وال استریت بیشترین اُفت سالانه در ۱۴ سال اخیر را ثبت کرد

وال استریت بیشترین اُفت سالانه در ۱۴ سال اخیر را ثبت کرد
شنبه 10 دی 1401 - 11:55

افزایش نرخ بهره به دست بانک مرکزی آمریکا به شدیدترین کاهش سالانه شاخص های اصلی بازارهای سهام آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون منجر شد.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با پایان آخرین روز معاملاتی بازارهای سهام آمریکا گزارش داد که افزایش مداوم نرخ بهره برای کنترل تورم، هراس از رکود اقتصادی، جنگ روسیه - اوکراین و نگرانی از افزایش بیماران کرونایی در چین دست به دست هم دادند تا شاخص های اصلی وال استریت بیشترین افت سالانه را در ۱۴ سال اخیر ثبت کنند.

در ادامه گزارش رویترز آمده که در سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی آمریکا سریعترین روند افزایش نرخ بهره از دهه ۱۹۸۰ را در پیش گرفت.

در سال ۲۰۲۲ شاخص ۵۰۰ شرکت برتر (S&P ۵۰۰) با ۱۹.۴ درصد افت ارزش روبرو و حدود ۸ تریلیون دلار از ارزش سرمایه شرکت های عضو آن کاسته شد. شاخص شرکت های حوزه فن آوری (نزدک) نیز با افتی ۳۳.۱ درصدی سال جاری میلادی را به پایان برد و شاخص اصلی داو جونز نیز افت سالانه ۸.۹ درصدی را ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، افزایش نرخ بهره دلیل اصلی شدیدترین افت ارزش شاخص های سه گانه وال استریت از بحران مالی ۲۰۰۸ به این سو است.

شرکت های اپل، آلفابت، میکروسافت، اِنویدیا، آمازون و تسلا بیشترین کاهش ارزش را به شاخص اس اند پی ۵۰۰ تحمیل کرده و ارزش سهامشان در سال ۲۰۲۲ از ۲۸ تا ۶۶ درصد افت کرد.

پربیننده ترین خبرها