امیرعبداللهیان:‌ استقرار و ثبات لبنان را به نفع کل منطقه‌ می‌دانیم

امیرعبداللهیان:‌ استقرار و ثبات لبنان را به نفع کل منطقه‌ می‌دانیم
شنبه 24 دی 1401 - 12:52

وزیر امور خارجه در گزارشی درباره سفرش به بیروت با بیان اینکه همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده و استقرار و ثبات این کشور را به نفع کل منطقه‌ می‌دانیم، گفت: در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کنیم، اما در صورت نیاز به کمک و نقش ایران، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پنجشنبه شب ۲۲ دی ماه در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود به بیروت سفر کرد، دیروز (جمعه) ۲۳ دی ماه با مقامات لبنانی از جمله نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، وزیر خارجه و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ملاقات کرد.

امیرعبداللهیان امروز و در همین خصوص در پستی در اینستاگرام نوشت: روز گذشته در چارچوب دعوت رسمی وزیر محترم امور خارجه جمهوری لبنان، با هدف رایزنی‌ در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رایزنی در خصوص آخرین تحولات فلسطین به بیروت سفر کردم. در این سفر کوتاه، با آقای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان، آقای عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار کردم. همچنین با آقای سید حسن نصرالله و آقای زیاد نخاله نیز دیدار داشتم.

وی افزود: در تمامی ملاقات‌ها تأکید کردم جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌هد و همچنین ما همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت می‌کنیم که از مسیر گفت‌وگو و‌ توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس جمهور و‌ تکمیل فرآیند سیاسی اقدام کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تجارب گذشته در لبنان نشان می‌دهد که به‌رغم فراز و نشیب‌ها، جریان‌های سیاسی با حکمت و درایتی که دارند، به توافق ملی به نفع ملت لبنان می‌رسند و تردیدی نداریم که جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی، قادر به تعیین رئیس جمهوری خود خواهند بود.

وی همچنین نوشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده است و استقرار و ثبات لبنان را به نفع کل منطقه می‌داند، ولی در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کند، اما در صورت نیاز به کمک و نقش جمهوری اسلامی ایران، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وزیر خارجه درباره دیدارش با رئیس مجلس لبنان هم خاطرنشان کرد: در دیدار با آقای نبیه بری (رئیس مجلس)، ایشان نگرانی خود را در خصوص افزایش تهدیدات علیه فلسطینی‌ها با توجه به حاکمیت جریان افراطی در سرزمین‌های اشغالی ابراز کردند. ضمن تٱکید بر لزوم حمایت جامعه جهانی از فلسطین، گفتم پرواضح است مقاومت لبنان و فلسطین در بهترین شرایط و رژیم صهیونیستی در بدترین موقعیت است. فریادها و نعره‌های نتانیاهو, از ترس، نگرانی و بحران‌های چندلایه در درون سرزمین‌های اشغالی است‌.

وی همچنین گفت که بعد از زیارت روضة الشهیدین، انشاءالله راهی دمشق خواهیم شد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز (شنبه) به منظور دیدار با مقامات سوریه، بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد.

پربیننده ترین خبرها