پس از ۱۱ بار شکست پیاپی برای تعیین کرسی ریاست، مجلس آمریکا تعطیل شد

پس از ۱۱ بار شکست پیاپی برای تعیین کرسی ریاست، مجلس آمریکا تعطیل شد
جمعه 16 دی 1401 - 11:24

یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که با شکست در یازدهمین دور رای گیری و انتخاب برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان، تاریخی ترین ناکامی طی ۱۶ قرن گذشته را در این زمینه تجربه کرد، پس از سه روز شروع به کار، به سبب نبود رئیس، ناگزیر تعطیل شد.

العالم - آمریکا

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در رای گیری های متعدد و پس از ۱۱ بار رای گیری بدون نتیجه برای تعیین رئیس، در سومین روز آغاز به کار خود، ناگزیر تعطیل شد، اتفاقی که طی ۱۶۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بنابراین گزارش، یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد، با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب دارند، با سبب گروهی از مخالفان درون حزبی، قادر به تعیین رئیس نشد.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی افزود: هر دور رای گیری که برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شکست می انجامد، فشار مضاعفی برای کنار رفتن «کوین مک کارتی»، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان وارد می سازد. مک کارتی که خود را به عنوان نامزد ریاست مجلس نمایندگان معرفی کرده، تنها به ۲۱۸ رای از اعضای مجلس نمایندگان نیاز دارد که تاکنون موفق به حصول آن نشده است.

سی ان ان افزود: هم اکنون صبر اعضای میانه مجلس نمایندگان در حال به سر آمدن است و این پرسش به وجود آمده که حزب جمهوریخواه که در تعیین رئیس مجلس به سبب اختلاف داخلی با مشکل مواجه است، چگونه خواهد توانست در آینده بر این مجلس حکم براند.

چهره کوین مک کارتی پس از شکست در یازدهمین دور رای گیری

مک کارتی در ارتباط با شکست های پیاپی در تعیین وی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به سی ان ان گفت: وضع به همین منوال خواهد بود تا توافقی حاصل شود. این کار خیلی راحت خواهد بود اگر همگی بتوانیم به توافقی دست یابیم.

به گزارش دفتر نیویورک، اختلاف بین نمایندگان جمهوریخواهان ادامه دارد و طبق قوانین، کنگره آمریکا تا زمانی که رئیس مجلس نمایندگان انتخاب نشود، نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان تاکنون بدین علت نتوانسته است آرای لازم را کسب کند چرا که گروهی متشکل از ۲۰ جمهوریخواه تندرو که کمتر از ۱۰ درصد از اعضای مجلس را تشکیل می دهند، با ریاست وی مخالفت کرده اند.

گروهی از مخالفان هم حزبی کوین مک کارتی در مجلس نمایندگان آمریکا

ترنت کلی، نماینده جمهوریخواه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ۲۰ نفر هستند که می‌خواهند ۲۰۱ نماینده بدون قید و شرط تسلیم آنها شوند. من تسلیم نمی شوم.

مخالفان مک کارتی معتقدند که وی پس از انتخاب، به دنبال مقابله با سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا نخواهد بود.

رالف نورمن، نماینده جمهوریخواه که شش بار به مک کارتی رای منفی داده است، گفت: آیا او برای ما می جنگد؟ آیا او مایل است دولت را تعطیل کند؟ سابقه او اینگونه نبوده است.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی کسب و اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کنند. دموکرات ها نیز ۲۱۲ کرسی به دست آوردند.

کوین مک کارتی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است که سابقه دو استیضاح را در کارنامه خود دارد و کمیته ویژه تحقیق وی را متهم به ایجاد تحریک و آشوب شناخته است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها