شخصیت عراقی در گفتگو با العالم: شهید سلیمانی با احزاب کرد و سنی عراق ارتباط نزدیکی داشت/ حتی عراقی‌ها هم مانند شهید سلیمانی برای عراق فعالیت نمی‌کنند/ فرمانده‌های پیروزی همواره به دنبال حل مشکلات مردم بودند/ حاج‌قاسم در بسیاری از موارد مانع درگیری‌های داخلی عراق شد/ دولت‌‌های پیشین عراق در تعامل با پرونده شهادت سردار سلیمانی وقت کشی کردند

شخصیت عراقی در گفتگو با العالم: شهید سلیمانی با احزاب کرد و سنی عراق ارتباط نزدیکی داشت/ حتی عراقی‌ها هم مانند شهید سلیمانی برای عراق فعالیت نمی‌کنند/ فرمانده‌های پیروزی همواره به دنبال حل مشکلات مردم بودند/ حاج‌قاسم در بسیاری از موارد مانع درگیری‌های داخلی عراق شد/ دولت‌‌های پیشین عراق در تعامل با پرونده شهادت سردار سلیمانی وقت کشی کردند
چهارشنبه 14 دی 1401 - 20:56

رهبر شورای عالی اسلامی درخصوص شخصیت شهید سلیمانی گفت: ایشان با همه گروه‌های سیاسی بدون استثنا، ارتباط برقرار می‌کرد، حتی با کسانی که به او توهین می‌کردند نیز ملاقات و گفتگو می‌کرد و سعی می کرد با آنها به یک منطق مشترک برسد

العالم - عراق

شیخ جلال الدین الصغیر رهبر شورای عالی اسلامی و امام جماعت مسجد براثا در بغداد همزمان با سالروز شهادت سران پیروز، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به العالم گفت: اتفاقی که برای این دو شهید بزرگوار رخ داد، برای من اصلا غیر منتظره و تعجب آور نبود، نه از لحاظ وقوع این جنایت توسط جنایتکار و نه از لحاظ شهادت این دو فرمانده.

فرمانده‌های پیروزی همواره به دنبال حل مشکلات مردم بودند

وی خاطرنشان کرد که در تمام مدت آشنایی با این دو فرمانده شهید علاقه آنها به فرهنگ شهادت را دیدم، رفتار آنها به گونه‌ای بود که گویی به مقام شهادت رسیده‌اند، این ابراز علاقه به شهادت، تنها در سخن نبود، بلکه در واقعیت میدانی، جبهه‌های جنگ، شرایط سخت، حملات و بحران‌ها، همواره آنها را در دل مشکلات می‌دیدیم و حتی در بسیاری از موارد، به دلایلی از واحدهای مهاجم جلوتر بودند.

شیخ جلال الدین الصغیر پیرامون وقوع این جنایت از سوی آمریکا، گفت: رخ دادن این جنایت توسط استکباری که همه ارزش‌ها، معیارهای انسانی ها، تعهدات بین المللی و قوانین داخلی و خارجی را همواره زیر پا می‌گذارد، اصلا عجیب نیست.

خاطره‌ای از شهید سلیمانی

امام جماعت مسجد براثا با یادآور خاطره‌ای از شهید سلیمانی گفت: در یک نوبت حاج قاسم(رحمه الله) با خوشحالی نزد من آمد و گفتند که دخترشان در خواب دیده اند که ایشان در حلب به شهادت می‌رسند، او از از که در پایان راه مبارزه به شهادت رسیده، بسیار خوشحال بود. به ایشان گفتم: «حاجی! تو در حلب شهید نمی شوی»؛ انگار از صحبتم ناراحت شد؛ به او گفتم: «در این که داعش بسیار جنایتکار است که شکی نیست، اما تو به جنایتکاری بزرگتر از اینها نیاز داری تا بتواند تو را به مقام شهادت برساند آن گونه که هم طراز تقربت به خدا و کارهای فداکارانه‌ات برای این امت باشد.» وقتی خبر شهادت وی و ابومهدی رسید، اصلا تعجب نکردم؛ زیرا آنها به آنچه همواره آرزو می کردند، رسیدند.

حاج قاسم آرزو داشت مانند شهید محراب به شهادت برسد

وی افزود: حاج قاسم آرزو داشت مانند شهید محراب آیت الله العظمی سید محمد باقر الحکیم به شهادت برسد و وقتی از شهادت این بزرگوار صحبت می کرد به وجد می آمد. می گفت که «انسان خوشحال می شود که در این راه به گونه ای شهید شود که ذره ای از پیکرش باقی نماند» و خدا خواست که او نیز این گونه به شهادت برسد.

رهبر شورای عالی اسلامی عراق با اشاره به اینکه یاد شهدای پیروزی هرگز از خاطر مردم منطقه پاک نمی‌شود، گفت: حاج قاسم و ابو‌مهدی نزد خداوند متعال از جایگاه خاصی برخوردارند چرا که شهادت آنها به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شد در حالی که معمولاً وقتی انسان می‌میرد، در این ماجرا نیز این دو بزرگوار با شهادت به «همیشه زندگان ملت» تبدیل شدند، آنها بر اساس اهداف، خواسته ها و مقتضیات مبارزه همیشه زنده هستند.

شیخ جلال الدین صغیر در خصوص ویژگی شهید سلیمانی و ارتباط نزدیک با مردم عراق گفت: حاج قاسم، با مقام و جایگاهی که داشت می توانست در دفترش بنشیند و جبهه های جنگ را مدیریت کند، زیرا دستیاران و مشاوران زیادی داشت و دستوراتش را به خوبی اطاعت می‌کردند، اما چرا همیشه در صف اول جبهه های جنگ بود چه چیزی او را وادار می کرد مانند رزمندگان سختی بکشد، جنگ آسان نبود؟!

حتی عراقی‌ها هم مانند شهید سلیمانی برای عراق فعالیت نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی همواره در میان ماموریت‌ها رزمنده ها را هدایت و رهبری می کرد افزود: او شیفته ماموریتی بود که انجام می داد، من عراقی های زیادی را دیده ام اما مانند شهید قاسم سلیمانی برای عراق کار نمی‌کردند، شهید سلیمانی و ابومهدی نمونه‌های استثنایی بودند و برای روزگار آسان نیست دوباره چنین شخصیت‌هایی را به خود ببیند، آنها برای فقرا و وضعیت اجتماعی عراق دلسوزی می‌کردند و درد ناشی از فسادی که در حال رخ دادن بود و رنج و مشکلات مردم عراق وی را ناراحت می‌کرد.

رهبر شورای عالی اسلامی عراق خاطرنشان کرد که شهید سلیمانی در جبهه‌های جنگ مدام در رفت و آمد بود و هر زمان که فرصت داشت بدون اعلام قبلی و نامحسوس به استان‌های مختلف می‌رفت، ایشان دوست داشتند از نزدیک مشکلات را ببیند به مسئولان منتقل کنند.

شیخ جلال الدین صغیر، شهید سلیمانی را فردی متعهد به خدمت به مردم دانست و گفت: ایشان همه را به رعایت انصاف در برابر مردم و تلاش برای از بین بردن مشکلات موجود دعوت می کرد؛ البته، این نکته قابل تامل است که این کار را به عنوان یک سیاستمدار انجام می داد، نه به عنوان یک فرد امنیتی.

شهید سلیمانی با همه گروه‌های سیاسی بدون استثنا، ارتباط برقرار می‌کرد

وی شهید سلیمانی را فردی آگاه به ماهیت مشکلات مردم دانست خاطرنشان کرد، ایشان البته امتیازاتی نسبت به سایر سیاستمداران داشتند، شهید سلیمانی با همه گروه‌های سیاسی بدون استثنا، ارتباط برقرار کرد، حتی با کسانی که به او توهین می‌کردند نیز ملاقات و گفتگو می‌کرد و سعی می کرد با آنها به یک منطق مشترک برسد. ایشان همیشه می گفت: «ارزش هرکس به میزان منطق اوست. اگر با دیگران ننشینیم و ندانیم آنها چه صحبتی دارند و آنها هم ندانند حرف ما چیست، نمی توانیم به یک نقطه مشترک برای حل مشکلات برسیم.»

نقش حاج قاسم در کاهش تنش‌های سیاسی، بسیار پررنگ بود

رهبر شورای عالی اسلامی تاکید کرد: نقش وی در کاهش تنش‌های سیاسی، بسیار پررنگ بود و کمتر از خدمات او در جبهه‌های جنگ نبود، زیرا او در بسیاری از موارد توانست از درگیری‌های داخلی عراق جلوگیری کند؛ وی بدون شک در مورد شخصیت‌های سیاسی عراق نظرات مثبت یا منفی داشت، اما بدون توجه به نظرات شخصی خود، تنها به دنبال حل مشکلات مردم بود و همیشه تاکید داشت که «مردم مهمتر هستند، اگر این و آن بروند مهم نیست، فقط این مهم این است که مردم از مشکلات اساسی خود خلاص شوند»

حاج‌قاسم همواره خطر جنگ داخلی و سوء استفاده دشمن را گوشزد می کرد

وی با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی همواره خطر جنگ داخلی را گوش‌زد می کرد، گفت: «شهید سلیمانی همواره می‌گفت که مردم ماهیت جنگ را نمی دانند چون آن را از نزدیک تجربه نکرده‌اند. نمی دانند جنگ داخلی، دعواهای شخصی یا اتفاقاتی شبیه آن، چه آسیب بزرگی می‌تواند به کشور برساند»، گاهی اوقات احزاب سیاسی که با هم اختلاف داشتند، از رابطه حاج قاسم با فلان شخص یا فلان حزب راضی نبودند اما او خطر جنگ داخلی و سوء استفاده دشمن را گوشزد می کرد.

ارتباط نزدیک شهید سلیمانی با احزاب کرد و سنی عراق

شیخ جلال الدین صغیر در خصوص ارتباط شهید سلیمانی با احزاب سنی و کُرد گفت: با کردها رابطه بسیار نزدیک داشت و این قضیه نیازی به توضیح ندارد، همچنین رابطه اش با همه احزاب سنی، خاص بود.

خاطره ای از ملاقات شهید سلیمانی با سیاستمدار مخالف ایران

وی خاطرنشان کرد: یکبار در بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) بودم، حاج قاسم به عیادت من آمد، چون دغدغه‌های ایشان را می دانستم گفتم: راضی نبودم با این همه گرفتاری پیش من بیایید، شهید سلیمانی گفت: من به خاطر شما به بیمارستان نیامده‌ام، اما برای ملاقات یک نفر در اتاق کناری آمده بودم، دور از ادب بود به ملاقات شما هم نیایم. به حاج قاسم گفتم آن فرد کیست که برای دیدنش تا اینجا آمده‌ای؟ نامش را به من نگفت اما اتاقش را به من گفت. وقتی به اتاق آن فرد رفتم هر دو از دیدن هم مات و مبهوت شدیم، او یکی از سیاستمداران بسیار شناخته شده ای است که در توهین به ایران ید طولایی داشت و در شبکه های تلویزیونی هم زیاد مصاحبه می کرد، انتظار داشتم هر کسی را ببینم غیر از این شخص خاص؛ اما حاج‌قاسم با این فرد این گونه بزرگوارانه رفتار کرد، خاطرات از مهمان‌نوازی‌های حاج قاسم فراوان است.

شهید سلیمانی به دنبال برقراری ثبات در عراق بود

وی با اشاره به روابط نزدیک و صمیمانه شهید سلیمانی با مسئولین عراقی، مردم این کشور و نیروهای مقاومت از جمله الحشد الشعبی، تصریح کرد که شهید سلیمانی در عراق روابط بسیار خوبی داشت و به دنبال برقراری ثبات در کشور به هر بهایی بود، که البته این محور راهبردی جمهوری اسلامی است، شهید سلیمانی بر این باور بود که دو کشور منافع مشترک زیادی دارند و این منافع فقط با ثبات محقق می شود و ثبات در عراق تنها از طریق عدالت با مردم و توافق گروه‌های سیاسی حاصل می شود.

چرا شهید سلیمانی ریاست بر سپاه پاسداران را نپذیرفت؟!

شيخ جلال‌الدين صغير در ادامه گفتگو با العالم خاطره‌ای دیگر از شهید تعریف کرد و گفت: ایشان در سال 2017 نامزد ریاست بر سپاه پاسداران شدند، از او پرسیدم قبول می‌کنید، گفت نه؛ چون سرتیپ جعفری (که در آن زمان رئیس سپاه پاسداران بود) دوست من است و من جای دوستم را نمی‌گیرم و او وظایفش را کامل انجام می‌دهد و هیچ کاری مانند سپاه قدس نمی تواند نیاز مرا برآورده کند. دلیلش این است که با مردم مظلوم زندگی می کنم.

شهید سلیمانی بین مردم ایران از محبوبیت بی نظیری برخوردار بود

رهبر شورای عالی اسلامی عراق درباره گستره شخصیتی شهید سلیمانی گفت: او می گفت من در خدمت همه طیف های جامعه ایران هستم. آنچه برای من اهمیت دارد ایمان من به اصولی است که به آنها باور دارم و احساس می کنم حضورم در این مکان، خواسته من و آرزوهایی را که برای آنها زندگی می کنم، برآورده می سازد. حاج قاسم بدون شک از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار بود و در آن زمان از رئیس جمهور نیز قویتر بود. شهید سلیمانی بین مردم ایران از محبوبیت بی نظیری برخوردار بود که می شد نشانه آن را در اشک هایی دید که برای او ریختند. وی با این حال زندگی بسیار ساده ای داشت و من از توصیف آن خجالت می کشم زیرا در آن سطح نیستم به گونه ای درمورد خود، خانواده و فرزندانش دقت می کرد که گویی در برابر یکی از اولیای خدا هستی. او هیچگاه در زندگی از اصول خود منحرف نشد. شهید سلیمانی یک بار به شدت زخمی و در بیمارستان کرمان بستری شد با این حال هنگامی که خبر حمله در یکی از جبهه ها را به او دادند، از بیمارستان خود را مرخص کرد و به هیچ کس نگفت و خانواده اش کل کرمان را جستجو کردند اما او را نیافتند. از مادرش پرسیدند حاج قاسم کجاست. او گفت نمی دانم اما دلم می گوید در جبهه جنگ است و همینطور بود.

پس از حمله داعش آمریکا حاضر نشد حتی یک تیر به عراق بدهد

شيخ جلال الدين الصغير درباره کمک شهید سلیمانی به عراق گفت: او هر ماه کمکی برای ساخت مسجد براثا می داد و با این حال شرط کرد که در این باره سخن نگویم، او به ساخت بیمارستان در نجف هم کمک کرد؛ اما هنگامی که داعش به پایگاه های نظامی حمله کرد، آمریکا نپذیرفت که حتی یک تیر به عراق کمک کند. شهید سلیمانی قبل از آنکه داعش وارد عراق شود، به محض اینکه احساس خطر کرد، دو هزار و 500 قطعه سلاح به عراق داد.

شهید سلیمانی داعش را عامل آمریکا می دید

وی افزود: حاج قاسم تفکری استراتژیک، فراگیر و پیشرو داشت که با دیگران متفاوت بود. او داعش را به عنوان داعش نمی دید بلکه به عنوان آمریکا می دید هرچند برخی آن را دور از ذهن می دانستند. آمریکا حتی مهمات سلاحی را که عراق خریده بود، به آن نداد مگر آنگاه که نتایج جنگ جرف الصخر را دید و اینکه داعش دیگر نمی توانست پیروز شود.

رهبر شورای عالی اسلامی عراق و امام جماعت مسجد براثا تصریح کرد آمریکا تصور می کرد مردم عراق آن را با سرنگون کردن صدام خواهند پرستید اما با وجود مرجعیت دینی و مخالفان عراقی در خارج و نیز وجود حاج قاسم، میدان را از دست داد. آنان قصد داشتند براساس نقشه خاورمیانه بزرگ، دیکتاتوری را جایگزین دیکتاتور عراق کنند اما ناگهان دیدند که صحنه عراق به یکباره تغییر کرد. من برای حفظ امانت می گویم که حاج قاسم از نخستین کسانی بود که این سوال را مطرح کرد که آمریکایی ها تا کی با آزادی کامل در عراق خواهند ماند و اینکه هرطور که بخواهند با عراقی ها برخورد کنند، بکشند و ویران کنند و به هیچ کس پاسخگو نباشند و همین سوالات بود که صحنه عراق را بر خلاف خواست آمریکا تغییر داد و آمریکایی ها نفوذ خود را از دست دادند. آمریکایی ها دائم شیطنت می کنند و از تعابیری مانند شبه نظامیان حشد الشعبی یا گروه های شبه نظامی سخن می گویند زیرا همین حشد الشعبی و گروه های مقاومت بودند که مانع نفوذ آنان در عراق شدند.

جنایت ترور شهید سلیمانی با همکاری سازمان‌‌های اطلاعاتی مختلف صورت گرفته است

امام جماعت مسجد برثا، درخصوص جنایت ترور شهید سلیمانی و مهندس گفت: این جنایت با طراحی و برنامه ریزی سازمان های اطلاعاتی با مشارکت طرف های متعدد صورت گرفت، اساسا این منطقه شاهد حضور نیروهای متعدد از جمله امریکایی ها انگلیسی ها و دستگاه اطلاعاتی عراق و نیز کردها و کشورهای متعدد است، این جنایت بدون مشارکت تمام این طرفها امکان پذیر نبود. قطعا این طرفها دلایل و جزییاتی در خصوص این جنایت دارند و طبیعتا انتظار نداریم که سریعا این جزییات برملا شود. می بایست دوربین هایی در محل وقوع جنایت نصب می شد؛ نمیدانم این دوربین ها دقیقا چه چیزی را فاش کردند یا آنکه از کار افتاده بودند.

وی افزود: می دانیم که اسنادی از حاج قاسم سلیمانی به سرقت رفت؛ بویژه دفتر ایشان که جزییات فعالیت های خود را درآن ثبت می کرد، این دفتر پس از جنایت مفقود شد. قطعا کسی که به محل جنایت آمد و لوازم شهید سلیمانی را به سرقت برد، او نخستین شریک جرم به شمار می آید.

دولت‌‌های پیشین عراق در تعامل با پرونده شهادت سردار سلیمانی وقت کشی کردند

رهبر شورای عالی اسلامی عراق تصریح کرد: در دوران عادل عبدالمهدی امریکایی ها حاکمیت عراق را به طور کامل نقض کرده بودند. از برخی از مسوولان، اطلاعاتی کسب کردم مبنی برآنکه آمریکایی ها پس از جنایت ترور شهید قاسم سلیمانی برای ورود و خروج به عراق از هیچ طرفی کسب اجازه نمی کردند، در آن زمان شاهد یک بحران سیاسی و تنش های اجتماعی بودیم. می بایست دولتی که پس از آن بر سرکار آمد این پرونده را دنبال می کرد اما بسیاری از شخصیت های این دولت به گونه ای در این پرونده متهم بودند و در این جنایت دست داشتند. و به رغم وعده هایی که داده بود؛ اما همواره در تعامل با این پرونده وقت کشی می کرد.

تدابیر دولت سودانی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت فرماندهان پیرزوی بسیار امیدوار کننده بود

وی افزود: اینک در دولت سودانی امیدوار هستیم که برای این شهدا گام های بیشتری به ثمر برسد. تا این لحظه برخی تدابیر دولتی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت فرماندهان پیرزوی بسیار امیدوار کننده بود. امیدواریم این امر به یک فرهنگ ملی تبدیل شود. هنوز هرگاه سخن رهبر کبیر انقلاب (دام ظله) را به یاد می آورم، غم و غصه بر من مستولی می شود. ایشان گفتند که "مهمان شما در خانه تان به قتل رسید". تاثیر این جمله بر عراقی ها بسیار عظیم است. زیرا مهمان نوازی در عراق اصل و اساس به شمار می آید؛ چه برسد به آنکه این مهمان خطرات بسیاری را متحمل شد تا از مردم ما حمایت کند.

رهبر شورای عالی اسلامی عراق خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی عراق پیش از این، این جنایت را محکوم کرد و دستور بازداشت صادرکرد اما تعامل و رسیدگی به این پرونده همچنان در سطح مطلوب نیست. زیرا طرف های متعدد در این پرونده دخالت دارند. بی تردید برخی در فرودگاه بین المللی دمشق در این جنایت دست داشتند. همچنین صهیونیست ها و انگلیسی ها نیز دست دارند. از این رو حل این مساله با این سرعت آسان نیست. ما شخصیت هایی در سطوح عادی از دست ندادیم؛ بلکه فرماندهانی برجسته در دستگاه دولت بودند و بر این عقیده ام که با گذشت زمان بتوانیم از این جنایت رمزگشایی کنیم.

پربیننده ترین خبرها