درخواست نمایندگان اردن برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و لغو توافقنامه صلح با آن

درخواست نمایندگان اردن برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و لغو توافقنامه صلح با آن
چهارشنبه 14 دی 1401 - 17:48

نمایندگان پارلمان اردن در واکنش به هتک حرمت مسجد الاقصی توسط عضو تندرو کابینه جدید رژیم صهیونیستی، خواستار اخراج سفیر این رژیم و لغو توافقنامه صلح با رژیم اسرائیل شدند.

العالم - اردن

نمایندگان پارلمان اردن در جلسه امروز نهاد قانون گذاری این کشور، خواستار خروج سفیر اردن از اراضی اشغالی و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از خاک کشورشان شدند.

نمایندگان پارلمان اردن همچنین خواستار لغو توافقنامه صلح با رژیم اشغالگر و نیز طرح شکایتی در دیوان کیفری بین‌المللی علیه آن شدند.

نمایندگان اردنی در ادامه تاکید کردند: با این اقدام درواقع اردن هدف قرار گرفته شده است و ما قطع کامل روابط با اسرائیل و لغو توافقنامه گازی با آن را خواستار هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، احمد الصفدی، رئیس پارلمان اردن نیز طی سخنانی در جریان جلسه امروز تاکید کرد: رژیم اشغالگر حاکمیتی بر مقدسات اسلامی و مسیحی قدس ندارد. ما در جبهه حق و ثبات، قیم مقدسات باقی خواهیم ماند و هیچ معامله و چانه‌زنی درباره قدس وجود ندارد و حق مسلمانان و مسیحیان در آن ابدی و تاریخی است.

رئیس پارلمان اردن همچنین تصریح کرد: ما اعضای پارلمان اردن اقدام فوری را همراه با برادران و دوستانمان در پارلمان‌های عربی و بین‌المللی در پیش خواهیم گرفت و به آنها پیام خواهیم داد تا با دولت‌های خود برای رسوا کردن رژیم اشغالگر و مخالفت با تمامی اقدامات نادرست و غیرقانونی آن در قدس گفت‌وگو کنند.

در همین حال، «ینال فریحات» نماینده پارلمان اردن نیز در این باره اظهار داشت: متاسفانه اعراب در هیچ موضوعی با هم اتفاق نظر ندارند ولی از آنها می‌خواهیم در موضوع فلسطین و مسجد الاقصی اجماع نظر داشته باشند.

وی افزود: همه اقشار ملت اردن عاشق فلسطین هستند و هرگامی رسمی که از سوی دولت درباره فلسطین برداشته شود به کاهش شکاف بزرگ میان دولت و ملت که به خاطر اوضاع معیشتی و اقتصادی ایجاد شده است کمک می کند.

فریحات ادامه داد: چند روز قبل پادشاه اردن در گفت و گو با cnn گفت که اگر از خط قرمزهای ما عبور کنند اردن واکنش نشان خواهد داد. اما پس از این سخن پادشاه وقتی فقط به احضار سفیر اسرائیل اکتفا می شود انگار که ما هیچ ابزاری نداریم و هیچ واکنشی جز احضار سفیر نمی توانیم نشان دهیم. باید از فلسطینی‌ها دفاع و از کارکنان مسجدالاقصی حمایت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید روابط خود را با جنبش حماس که حداقل نماینده ۵۰ درصد فلسطینی هاست از سربگیریم و اگر چه اکنون با موضعگیری و سخن به اقدام بن گویر واکنش نشان می دهیم و این سخن نشانه یک آتشفشان در راه است و این واکنش به زودی با گلوله خواهد بود.

به گزارش ایرنا، یورش صبح سه‌شنبه ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی با حمایت نیروهای این رژیم به همراه شماری از صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی، با محکومیت شدید در سراسر جهان مواجه شد و آمریکا نزدیک‌ترین متحد اسرائیل نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به تحولات اخیر ابراز کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما عمیقاً نگران هرگونه اقدام یکجانبه‌ای هستیم که پتانسیل تشدید تنش‌ها را دارد، دقیقاً به این دلیل می‌خواهیم برعکس این اتفاق بیفتد».

پرایس اظهار داشت: "ایالات متحده قاطعانه برای حفظ وضعیت موجود و تاریخی اماکن مقدس در اورشلیم تاکید دارد. "

وی افزود: هرگونه اقدام یکجانبه که وضعیت موجود را تضعیف کند، غیرقابل قبول است.

برای مسلمانان، مسجد الاقصی سومین مکان مقدس جهان است. یهودیان به نوبه خود این منطقه را کوه معبد نامیده و می‌گویند این مکان محل دو معبد یهودی در دوران باستان بوده است.

اسرائیل در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس شرقی، جایی که مسجد الاقصی در آن قرار دارد را اشغال کرد. این شهر در سال ۱۹۸۰ در اقدامی که هرگز توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه رژیم اشغالگر قدس شد.

پربیننده ترین خبرها