زلال قرآن (1816)؛

چرا حج مقبول انسان را در زمره سابقون در ورود به بهشت رضوان الهی قرار می دهد؟

چرا حج مقبول انسان را در زمره سابقون در ورود به بهشت رضوان الهی قرار می دهد؟
چهارشنبه 7 دی 1401 - 07:32

العالم ـ زلال قرآن
به شهادت فراز«وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّـهِ» ازآیه 165 سوره مبارکه بقره:
« وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ»
ترجمه: ( برخی از مردم به ‌جای خدای یگانه معبودهایی را انتخاب می ‌کنند و آن‌ ها را همچون خدا دوست می دارند، ولی مؤمنان محبتشان به خداوند از هرچیز بیشتر است. آنان‌ که [با انتخاب معبودهای باطل و پوچ] ستم روا داشتند وقتی عذاب را ببینند قاطعانه خواهند فهمید که همۀ قدرت ویژۀ خداست، و خداوند سخت ‌کیفراست‌).
تقویت ایمان موجب شعله ور شدن آتش عشق الهی در وجود انسان می گردد، و او را مشمول آیات 10 تا12 سوره مبارکه واقعه:
« وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ .أُولَـٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ. فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ»
ترجمه: (و (طایفه سوم) آنان که (مشتاقانه در ایمان) بر همه پیشی گرفتند و (در اطاعت خدا و رسول) مقام تقدم یافتند. آنان به حقیقت مقربان درگاهند. آنان در پرنعمت جاودانی متنعّمند).
و بصورت مرکب راهواری سبب پرکشیدن دل انسان بسوی معشوق و معبود حقیقی یعنی ذات اقدس الهی می شود و وجود او را برای سیربسوی قرب الی الله و سُکنا گزیدن در جوار رحمت بی کران الهی و برخورداری از نعمت های بی انتهای بهشتی آماده می سازد، و اعمال عبادی حج می تواند بیشترین تاثیر مثبت را دراین زمینه داشته باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها