کابینه از هم پاشیده ولی در ظاهر متحد نتانیاهو

کابینه از هم پاشیده ولی در ظاهر متحد نتانیاهو
چهارشنبه 7 دی 1401 - 17:44

کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی مجبور شده آن بخش از قانون اساسی این رژیم را اصلاح کند که مانع از نامزدی افرادی برای حضور در کابینه این رژیم می شود که به اصطلاح اهداف یا اقداماتش تروریستی یا نژادپرستانه است.

العالم – کشکول

هدف از این اقدام آن است که راه را برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید باز کند تا صهیونیست‌های متهم به جنایات تروریستی و اقتصادی را در کابینه خود راه دهد، کابینه ای که یکی از تندروترین، راست‌گراترین و نژادپرست ‌ترین کابینه های تاریخ این رژیم است.

طبق این قانون آریه درعی، رئیس حزب شاس اجازه خواهد یافت با وجود محکومیت کیفری خود به عنوان وزیر فعالیت کند و بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی نیز اجازه خواهد یافت به عنوان وزیر دوم در وزارت "دفاع" فعالیت کند.

قانون "درعی-اسموتریچ" که مورد توافق قرار گرفت، ادغام دو پیشنویس قانونی مختلف است، یکی اصلاح قانون اساسی به این شکل که به یک مسؤول منتخب محکوم به حبس اجازه می‌دهد به عنوان وزیر فعالیت کند (درعی اوایل سال جاری به اتهام جرائم مالیاتی به حبس محکوم شد). پیشنویس دوم آن است که اجازه می‌دهد وزرای بیشتری در وزارتخانه‌ها تعیین شوند به این شکل اسموتریچ وزیر اضافه‌ای در وزارت "دفاع" خواهد بود که اختیاراتی در اداره مدنی و دفتر هماهنگی عملیات دولت در مناطق فلسطینی دارد.

واضح است که همین آغاز شوم برای تشکیل کابینه ای متشکل از تروریست ها، نژادپرست ها، دزدان و فاسدان برای دانستن سرنوشت آن کافی است.

به گفته ناظران، تقریبا هیچ اعتمادی بین نتانیاهو و متحدانش وجود ندارد و این عاملی است که تشکیل کابینه را به تأخیر انداخته و باعث تسریع سقوط آن می شود.

در این میان آوی کوخاوی رئیس ستاد ارتش صهیونیستی از نتانیاهو به خاطر انتقال اختیارات از وزارتخانه های امنیت و جنگ به جریان صهیونیسم دینی انتقاد کرده است.

گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد ارتش صهیونیستی نیز انتخاب بتسلئیل اسموتریچ رئیس حزب صهیونیسم دینی به عنوان وزیر دارایی و ایتامار بن گویر رئیس حزب افراطی قدرت یهود به عنوان وزیر امنیت ملی در دولت نتانیاهو را قمار توصیف کرد.

یائیر لاپید نخست وزیر سابق این رژیم نیز گفته، نتانیاهو ضعیف ترین نخست وزیر است و کابینه در وضعیت هرج و مرج قرار دارد... این یک کابینه دست راستی نیست، بلکه کابینه دیوانگی است به همین علت اسرائیل از درون متلاشی می شود.

یوسی یهوشع نویسنده و مفسر نظامی روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت درباره تماس تلفنی کوخاوی و نتانیاهو نیز گفت که ارتش اسرائیل در هرج و مرج است.

واضح است که نتانیاهو 73 ساله که کابینه ای متشکل از لیکود، صهیونیسم مذهبی، قدرت یهود، نوعام، شاس و یهدوت هتوراه را تشکیل می ‌دهد، هدفش فقط نجات خود از اتهامهای فسادی است که به وی وارد شده حتی اگر به قیمت نابودی رژیم جعلی اسرائیل باشد.

نتانیاهو بهتر از هر شخص دیگری می داند که حضور اسموتریچ، بن گویر، آریه درعی و دیگران در کابینه اش، به خاطر جنایاتشان باعث افزایش تنش در فلسطین و درگیری اش با غرب به ویژه به خاطر سیاست افراطی حزب صهیونیسم دینی برای غصب اراضی فلسطینیان و اخراج فلسطینیان از سرزمین اجدادی شان می شود.

پربیننده ترین خبرها