مگس‌های ویکی‌پدیا سعودی؛ تغییر مقالات عربی به سود بن‌سلمان

مگس‌های ویکی‌پدیا سعودی؛ تغییر مقالات عربی به سود بن‌سلمان
يکشنبه 18 دی 1401 - 14:51

یوسف الأوسی، کاربر فعال عربستانی، در توییت‌های خود، درباره «مگس‌های ویکی‌پدیای سعودی» نوشت و به «سیر جدید تغییرات در ویکی‌پدیا» اشاره کرد.

العالم - عربستان سعودی

یوسف الأوسی کاربر فعال در توییت خود فاش کرد که «پلتفرم ویکی‌پدیا جایگاه بالایی در پربازدیدترین سایت‌های عربستان دارد و حتی بازدید آن بیشتر از توئیتر است؛ ویکی‌پدیا در عربستان سعودی سالانه ۷۶ میلیون مخاطب دارد که درمیان همه کشورهای عربی پیشتاز هستند و پس از آن مصر با 66 میلیون بازدیدکننده در رتبه دوم قرار دارد.

وی توضیح داد که در ویکی‌پدیا هر کسی می‌تواند یک صفحه ایجاد کند، اما با نقض شرایط سخت ویکی‌پدیا مانند صحت و اعتبار محتوا، میزان محبوبیت، جامع بودن مطالب و اتکا به واقعیت و منابع درست، این صفحه برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.

کسانی که احراز این شرایط را بررسی می کنند، مدیران داوطلبی هستند که در نتیجه کمک طولانی و رضایت بخش خود به جامعه ویکی پدیا، این وضعیت و جایگاه را در ویکی پدیا به دست آورده اند.

وی افزود: «چند روز پیش ویکی پدیا از بسته شدن حساب چندین مدیر «مرتبط با احزاب خارجی» خبر داد که به طور هماهنگ مقالات را به نفع این احزاب تغییر و نابود می‌کنند که با بررسی این حساب ها مشخص می شود که 10 حساب اداری در عربستان وجود دارد که برخی از آنها بیش از 10 سال قدمت دارند و در ایجاد بیش از میلیون‌ها تغییر مشارکت دارند!»

وی فاش کرد که «حساب مدیر سامی الرحیلی» تعلیق شده است و توضیح داد: «سامی که خود را یکی از مدیران ویکی‌پدیای عربی معرفی می‌کند، به مدت 10 سال ویراستار و مدیر ویکی‌پدیا بوده و جایزه و مدال ویکی‌پدیا سعودی را دریافت کرده است. او دارای 14هزار صفحه و 190هزار ویرایش است؛ اما اخیراً حساب کاربری او به حالت تعلیق درآمده است.

وی همچنین از تعلیق حساب کاربری «شبیب السبیعی» در ویکی‌پدیا، با سابقه 11 سال سردبیر و مدیر بودن و دارای یک میلیون و سیصد هزار تغییر، خبر داد و منتشر کرد: «این تصویر اسامی و میزان مشارکت مدیران سعودی در ویکی‌پدیا را نشان می دهد که دستگیر شده اند؛ اسامه حسابش از سال 2011 میلادی و وسام در سال 2018 میلادی ثبت شده است.»

او توضیح داد که «اکثر مدیرانی که با رویکرد مثبت نسبت به پروژه‌های در دست ساخت عربستان یا موارد مرتبط با چشم‌انداز 2030 میلادی مقاله می‌نویسند، مدال‌های ویکی پدیای عربستان را دریافت می کنند.»

الاوسی گفت: «ویکی‌مدیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ژانویه 2022 (دی ماه 1400هـ.ش) بررسی برخی رفتارهای مشکوک را آغاز نموده و مشاهده کرده است که این حساب‌ها نقش هماهنگ‌کننده و مشکوک را برای حمایت از اشخاص ثالث ایفا می‌کنند. از این رو برای محافظت از کاربران و پروژه ویکی‌پدیا، تصمیمی قانونی برای بستن این حساب‌ها اتخاذ کرده است.»

وی افزود: «از سوی دیگر اخیراً در عربستان سعودی دو تن از پزشکان و مدیران ممتاز ویکی پدیا به نام‌های «اسامه خالد» و «زیاد السفیانی» به بیش از 30 سال زندان محکوم شدند.»

این فعال عربستانی در پایان گفت: «در رشته توئیتی دیگر در مورد جزئیات دستکاری و خرابکاری برخی مدیران اخراجی مانند سامی الرحیلی صحبت خواهم کرد، این جزئیات مهم نشان دهنده عملکرد مگس هایی است که ویکی پدیا را هدف قرار داده اند.

سازمان های حقوق بشر اعلام کردند که عربستان سعودی ضمن هک کردن ویکی پدیا، دو تن از مدیران آن را به بهانه تلاش برای کنترل محتوای دایره المعارف الکترونیکی زندانی کرده است؛ همچنین در کمتر از یک ماه پس از محکومیت یک کارمند سابق توییتر به اتهام «جاسوسی»، نفر دوم با نام «احمد ابو عمو» به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

سازمان «دموکراسی اکنون برای جهان عرب» (داون) مستقر در واشنگتن که توسط جمال خاشقجی تأسیس شد و سازمان « سمکس» (SME) مستقر در بیروت و مدافع حقوق دیجیتال در کشورهای عربی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تحقیقات انجام شده توسط بنیاد ویکی‌مدیا، که دایره‌المعارف الکترونیکی را اداره می‌کند، به این نتیجه رسیده است که «دولت سعودی با نفوذ به صفوف کارمندان ارشد ویکی‌پدیا، شهروندان عربستانی را مجبور می کند که به عنوان عوامل نفوذی سعودی ها در ویکی پدیا عمل کنند؛ به همین خاطر ویکی پدیا ممنوعیت فعالیت در سرتاسر جهان را برای 16 کاربر اعلام کرد که درگیر اجرای نوعی فرآیند ویرایشی بودند که با منافع ویکی‌پدیا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در تضاد بود.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که تعدادی از ناظران مرتبط با احزاب خارجی، به صورت هماهنگ برای پیشبرد اهداف آن احزاب، فرآیند ویرایش را بر روی پلت فرم انجام می دهند.

دو موسسه مذکور تأکید می‌کنند که این اقدام در حقیقت سرکوب مدیران ویکی‌پدیا در کشور و ارائه کنندگان اطلاعات درباره بازداشت‌شدگان سیاسی است. این دو فرد زندانی ناظرانی هستند که از دسترسی ویژه به کل ابزارها و صفحات خصوصی ویکی‌پدیا برخوردار هستند. اسامه خالد و زیاد السفیانی دو شهروند عربستانی هستند که از جاسوسی برای رژیم بن سلمان خودداری کرده و به همین خاطر از سپتامبر 2020 میلادی (شهریور 1399 هـ.ش.) دستگیر شدند و اسامه خالد به 32 سال زندان و زیاد السفیانی به 8 سال زندان محکوم شد.»

پربیننده ترین خبرها