کاربر عربستانی: چرا بن سلمان «کوه احد» و آثار مقدس اسلامی را تخریب می‌کند؟!

يکشنبه 11 دی 1401 - 14:14

اکانت «به سوی آزادی» در توییتر کلیپی منتشر کرده است که آثار تخریب کوه احد با بولدوزر را نشان می دهد، کوه احد در شهر مدینه منوره، آثار مقدس اسلامی بسیاری از جمله مقبره صحابه پیامبر (ص) را در برگرفته است.

العالم - عربستان سعودی

کاربر مجازی در این ویدئو به نقل از افراد وابسته به دربار سلطنتی آل سعود از پروژه‌ای برای تخریب کوه احد و تبدیل آن به یک استراحتگاه پزشکی توانبخشی خبر داده‌اند.

انتخاب کوه احد برای چنین پروژه ای علیرغم وجود صدها کیلومتر فضای خالی و وسیع در جاهای دیگر از خاک عربستان سعودی، نشان از مسائل متعددی در پشت صحنه این اقدام دارد، از جمله اینکه گامی در جهت تخریب آثار تاریخی اسلامی و بی احترامی به کوه احد به عنوان یک نماد اسلامی برای مسلمانان، تلقی می شود که مقبره 70 شهید از صحابه پیامبر (ص) را در آغوش گرفته است.

شایان ذکر است؛ مقامات سعودی از راه اندازی پروژه اقامتگاه گردشگری پزشکی در دل کوه احد در مدینه خبر دادند که خشم علمای دینی، فعالان و پیشگامان شبکه های اجتماعی را برانگیخته است و این اقدام را محکوم کردند.

هنگامی که این پروژه جدید توسط مقامات سعودی اعلام شد، بلافاصله موجی از خشم مسلمانان را در عربستان سعودی و خارج از این کشور برانگیخت.

برخی از معترضان در مورد علت پروژه جدید محمد بن سلمان برای ساخت یک استراحتگاه پزشکی توانبخشی در دل کوه احد در مدینه سوال کردند. پرسش دیگ این است که چرا این مکان برای ساخت این استراحتگاه انتخاب شده است؟

در این زمینه نظرات متعددی وجود دارد و برخی آن را یک اقدام خصمانه عمدی علیه کوهی می دانند که با بناهای اسلامی مرتبط است و نماد قداست در دل یک میلیارد مسلمان است.

رئیس جنبش اسلامی اصلاحات در عربستان سعودی گفت: «کوه احد، کوهی است که نام آن در حدیث آمده و این حدیث دلالت بر قداست کوه احد دارد.

برخی بر این باورند که آل سعود سخت تلاش می کند تا آثار اسلامی مرتبط با تاریخ و مقدسات مسلمانان را از بین ببرد و بن سلمان به دنبال حذف فیزیکی این کوه است. معتراضان به این اقدام، آن را جنایتی در حق رسول الله (ص) می دانند که فقط منافق می تواند مرتکب آن می شود. آنها در این راستا حدیثی از پیامبر (ص) ذکر می کنند که فرمودند: «إِنَّ أُحُدًا جَبَلٌ يُحِبُّنَا وَنُحِبُّهُ». (احد کوهی است که ما را دوست دارد و ما آن را دوست داریم).

فعالان در فضای مجازی تاکید می کنند که هدف بن سلمان محو هویت اسلامی برای خدمت به پروژه های صهیونیستی و گامی مکمل برای پروژه عادی سازی است که به گفته مقامات سعودی به زودی به طور رسمی اعلام خواهد شد.

فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت: البته یک توافق عادی سازی روی میز است و از سال 2002 میلادی (1380هـ.ش.) روی میز بوده و به آن طرح «صلح عربی» می گویند، حتی ما اولین ابتکار عمل را در سال 1982 میلادی (1360هـ.ش.) توسط مملکت سعودی ارائه کردیم که چشم انداز عادی سازی کامل با «اسرائیل» را در ازای حل و فصل عادلانه قضیه فلسطین را مطرح می کرد.

فعالان در توئیتر نسبت به خطر دستکاری در این بنای تاریخی که یکی از نمادهای مهم مذهبی و برای مسلمانان مقدس است، هشدار دادند.

مقامات، این پروژه را به عنوان خدماتی برای زائران عمره و سایر زائران، از جمله ساخت کلینیک های پزشکی، ارائه خدمات توانبخشی و بهبودی سلامت، توجیه کردند اما معترضان در پاسخ عنوان کردند که با ارائه خدمات پزشکی به زائران و گردشگران مخالف نیستند. پرسش لاصلی این است که چرا از میان این همه فضای وسیع و زمین خالی در عربستان، این نقطه مهم و مقدس انتخاب شده است؟

مطلب مهمی که در توئیتر مطرح می شود خطر باقی ماندن مقدسات در دست کسانی است که توان حفظ و نگهداری آن را ندارند؛ آن ها معتقدند هیچکس حق ندارد میراث و مقدسات امت اسلامی را دستکاری کند.

مسئله «مدیریت مقدسات اسلامی» توسط کمیته مشترک کشورهای اسلامی به طور جدّی مطرح شده است.

پربیننده ترین خبرها