آکسفام: انگلستان و آمریکا تأمین‌کننده تسلیحاتی بوده‌اند که غیرنظامیان را در یمن به کام مرگ کشانده است

آکسفام: انگلستان و آمریکا تأمین‌کننده تسلیحاتی بوده‌اند که غیرنظامیان را در یمن به کام مرگ کشانده است
چهارشنبه 21 دی 1401 - 17:07

گزارش آکسفام تأکید می‌کند که ایالات متحده و آمریکا در مرگ ده‌ها غیرنظامی یمنی سهیم هستند.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بر اساس یک گزارش، تسلیحات عرضه شده توسط انگلستان و ایالات متحده به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که جنگ یمن را به پیش می برد، طی یک سال دست‌کم 87 غیرنظامی را کشته و 136 نفر را مجروح کرده است.

گزارش موسسه خیریه آکسفام نشان می‌دهد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از تسلیحاتی که تنها توسط انگلستان و آمریکا عرضه شد، در صدها حمله به غیرنظامیان در یمن از ژانویه 2021 تا پایان فوریه 2022 استفاده کرده است.

انگلستان پس از آمریکا دومین تامین کننده بزرگ تسلیحات عربستان سعودی است.

گزارش آکسفام پیش از شکایت حقوقی کمپین مبارزه با تجارت تسلیحات (CAAT) بر ضد دولت انگلستان در زمینه تامین تسلیحات مورد استفاده در جنگ یمن منتشر شده است.

این موسسه خیریه افزود می تواند شاهدانی در حمایت از چالش CAAT ارائه دهد.

این جنگ حقوقی سال‌ها در جریان بوده است. دادگاه استیناف لندن در سال 2019 حکم داد که دولت انگلستان در فروش تسلیحات به عربستان سعودی که از آنها در جنگ یمن استفاده شده، غیرقانونی عمل کرده است. با این حال، دادگاه دستور توقف صادرات اسلحه را به عربستان سعودی صادر نکرد.

مارتین بوچر، مشاور سیاست آکسفام در امور تسلیحات و منازعه و نویسنده گزارش می‌گوید 700 حمله به غیرنظامیان در جنگ یمن در طول دوره 14 ماهه با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را تجزیه و تحلیل کرده است. به گفته او، از تسلیحات ارائه شده توسط انگلستان و ایالات متحده در یک چهارم تمام حملات به یمن استفاده شده است.

این موسسه خیریه دست‌کم 19 حمله ائتلاف به مراکز درمانی و آمبولانس ها را ثبت کرده است. بر اساس این گزارش، 293 حمله هوایی مردم را مجبور به ترک خانه های خود کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها