 00:14

عضو شورای عالی سیاسی یمن هشدار داد که اگر جنگ مجددا آغاز شود، بودجه عربستان سعودی صفر خواهد شد و مانند سالهای گذشته، کسری بودجه خواهد داشت.

العالم - یمن

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن شنبه تأکید کرد که مزدوران حاضر در ائتلاف متجاوز سعودی، هیچ اراده یا دیدگاه ملی ندارند و قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

پایگاه خبری انصارالله به نقل از الحوثی گزارش داد، همین بی‌ارادگی مانع اصلی صلح در یمن است و حتی کشورهای عربی که مدعی هستند به خاطر یمن وارد ائتلاف علیه این کشور شده‌اند، در آغوش آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

وی از مزدورانی که فریب ائتلاف سعودی را خورده‌اند، خواست که به آغوش میهن خود بازگردند و گفت: کسی که در صف اجنبی قرار دارد، هیچ امنیتی نخواهد داشت. هر کس که به وطن خود بازگردد، از او استقبال می‌کنیم، ولی با هر کس که اصرار داشته باشد تا در صفوف ائتلاف باقی بماند، با قدرت و شرافت می‌جنگیم».

این مقام یمنی در پایان خطاب به هیأت عمانی که برای مذاکرات آتش‌بس در یمن حضور دارند، گفت: این پیام را از ما به عربستان منتقل کنید که اگر مازاد بودجه دارند، باید مالیاتهایی را کم کنند که کمر شهروندان این کشور را خم کرده است؛ زیرا اگر جنگ مجددا آغاز شود، بودجه آنان نیز صفر خواهد شد و مانند سالهای گذشته، کسری بودجه خواهند داشت.

چهارشنبه گذشته (۳۰ آذر)، یک هیأت از دفتر «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای رایزیی با مقامات صنعاء وارد یمن شد. هیأت عمانی به منظور تمدید آتش‌بس در یمن و رایزنی برای برقراری صلح فراگیر پیشنهادهایی را در جلسه با مقامات یمنی مطرح کرد.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در این باره گفت: «سفر هیأت عمانی به منظور انتقال ایده‌ها و پیشنهادها به رهبری صورت گرفته است. این ایده‌ها و پیشنهادها در گفت‌و‌گو با سعودی‌ها و طرف‌های بین‌المللی مطرح شده است.»

عبدالسلام ادامه داد: «مسئله حقوق‌ حتما باید جدای از وضعیت حاکم بر کشور باشد؛ چه وضعیت کشور به حالت جنگی بازگردد یا دوباره آتش‌بس کنیم. پرونده مسائل انسانی نیز باید از مسائل نظامی جدا باشد. مطالبات ما بدون استثناء قائل شدن برای مناطق خاصی از یمن شامل تمام یمنی‌ها می‌شود.»

وی همچنین بیان کرد: «ائتلاف متجاوز وعده‌هایی می‌دهد که تأثیری در پرداخت‌ حقوق، پایان دادن به محاصره و خروج نیروهای بیگانه ندارد. سلطنت عمان از باب مصلحت و همسایگی بر برقراری صلح در یمن پافشاری دارد و نقش این کشور در گفت‌و‌گو با تمام طرف‌ها مهم و مثبت است.»

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها