چرا شهید النمر حاضر به بیعت با حکام سعودی نشد؟!

چرا شهید النمر حاضر به بیعت با حکام سعودی نشد؟!
يکشنبه 11 دی 1401 - 17:36

همزمان با هفتمین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر پایگاه "مرآة الجزیرة" بخشی از گفته های شیخ در دادگاه را منتشر کرد.

العالم - عربستان سعودی

پایگاه " مرآة الجزیرة " عکسی از شهید شیخ " نمر باقر النمر " روحانی برجسته شیعی عربستان را که توسط آل سعود اعدام شد، منتشر کرد. فردی که در مقابله با سلطان ظالم ایستادگی کرده و محقانه (سخنی از امام حسین (ع) را فریاد می زند " فردی مانند من، با فردی مثل او (یزید) بیعت نمی کند".

این پایگاه اینترنتی درباره این تصویر از شیخ النمر نوشت : در سالنی که آنرا دادگاه نامیدند، سربلند و باعزت و افتخار ایستاد ، بدون اینکه از غل و زنجیر و یا نیروهای نظامی مجهز به سلاح و یا قضات دربار سعودی و فتاوای داعشی آنان هراسی داشته باشد؛ وی در برابر سلطان ظالم ایستاد و سخنی از امام حسین (ع) را فریاد زد که "فردی مانند من، با فردی مانند او (یزید) بیعت نمی کند".

این روزها مصادف با هفتمین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر به دست آل سعود است و با گذشت روزها و سال ها ، جنبش اصلاح طلبانه این روحانی شهید آشکارتر می شود ، به ویژه اینکه این جنبش، جنبشی هوشمندانه است که کرامت انسانی را به عنوان اصل و رویکرد درپیش گرفته است.

کرامت انسانی دربیان شهید شیخ نمر باقر النمر ارزشی مطلق نیست، بلکه به مفهومی مشخص مربوط می شود، که حفظ حقوق شهروندی و آزادی و مساوات و عدالت را شامل می شود. این کرامت، کرامتی قانونی است ، زیرا قانون ، چیزی است که کرامت شهروندان را حفظ می کند، از این رو، صحبت از شیخ نمر، صحبت از مبارزه مطلق و بی قید و بند نیست.

در کیفرخواست قضایی علیه شیخ النمر آمده است: «محکومیت نمر بن باقر به علت اعلام عدم اطاعت وی از حاکم مسلمانان در این کشور و بیعت نکردن وی با او دعوت و تحریک مردم به این کار ثابت شد.»

منطق شیخ نمر این بود که از کسی که آزادی و امنیت مرا می گیرد ، اطاعت نمی کند و حرف شنوی ندارد واعتقاد او به " هيهات منا الذلة" استوار است.

وی علت عدم بیعت با آل سعود را کشتار مردم و بازداشت ظالمانه فرزندان این کشور و قبول نداشتن آن ها به عنوان حکام سعودی اعلام کرده است.

پربیننده ترین خبرها