پله اسطوره ۸۲ ساله برزیلی درگذشت

پله اسطوره ۸۲ ساله برزیلی درگذشت
پنج‌شنبه 8 دی 1401 - 22:49

پله، بازیکن اسطوره‌ای فوتبال برزیل و جهان درگذشت.

العالم - آمریکا

پله در ۱۵ سالگی فوتبال حرفه‌ای را در باشگاه سانتوس آغاز کرد و در ۱۶ سالگی به تیم ملی برزیل راه یافت. او تنها بازیکن در جهان است که در طول فعالیت حرفه‌ای خود ۳ بار جام جهانی را فتح کرده است.

پله نخستین بازی ملی خود را در ۷ ژوئیه ۱۹۵۷ در ماراکانا مقابل آرژانتین انجام داد. او در این بازی که با نتیجه ۲ بر ۱ به شکست برزیل انجامید، نخستین گل ملی خود را به ثمر رساند و جوان‌ترین گلزن کشورش شد.

پله اگرچه از همان ابتدا و با درخشش در جام جهانی ۱۹۵۸ درخواست‌های بسیاری از باشگاه‌های ثروتمند اروپایی همچون رئال مادرید، یوونتوس و منچستر یونایتد داشت و حتی تا پای قرارداد هم با اینترمیلان پیش رفت اما تا اواخر دوران حرفه‌ای خود یعنی سال ۱۹۷۴ در باشگاه سانتوس ماند. وی در سال ۱۹۶۱ از طرف دولت برزیل به عنوان گنجینه ملی رسمی این کشور شناخته شد تا به‌ گونه‌ای از انتقال او به باشگاه‌های خارجی جلوگیری شود.

پله در سال ۱۹۷۵ پس از ۱۹ فصل در سانتوس از این باشگاه بازنشسته شد و فصل ۱۹۷۵ به باشگاه نیویورک کوسموس آمریکا پیوست. او در اول اکتبر ۱۹۷۷ در بازی بین تیم‌های کوسموس و سانتوس به فعالیت حرفه‌ای خود پایان داد. پله در نیمه اول این بازی برای کوسموس و در نیمه دوم برای سانتوس بازی کرد.

پله با مجموع ۱۲۷۹ گل زده در ۱۳۶۳ بازی بین سال‌های فعالیتش از ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۷ رکورددار گینس در بیشترین گل زده در طول زندگی حرفه‌ای است.

پله به علت ابتلا به سرطان روده در بیمارستان آلبرت انیشتین در سائوپائولو بستری شد و به گفته مسئولان بیمارستان شیمی درمان در مورد او جواب نداد. پله این درمان را از سپتامبر ۲۰۲۱ برای درمان سرطان روده خود آغاز کرد و از طرفی در اوایل سال ۲۰۲۲ مشخص شد که روده، ریه و کبد در بدن پله نیز درگیر متاستاز شده است و به همین خاطر شرایط وی رو به وخامت است.

پربیننده ترین خبرها