طلای سیاه هفته گذشته را با سیر صعودی به پایان رساند

طلای سیاه هفته گذشته را با سیر صعودی به پایان رساند
شنبه 24 دی 1401 - 09:14

نفت بیشترین صعود هفتگی از ماه اکتبر را به دلیل بهبود اوضاع چین و افت دلار ثبت کرد.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، بهای نفت روز جمعه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت و بیشترین صعود هفتگی خود از اکتبر را به ثبت رساند زیرا دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح در هفت ماه اخیر سقوط کرد و شاخص‌های بیشتری از افزایش تقاضا در چین - بزرگترین واردکننده نفت جهان - حکایت دارد.
در پایان معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 1 دلار و 25 سنت یا 1.5 درصد افزایش به 85 دلار و 28 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز برای هفتمین جلسه متوالی افزایش یافت و با 1 دلار و 47 سنت یا 1.9 درصد صعود، 79 دلار و 86 سنت معامله شد.
شاخص برنت هفته گذشته 8.6 درصد افزایش یافت در حالی که شاخص WTI با 8.4 درصد افزایش مواجه شد. این بدان معناست که آنها بیشتر کاهش هفته پیش از آن را جبران کردند.
شاخص دلار آمریکا یک روز پس از آن که داده ها نشان داد تورم در دسامبر برای نخستین بار در 2 و نیم سال گذشته کاهش یافته است، به کمترین سطح در بیش از هفت ماه گذشته سقوط کرد و این امید را تقویت کرد که بانک مرکزی افزایش نرخ های بهره را مورد تجدیدنظر قرار دهد.
دلارِ ضعیف تر باعث افزایش تقاضا برای نفت می شود و آن را برای خریدارانی که ارزهای دیگری دارند، ارزان تر می کند.
همچنین خریدهای اخیر نفت خام از سوی چین و افزایش ترافیک جاده‌ای در این کشور، امیدها را برای بهبود تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌های کووید-19 تقویت کرده است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، از جمله روسیه، در ماه فوریه برای ارزیابی شرایط بازار گرد هم می‌آیند و این گمانه‌زنی وجود دارد که آنها بار دیگر تولید نفت خود را کاهش دهند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها