آنکارا مدعی دیدار با سران سوریه در اواسط ژانویه شد

آنکارا مدعی دیدار با سران سوریه در اواسط ژانویه شد
شنبه 10 دی 1401 - 22:18

وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد که در تماس تلفنی با همتای روس خود، تصمیم گرفته‌اند نشستی را بین مسئولان سوری و ترکیه‌ای برگزار کنند که احتمالا اواسط ژانویه برگزار خواهد شد.

العالم ـ ترکیه

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه امروز (شنبه) مدعی شد که «دیدار دوجانبه با نظام بشار اسد احتمالا اواسط ژانویه برگزار خواهد شد».

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که وزیر خارجه ترکیه به محل برگزاری این نشست احتمالی اشاره‌ای نکرده است. وی این اظهارات را در یک نشست خبری در برزیل مطرح کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به سؤال خبرنگارا درباره تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود هم گفت: لاوروف از من سؤال کرد که نشست سه‌جانبه در سطح وزیران (سوریه، ترکیه و روسیه) را چه زمانی برگزار کنیم؟. ما باید برای این دیدار، خوب آماده شویم».

وی با بیان اینکه «هر گاه آماده باشیم، در آن زمان، دیدار را برگزار خواهیم کرد»، خبر داد که لاوروف از وی پرسیده است که آیا اواسط ژانویه زمان مناسبی برای این دیدار است و او هم در پاسخ گفته است که احتمالا زمان مناسبی است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که این دیدار را کجا برگزار کنیم. ممکن است در کشور ثالثی برگزار شود. نام برخی از کشورها نیز مطرح شده است». وی اما اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد.

وی با بیان اینکه برخی از گروههای تروریستی در پی بهره‌برداری از خلأ حاصل در سوریه هستند، مدعی شد که آنکارا، حامی تمامیت ارضی و مرزی سوریه است و هیچ چشم طمعی به آن ندارد.

چاووش اوغلو با اشاره به لزوم برقرای ثبات در سوریه و برداشتن گامهای در روند سیاسی آن، خاطر نشان کرد: عادی‌سازی روابط با یک کشور، مستلزم برگزاری چند نشست است، نه یک نشست. در غیر این صورت، هیچ پیشرفتی در آن حاصل نخواهد شد.

در همین ارتباط، روزنامه سوری «الوطن» اخیرا به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد، در نشست سه‌جانبه‌ میان دمشق، آنکارا و مسکو که وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در آن حضور داشتند، ترکیه با خروج کامل از خاک سوریه موافقت کرده است.

طبق ادعای این رسانه، آنکارا همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده و دو طرف درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده «ام۴» منعقد شد، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها