تحلیل سی‌ان‌ان: چرا تخم‌مرغ در آمریکا امسال تا این حد گران شده است؟

تحلیل سی‌ان‌ان: چرا تخم‌مرغ در آمریکا امسال تا این حد گران شده است؟
سه شنبه 6 دی 1401 - 21:46

شبکه سی‌ان‌ان با انتشار مطلبی به بررسی دلایل افزایش 49 درصدی بهای تخم‌مرغ در آمریکا پرداخت.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، بسیاری از اقلام مواد غذایی امسال در آمریکا گران شده اند، اما هیچ چیزی به پای افزایش قیمت تخم‌مرغ نمی‌رسد.

طبق داده‌های اداره آمار کار آمریکا که برای نوسانات فصلی تعدیل نشده است، در سال منتهی به نوامبر، قیمت تخم‌مرغ 49 درصد افزایش یافت.

از اوایل امسال، یک آنفولانزای مرگبار پرندگان باعث کاهش تعداد طیور - به ویژه بوقلمون ها و مرغ های تخمگذار - شده است. این یکی از دلایل افزایش بی‌وقفه قیمت هاست. اما این وضعیت به دلیل افزایش هزینه های خوراک و انرژی برای تولیدکنندگان و همچنین تقاضای فزاینده در فروشگاه‌ها تشدید شده است.

کارشناسان معتقدند اوجِ افزایش بها پشت سر گذاشته شده است اما تا زمانی که این شرایط بهبود نیابد، مردم باید برای خرید تخم مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی هزینه بیشتری بپردازند.

آنفولانزای مرغی چندین ماه است که در ایالات متحده به یک مشکل مهم بدل شده است اما در هفته های اخیر قیمت های عمده فروشی تخم‌مرغ رکورد زده اند.

تا هفته گذشته، قیمت‌ها برای 9 هفته متوالی افزایش یافته که رکورد جدیدی را به صورت روزانه از هفته شکرگزاری ثبت کرده است.

داده های مرکز اورنر بری نشان می دهد روز جمعه، بهای تخم مرغ های بزرگ Midwest، معیار تخم مرغ های فروخته شده در پوسته، به 5 دلار و 46 سنت در ازای هر دوجین رسید. این قیمت در مدت مشابه سال گذشته، حدود 1 دلار و 70 سنت بود.

یکی از دلایل افزایش؟ عرضه ناکافی است

به گفته کارشناسان، تولید کافی برای حمایت از تقاضای خرده فروشی فوق العاده قوی که امسال بازار شاهد آن بود، وجود ندارد. عرضه به دلیل آنفولانزای کشنده پرندگان محدود شده است.

شیوع کنونی آنفولانزای فوق حاد پرندگان از حدود فوریه در ایالات متحده آغاز شد و در طول سال ادامه داشت. برایان ارنست، اقتصاددان ارشد حوزه پروتئین حیوانی در مرکز CoBank، خاطرنشان کرد: آخرین شیوع عمده آنفولانزای پرندگان در ایالات متحده در سال 2015 بود. اما این شیوع تا ماه ژوئن همان سال مهار شد.

او افزود: «امسال، ما همچنان شاهد کاهش جمعیت پرندگان در طول سال بوده‌ایم و انتظار می‌رود تا سال 2023 شاهد آن باشیم. وضعیت و محیط افزایش قیمت در حال حرکت رو به جلو است.»

پربیننده ترین خبرها